Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi "man kan", og fordi det var litt gøy prøvde jeg meg på denne her i går kveld: http://www.thingiverse.com/thing:23030

Printet den med 3 stages og i 2x størrelse, den ble faktisk ikke så ille! Bomma litt på flowrate på første lag med den hvite PLA'en, men ellers ser den helt grei ut. På grunn av skaleringen opp til 2x måtte jeg gjøre noen justeringer på klareringen mellom planetene og sola, men det løste seg ved å printe planetene litt mindre.

Fungerer gjør den også :)

post-15498-0-53571100-1393332466_thumb.jpg

post-15498-0-24721800-1393332468_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt! Tenkte å bestille mer plast i andre farger og printe planetene på nytt. Morsomt når man kan se de forskjellige delene i bevegelse. Reduksjonen ut av hele saken er så stor at man så vidt kan se siste tannhjul bevege på seg.

Lag et feste til en vanlig drill, så se hvor mange RPM den tåler (selv om du ikke får vite RPM'en noe nøyaktig da.. :D )

Lenke til kommentar

Absolutt! Tenkte å bestille mer plast i andre farger og printe planetene på nytt. Morsomt når man kan se de forskjellige delene i bevegelse. Reduksjonen ut av hele saken er så stor at man så vidt kan se siste tannhjul bevege på seg.

Lag et feste til en vanlig drill, så se hvor mange RPM den tåler (selv om du ikke får vite RPM'en noe nøyaktig da.. :D )

Tror ikke det er RPM som er problemet, men at det utvikles varme pga friksjon som ødelegger plasten.

Burde være mulig å smøre med noe grease eller noe...

Lenke til kommentar

Tror ikke det er RPM som er problemet, men at det utvikles varme pga friksjon som ødelegger plasten.

Jeg testa en av de herringbone-lagerne på den måten der, den fungerte veldig fint selv på høyt turtall :dremel:

Lenke til kommentar

Mer RPM, mer friksjon, mer varme :)

Lenke til kommentar

Hva slags smøring/grease kan man bruke uten å ødelegge plasten? (PLA

På printeren eller direkte på plasten?

På selve plasten etter den er printet ferdig... For smøring mellom tannhjul og bevegelige deler.

Godt spørsmål.. Jeg har benytta "dry lube" (sykkelkjedeolje) på printeren min, og jeg kan ikke se at det har påvirket plasten i noen grad der jeg har truffet den, men jeg vet ikke hvilken smøreeffekt det vil ha på plast-mot-plast. PLA er rimelig motstandsdyktig mot kjemikalier, så det bør jo tåle en del. Spørsmålet er om det suges opp inn i strukturen eller ikke.

Noen ide på hva man kan bruke filament-rester til?

Har tre ruller, 1 hvit abs, 1 sort abs og 1 sort pla. alle på ca 1 m.. (3mm)

Klipp dem opp i mindre deler og smelt dem sammen, så kan du lage utskrifter med jevne overganger mellom fargene uten at du må bytte manuelt :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...