Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Jeg er overrasket over hvor lite man streber etter lav vekt på en ekstruder som skal bevege seg fra side til side...

Min printer har en mikro-stepper motor, har ikke sett andre printere som har dette.. Why?

Micro Stepper? Nema14? Lyst til å poste bilde av printeren din kansje? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk litt mer liv i printeren i dag, det hjalp utrolig nok med riktige steps/mm på extruderen :-P

Originalt sto den på omtrent 4 ganger for høyt. Vifta er også på plass, det er egentlig ganske utrolig at det ikke fins standardutgang for det på et RAMPS-brett :eek:

Lenke til kommentar

det ser ut som du har pakket ekstruderhodet inn i en eller annen film, riktig? Hva?

Det er kaptontape, den kom ferdig med det på. Jeg har sett flere som bruker det, jeg antok at det hadde noe med varmeisolering å gjøre, men jeg har ihvertfall ikke sett noen grunn til å fjerne den. Noe av den brukes også for å holde kablene på plass

Lenke til kommentar

Jeg har også litt kaptonteip rundt der, litt for at ikke varmeelementet skal falle ut. Burde vel tenkt meg at det var det...

Kanskje jeg skulle hatt på litt mer. Hvis vifta mi står på 100%, klarer jeg nemlig ikke å ha konstant varme på ekstruderen...

Lenke til kommentar

Bør jeg forresten ha kapton på aluminiumsheatbeden? Jeg vet jo at det går fint å printe direkte på, men jeg har sett mange som bruker det likevel.

Ja.

ABS sitter bedre på kapton enn på alu.. :)

Noen her som har printed ting over lang tid? Typ over 20 timer?

Kan det være skadelig for printern?

Ikke noe mer skadelig enn om du har 4x 5timer prints. Dvs normal slitasje blir det jo, men utover det så spiller det ingen rolle om det er 5 timer eller 30 timer.

Lenke til kommentar

Bør jeg forresten ha kapton på aluminiumsheatbeden? Jeg vet jo at det går fint å printe direkte på, men jeg har sett mange som bruker det likevel.

Ja.

ABS sitter bedre på kapton enn på alu.. :)

Ok, da setter jeg på tapen. Jeg printer for det meste med PLA, men vil prøve meg på ABS etter hvert og

Lenke til kommentar

Den lengste printen min var 11 timer, en Clumsy dragon med 0.15mm lagtykkelse.

Er en smule irritert på meg selv nå, har gått tomt for den blå PLA'en jeg bruker til printeren, uten at jeg har bestilt inn mer.. :nei: Den farga jeg bruker var selvølgelig ikke å få tak i til noen fornuftig pris i Europa..

Lenke til kommentar

Ekstruderen min har iallfall vært 100%

Fordi "man kan", og fordi det var litt gøy prøvde jeg meg på denne her i går kveld: http://www.thingiverse.com/thing:23030

Da var jeg i gang også! Doblet størrelsen

attachicon.gif2014-02-28 16.34.42.jpg

Spennende! Ble den bra?

Den lengste printen min var 11 timer, en Clumsy dragon med 0.15mm lagtykkelse.

Er en smule irritert på meg selv nå, har gått tomt for den blå PLA'en jeg bruker til printeren, uten at jeg har bestilt inn mer.. :nei: Den farga jeg bruker var selvølgelig ikke å få tak i til noen fornuftig pris i Europa..

Vet ikke om det er aktuelt for deg med tanke på at du skriver "den blå PLA'en jeg bruker", men jeg har bestilt en del av denne selgeren her: http://www.aliexpress.com/item/purple-color-3d-printer-filaments-PLA-ABS-1-75mm-3mm-1kg-plastic-Rubber-Consumables-Material-MakerBot/1213594189.html. Kvaliteten er bra, og de leverer med UPS/Fedex på døra i løpet av 3-4 dager.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med PLA?

Vurderer å bytte over fra ABS grunnet giftig lukt og umulig å være på romet mens det printer. Med PLA skal det vel ikke være noe problem å være i samme rom, hørt at det lukter som om man lager mat(?)

Også deilig å slippe å bry seg om wraping

Hva er egentlig fordelene og ulempene med PLA mot ABS?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med PLA?

Vurderer å bytte over fra ABS grunnet giftig lukt og umulig å være på romet mens det printer. Med PLA skal det vel ikke være noe problem å være i samme rom, hørt at det lukter som om man lager mat(?)

Også deilig å slippe å bry seg om wraping

Hva er egentlig fordelene og ulempene med PLA mot ABS?

Lukten er vond, men ikke giftig. Har du nogenlunde greit ventilert rom \ stort rom er ikke det noe problem.. Men helt enig at lukten er noe man ikke vil være i samme rom med i lengre tid.. :p

Fordelen med ABS er at den tåler varme bedre enn PLA (høyere smeltepunkt), mens PLA er stivere\sprøere hvor ABS er noe mer fleksibelt. (Man får fleksible PLA så akkurat det spiller ingen stor rolle).

Til ting som tannhjul osv, så er PLA bedre enn ABS, så fremt tannhjulet ikke blir veldig varmt.

Ellers så er jo PLA Bioplast, som blir nedbrutt etter rundt 20-30år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...