Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut til å funke rimelig greit så langt. Varmer opp til ~70C. Har hatt litt problemer med at ting ikke fester seg på første lag, men det har vært små detaljer, og jeg har kjørt alt for raskt der.



Jeg har et ganske rart problem på den nye printeren:

Lagene som printes er, men det er en rar "bølging"/variasjon når det gjelder størrelsen på disse lagene. Denne størrelsen på lagforskjellen ser ut til å være symmetrisk i både X og Y-retning på samme plan, og begynner på nytt ca hver mm. Jeg har prøvd å tegne inn omtrentlig profil på bildet under (rød strek til høyre), hvor man også ser båndene som oppstår:

post-16418-0-45578500-1395253211_thumb.jpg

 

Det kan være opptil 0.5mm forskjell på høyeste og laveste punkt på de vertikale "bølgene". Problemet gjelder ikke filament, for det er samme uansett hvilken type jeg printer. Det er heller ikke Slic3r, siden jeg bruker det samme programmet og omtrent samme innstillinger til printrbot'en, der det ikke er problemer.

 

Er det noen som har vært borte i noe tilsvarende, eller vet hva det kan skyldes?



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Huh, denne virket merkelig ja. Kan ikke forstå at det er en systematisk feil med printeren. Og hvis det heller ikke er slik i 3D fila?!!

 

Hva er den riktige størrelsen? Stor eller liten diameter? (korrigerer den når den hopper inn?)

Har du prøvd med andre figurer?

Har du prøvd å printe en figur alene om gangen?

 

Spesielt...

Lenke til kommentar

ABS? PLA? Hva type "papirlim" ?

Det er for PLA. Nei et for 20,- kr på Steples - løsnet den opp i varmt vann fra springen - varme opp glasset - ha på litt med klut så det blir litt sånt lag - vente til vann fordampes så blir det igjen et veldig tynt lag med lim - og til den festes PLA som en drømm.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne som jeg blander med vann. Så tar jeg tørkepapir og dypper det i blandingen og smører et par tre lag på glasset som er varmet til 70 grader.

Dette gjelder PLA. Da sitter det som bare det og jeg må vente til plata har blitt rundt 50'c før jeg kan løsne printet

 

Dette gjør jeg med jevne mellomrom(ca etter 10-20 print avhengig av størrelsen)

Lenke til kommentar

Sånn?

 

Er jo så mange typer lim å velge i...

Jeg er en gjerrig knark så jeg kjøpte den billigste de hadde:

post-7631-0-11915900-1395303211_thumb.jpg

 

Her er video for PLA

 

Her er video for ABS

 

Edit: ... det må sies at det er selvsagt mye bedre å kjøpe lim som er i flyttende form - jeg bare tok den første og det billigste de hadde uten å tenke noe særlig.

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker kapton tape, men synes likevel at PLA sitter alt for dårlig fast. Har allerede fått ødelagt flere prints på grunn av at det rett og slett har løsnet. Er det mulig å bruke dette lim-trikset sammen med kapton tape?

PLA er vel ikke så bra å bruke sammen med kapton? PLA henger mye bedre på glass med limvann på.

 

Jeg bruker 2 glass. 1 som det er kapton tape på og et som er med lim. Så bare bytter jeg glass vist jeg skal bytte plast :)

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker kapton tape, men synes likevel at PLA sitter alt for dårlig fast. Har allerede fått ødelagt flere prints på grunn av at det rett og slett har løsnet. Er det mulig å bruke dette lim-trikset sammen med kapton tape?

PLA er vel ikke så bra å bruke sammen med kapton? PLA henger mye bedre på glass med limvann på.

 

Jeg bruker 2 glass. 1 som det er kapton tape på og et som er med lim. Så bare bytter jeg glass vist jeg skal bytte plast :)

 

Haha, det forklarer sikkert hvorfor jeg alltid har hatt problemer med at printet løsner når jeg bruker PLA. Slik er det å være amatør. :laugh:
Å bytte glassplate byr på litt problemer for meg, siden det er et varmeelement som sitter fast på undersiden av den glassplaten jeg har. Det er kanskje mulig å legge en ny glassplate oppå glassplaten med varmeelementet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...