Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der ble Makerbot solgt, endelig kvitt det møkka av et maskin. Makan til overpriset crap kan man se lenge etter! Nå er det bare å glede seg, og ikke minst håpe på, forsendelse fra botObjects.

Når er planen for at du skal motta botObjects? Denne måneden eller neste?

 

Og dermed var mitt lille prosjekt over :)

 

 

attachicon.gif2013-10-18 16.04.19.jpg

(brukte motorene midlertidig inntil jeg fant noen 4mm skruer...

 

attachicon.gif2013-10-18 16.47.50.jpg

Kult at det fungerer ja :D

Lenke til kommentar

Når er planen for at du skal motta botObjects? Denne måneden eller neste?

Det er nok midten av neste mnd, den skulle sendes etter planen i midten av denne, men ble vist forsinket. Til gjengjeld gir de enn del gratis plastikk og ikke minst utvider garantien til 24 mnd. Så jeg kan ikke klage, men blir nok kjipt uten printer i 1 mnd tid... Får vel bruke den tiden på å designet noe kult :)

 

Også lurte jeg på noen her har erfaring med Rhino 5?.. Har et lite prosjekt på gang som jeg hadde likt å samarbeide om

Lenke til kommentar

Venter sannsynligvis ut til neste år før jeg kjøper ny 3D printer, når priskrigen starter ordentlig på de litt mer avanserte pulverbasserte printerne. Da går patentene ut på dato, så da blir det nok flere selskaper som prøver seg. :)

 

Edit: Slike bilder som som er "X vs Y vs Z" kommer alltid i produsenten som lager bildet sitt favør.

 

Makerbot X2 har forøvrig heated platform, den har også SD Card reader, noe ikke ORD printeren har..rart de ikke fikk med seg det :p

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Ahh, da har jeg fåt orden på printeren igjen!

Har printet i over en måned på batteri :p

Ny arduino kom i posten i dag, den er flashet og er oppe å går.

Jeg har printet siden jeg fikk den med speilvendt Y-akse, dette er også rettet opp i.

 

Så¨har jeg fikset det sånn at printen kjøres fram når den er ferdig! :D

Lenke til kommentar

Er det noen her som har prøvd å printe med PET (Polyethylene terephthalate) filament?

 

De fleste brusflasker er lagd av denne termoplasten og hvis den hadde vært grei å printe med så kunne det jo ha vært greit og lage sin egen filament fra brusflasker :dremel:

 

Jeg tror jeg leste et sted at PET krymper en del når det kjøles ned igjen etter at det er smeltet så dette kan vel resultere i en del vridninger i print? Men vet ikke noe om hvor mye effekt dette har i forhold til i andre materialer.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nettopp gått til innkjøp av en 3D printer. Noen andre her på forumet som driver på med slikt?

 

Utrolig hvor mye kult man kan lage. Selv har jeg kjøpt en av de billige variantene som spytter ut plastikk fremfor pulver (noe de i 100-tusen klassen gjør). Er litt fasinert over hvor mye moro man kan lage med en slik sak.

 

Liten sak jeg printet:

ktpmik.jpg

 

Også veldig kult at man kan printe ut bolter med muttere. Er utrolig mye artig man kan lage! smile.png

Håper jeg ikke er den eneste her inne? :-)

 

 

Edit: Legger ut noen bilder i Spoiler for de av dere som vil se.. smile.png

 

 

ullfrm.jpg

olfgqj.jpg

gkresn.jpg

mjwbry.jpg

 

Én nyttig ting for en gangs skyld.. Tok målene av en Vinkel sak, så printet jeg ut 4 nye..

eglvej.jpg

 

Alltid moro med kjetting..

fqrxuw.jpg

 

"Blekkpatronene"

hbjldk.jpg

 

 

 

jeg kunne godt tenke meg å begynne men jeg er redd for alt som er nytt og ukjent :( hvordan var det å sette seg inn i det?

 

kule de uglene du har laget. Hvorfor lagde du to? :)

Endret av EvilSeagull
Lenke til kommentar

jeg kunne godt tenke meg å begynne men jeg er redd for alt som er nytt og ukjent :( hvordan var det å sette seg inn i det?

