Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

Håper de gutta der er bedre ingeniører enn de er markeds/PR folk - for ja, markedsføring er blueprint på hvordan det ikke skal gjøres...

 

Det å ha jevne overganger mellom farger har ikke jeg bekymret meg over - men det å ha de skarpe overganger som de har vist i siste video som jeg syntes kan være utfordrende.

 

Og da med tanken at man må presist beregne mengder av en farger som er i noozle før man går over til ny farge og får den skarpe skillen. Har man løsning på det vil utblanding og gradient være greit å kontrollere (tror jeg)...

 

Edit: har fått bekreftet at jeg var blant de alle første som bestilte og jeg bestilte den blå utgaven - så håper virkelig å få av første batch

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

 

Og da med tanken at man må presist beregne mengder av en farger som er i noozle før man går over til ny farge og får den skarpe skillen. Har man løsning på det vil utblanding og gradient være greit å kontrollere (tror jeg)...

 

 

De må vel ha en nozzle/kammer som sørger for god og jevn blanding av fargene og? Ved fargebytte her har jeg ihvertfall merka at det etter en stund plutselig kan komme ut en liten klump av den gamle fargen, det kan gjerne være etter lang tids printing.

Lenke til kommentar

Blir spennende ja, selvom jeg synes de har markedsført den noe galt.

 

Var vel dette bildet de startet med i starten;

tdlmuo.jpg

 

Men ser jo ikke ut som fargene blendes så godt sammen sånn egentlig;

wudvpn.jpg

 

Tiden vil vise uansett.. :)

Hehe ja. Og det første bildet lanserte de faktisk som et foto av et ekte printet objekt når alle jo kan tydelig se at det er en 3D rendering. Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Med tanke på kor ujevene printede objekter ser ut, kan det kanskje vera relevant med fint sandpapir?

jupp, ser veldig bra ut i Z-akse - men litt kjipere i X / Y - samme problemet var på Makerbot bare for et halvt år siden - det klarte de å fikse med nye slicer algoritmer

 

Hehe ja. Og det første bildet lanserte de faktisk som et foto av et ekte printet objekt når alle jo kan tydelig se at det er en 3D rendering.

post-7631-0-54160300-1379253319_thumb.png

 

Roboten der i mot tror jeg var ekte - mens overganger i farger i bunnen av roboten er fake...

 

Kan ikke akkurat si at forhåndsbestilling av denne var det smarteste avgjørelse jeg gjørde, spesielt bare time etter lansering og basert på 3D-rendringer - men tiden vil vise hvor dumt/smart det var...

Lenke til kommentar

Hei, trenger litt input her.

Til fredag er det noe som heter Ingeniørdagen på høyskolen her, og jeg skal ha med 3d-printeren på stand der. Poenget med dagen er å få ungdom på ungdom/vgs til se at det å være ingeniør også kan være morsomt og at man får leke med morsomt utstyr.

 

Det ble avtalt før jeg visste hva temaet var, og jeg klarer ikke helt å få til temaet "Rent vann - fordi ingeniørene bryr seg", men jeg jeg prøver å holde meg i nærheten ved å skrive ut et skip og en kano for å vise hvordan printerne kan brukes til prototyping, også med vann.

 

Siden jeg bommer litt vel mye på temaet (hvis ingen har en god ide jeg kan printe ut?) så tenkte jeg å kjøre på med en del info om hvordan Open Source-maskinvaredesign er en positiv sak, så jeg tenkte å ta med disse punktene i en presentasjon som skal kjøre på standen:

 

Generelt om opensource:

  • OS-design gir alle lik tilgang til teknologi fritt og uten royalties
  • Sørger for at nyskapninger føres tilbake til fellesskapet (avhengig av lisens)
  • Gir folk tilgang til billigere prototypingutstyr (3d-printere) som igjen gir mer nyskapning
  • En slide om OS-programvare som brukes til å styre maskinvaren
  • Litt historisk om opensource

Om 3d-printere

  • Historie (veldig kort, begynner med Rep-Rap, litt om Makerbot og så over til moderne varianter som spretter opp overalt)
  • Hvordan printeren fungerer (akser, motorer, ekstruder, hotbed osv)
  • Materialer
  • Hva man kan/ikke kan lage

Annet:

  • Noen slides med arbeidsflyt (fra skisse til design i Solidworks til ferdig printet modell)
  • 3d-renderinger av kanoen og skipet med beregning av tyngdepunkt sånn at de ser at det er en kobling mellom vann og det å lage prototypene.

Slidene vil for det meste bestå av bilder med noe tekst for å utdype. Ved siden av dette kommer jeg til å vise ferdige modeller og printe ut diverse ting i løpet av dagen fra laptopen som kjører Repetier.

 

Er det noen som kan tenke på noe jeg mangler eller burde fjerne?

 

Slideshowet skal selvfølgelig kjøres fra en Raspberry Pi.

Lenke til kommentar

Kva med eit eller anna enkelt som f.eks eit grovt (vann-)filter?

Deretter kan du forklare korleis 3d-printeren i framtida kan gjere det mulig å produsere filter som er fine nok til å rense vatn. Ein slik teknologi kan brukast f.eks i den tredje verden for å på ein billig måte sørger for at det til ei kvar tid er nok vannfilter tilgjengelige fordi printeren kan lage nye filter etter behov?

 

Dette blir kanskje litt "sci-fi" aktig sidan teknologien ikkje er heilt der endå, men det treffer i alle fall temaet om å bruke ingeniører til å produsere reint vatn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har noe enda kjedeligere, og det er koblinger for å pumpe vann eller for å koble rør sammen for å transportere vann. Slike koblinger er ofte betydelig dyrere enn selve rør som man både kan kjøpe billig men også reserkulere eksisterende.

Også et godt poeng. Det er jo mange avsidesliggende steder som det kan ta lang tid å få tilsendt spesielle rør eller koblinger, da kan det være nyttig å bare lage det selv der og da.

Lenke til kommentar

Også et godt poeng. Det er jo mange avsidesliggende steder som det kan ta lang tid å få tilsendt spesielle rør eller koblinger, da kan det være nyttig å bare lage det selv der og da.

Jupp og dersom jeg ikke husker helt feil, så er den største 3D printer som pritner i metal den (NTNU?) den brukes nettopp til det - riktig nok for olje industrien - men poenge er den samme.

Lenke til kommentar

Solar Powered Water Purification Cone:

http://www.thingiverse.com/thing:119674

Den der så jo ut til å være ganske midt i blinken til det jeg trenger, så blir vel en av dem hvis jeg får slicet den, av en eller annen grunn tar det evigheter (10+ min så langt) å slice den.

 

Har forresten montert heatbed på printeren i dag, merka absolutt forskjell på hvordan printeren oppfører seg, mye lettere å få første lag til å sitte godt, og delene løsner jo helt perfekt etterpå :)

 

Heatbeden fikk forresten tollgebyr og moms på ganske nerdete 256 kr :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Noe du heller skulle laget, ser det er litt sent riktoignok, er media til biofiltrering

Det var jo en konge idé. Det ble ikke noen filtre i det hele tatt faktisk, siden det her var VGS-elever som ikke akkurat brydde seg enormt om temaet så endte det heller opp med at jeg printa og ga bort 3 Skyrim-logoer og diverse andre kule småting.

Jeg hadde med printeren på presentasjon denne uka og, men da var det i en mer praktisk setting der jeg viste printing av komponenter til et værballongprosjekt jeg er med i på høyskolen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...