 

kule de uglene du har laget. Hvorfor lagde du to? :)

Ingen grunn for at jeg lagde to. Printeren var helt ny, så jeg ville teste den ut. En vanlig, og en "speilvendt". Testet bare forskjellige funksjoner i printe-programvaren.

 

Sette seg inn i det er forholdsvis lett. Er også masse forumer man kan spør om hjelp om det er noe man sitter fast på (feks denne tråden her).

 

Men man bør gjøre litt 'research' før man går til innkjøp av noe. Koster jo litt.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får jeg lov å svare?

 

I så fall:

Bare å hoppe i det!

Jeg tok utfordringen på strak arm, har litt erfaring med lodding å styr, så med interessen skulle jeg lære meg resten. Jeg kjøpte meg derfor en reprap printer (opensource byggesett). Fra ultibots.com.

 

Jeg brukte sommerferien på å bygge, det tok meg ca 2-3 eller var det 4 uker å bygge den sammen, få den til å fungere. Manualen som fulgte med var dårlig, det gikk litt på intuisjon og bilder i tillegg.

 

Så når printeren fungerer, måtte jeg finne ut hva programmer jeg trengte, instillinger osv osv. Mye å lære seg og å lese.

 

Først nå (etter ca 3 måneder) føler jeg at jeg har fått kontrollen. Tegner i google sketchup, setter opp filene på printerbordet med Repetier Host og lager fil som printeren kan lese med Skeinforge.

 

For tiden kikker på forskjellige slicere (programmene som lager filene som printeren leser). Jeg har brukt Slic3r, så Skeinforge som jeg holder på med nå. Mulig jeg skal prøve Kisslicer også.

 

3D printing er definitivt en hobby i seg selv!

 

Her er dagens print:

Hullkort (nøkler) til arbeidsrom på skolen :p

 

post-214279-0-61706400-1382291349_thumb.jpg

 

Er vel en grunn til at hoteller ikke har slike nøkler lengre...

Endret av Itek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen grunn for at jeg lagde to. Printeren var helt ny, så jeg ville teste den ut. En vanlig, og en "speilvendt". Testet bare forskjellige funksjoner i printe-programvaren.

 

Sette seg inn i det er forholdsvis lett. Er også masse forumer man kan spør om hjelp om det er noe man sitter fast på (feks denne tråden her).

 

Men man bør gjøre litt 'research' før man går til innkjøp av noe. Koster jo litt.. :)

Jeg vil ha den du har. Hvor mye kostet den?

Lenke til kommentar

Jeg vil ha den du har. Hvor mye kostet den?

Min kostet $599, men idag koster samme $699.

 

Du kan kjøpe den her:

http://store.solidoodle.com/

 

Forskjellen mellom Solidoodle 3D Printer 3rd Generation og 2nd Generation er byggevolumet.

Nr2 har 15x15x15 cm (den jeg har), Nr3 har 20x20x20cm.

 

 

2nd kommer også i forskjellige "modeller". "Base Model", "Pro Model", "Expert Model".

http://store.solidoodle.com/index.php?route=product/product&product_id=56

Du bør minimum velge "Pro Model", da får du en platform som varmes opp (Gjør at det du printer fester seg bedre, slipper mindre trøbbel..).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ikke helt, hvorfor kan du selge en ny så billig? Eller mener du at du får en ny, så du kan selge den brukte? :huh: Uansett, VELDIG interessert! :dribble:

Jeg tok den som en deal av salgs deal på min makerbot replicator dual - han som kjøpte min replicator ville ha noe litt mer plug&play og etter det han har fortalt meg så er den så å si ny. Men har ikke fått den enda - så gjenstår å se. Og 3500,- det var det han fikk i avslag så det er det jeg trenger å få ut av den :)

Lenke til kommentar

Jeg tok den som en deal av salgs deal på min makerbot replicator dual - han som kjøpte min replicator ville ha noe litt mer plug&play og etter det han har fortalt meg så er den så å si ny. Men har ikke fått den enda - så gjenstår å se. Og 3500,- det var det han fikk i avslag så det er det jeg trenger å få ut av den :)

Høres bra ut! Si ifra når du får den da :D Bare å ta vare på emballasjen så du kan sende den rett videre til meg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...