Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Teoretisk skal den være 0,1mm, men vet ikke om jeg har oppnådd det ennå.

Bortsett fra det første laget er alle flater fine og rette. Jeg sliter litt med å få utskriften til å sitte fast på tapen, det kan jo hende jeg har kjøpt feil tape eller kjører på feil temperatur, men det skal jeg vel få til framover.

 

Hvor kjøper dere PLA fra forresten? Har ikke funnet 1,75mm i noen av de norske butikkene jeg vet om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Postet dette på akam-tråden, men poster det her og, da det sikkert er av interesse for folk her inne også : )

Mistet dekselet foran på linsen min for noen uker siden, og fant ut at jeg bare kunne printe en ut.

 

Printet ut et velfungerende deksel til kameraet mitt i dag som sitter som støpt på linsen og faller ikke av uansett hvor mye jeg prøver (Ved vennelige "rist" på kameraet og opp ned) Dekkselet går lett av og på uten problem og det er ingen mekanismer for å "dytte" dekselet av. Dekkselet er bare en enkel rund form med tagger som sitter rundt kanten på linsen.

 

Modellen tokk 45 min å printe ut, så hvis jeg skulle være så uheldig å miste dekselet en gang til, så har jeg ett nytt på en god time, og kanskje spart alt fra 40 til par hundre kroner : P

 

Noen bilder tatt med iPhonen. Ikke beste kvalitet, men duger.

 

post-210631-0-62672300-1374521202_thumb.jpg

post-210631-0-37398900-1374521226_thumb.jpeg

post-210631-0-38374800-1374521234_thumb.jpeg

 

:)

D02

Lenke til kommentar

Blæh, siste uken har jeg ikke klart å gjøre ferdig en eneste print.

 

Får input/output error in writearray i replicatorG, og så mister printeren bare kontakt med pcen. Ikke så ille egentlig, bortsett fra at pcen må restartes fordi replicatorG klikker og ikke vil ta noen kommandoer, samt at usb porten ikke blir frigjort, og det som er verre, printeren stopper helt opp, men ekstruderen fortsetter å varmes opp...

 

Ikke akkuratt det første problemet med printeren heller..

 

Første print som ikke var en kalibrering endte med at raften satt seg fast i byggeplatformen, der står den fortsatt...

 

SD kort leseren er håpløs..

 

Så kan jeg ikke printe abs pga helt ekstrem warping.

 

Kan heller ikke printe pla fordi ekstruderen leder varme oppover, noe som fører til glipping.

 

 

Har en mBot Cube dual extruder, noen som vil kjøpe for halv pris, 5k? :hm:

Endret av Leif.ross
Lenke til kommentar

Så kan jeg ikke printe abs pga helt ekstrem warping.

Den har hotbed?

 

Isåfall varm den godt opp til 80-100 grader, kjør på med litt brim (kant rundt modellen) så bør det sitte bedre.

 

Evt eksperimenter med hårspray osv som en del gjør, da sitter ting mye bedre.

Lenke til kommentar

Er en spesiell plate som ikke er oppvarmet, ting sitter ekstremt bra fast på den, så raften blir ikke warpet, men det hindrer ikke resten av printen å warpe, vanligvis hjelper det å designe modellen for å unngå warping, altså div hull og høyde istedenfore bredde/lengde, men ikke alltid.

 

Vasker platen med aceton hver andre print ca. Skal sjekke ut glassvask!

Men jeg må nok demontere platen og slipe vekk den raften som sitter fast.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var jeg i gang :D

 

Driver å prøver å få til denne calibration cuben, litt warping (til venstre). Sannsynligvis pga ujevn temperatur på bordet...

 

post-214279-0-91015500-1375810380_thumb.jpg

 

 

printet i 60% størrelse :)

post-214279-0-17642600-1375810327_thumb.jpg

 

Edit:

Digger når jeg har rett. Success!

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Joda, har prøvd, men lyn er en av de tingene jeg av en eller annen grunn aldri har fått til :(

https://www.google.no/search?q=lyn+drawings&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50310824,d.bGE,pv.xjs.s.en_US.I9e44VIvEiw.O&biw=1619&bih=976&um=1&ie=UTF-8&hl=no&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=GSwCUrf1MIaC4gS7_4DQAQ#bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&fp=61c3251c49d410f6&hl=no&q=lightning+drawings&sa=1&tbm=isch&um=1

 

Lagre som bilde, importer bildet i Sketchup, tegn strekene over bildet.. så får du et 3d bilde etterhvert.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

botObjects har nå lansert prodesk3d og den vil leveres i oktober. Jeg har så lyst at det skal være ekte, men forholder meg skeptisk enda. Printeksemplene ser veldig ut som datagrafikk, og det er ingen bilder av maskinen, kun rendreringer.

 

Hvis du ser på bildet av vasen så står blomstene rett opp, som om tyngdekraften ikke er der å legger de mot siden på vasen.

 

En video hvor vi ser den printe ville lagt mye tvil til ro..

 

Noen tanker?

Nå har de lansert en video også, og den ser vesentlig mindre imponerende ut enn de åpenbare 3D renderene av noen bilder de la ut tideligere som liksom skulle være printede ting.

http://botobjects.com/system/cms/themes/botobjects2013/img/video/ProDesk3D.webm

Oppløsningen ser jo ut som på en "vanlig" 3D-printer og fargene er jo ikke blandet i det hele tatt (som er hele salgpunktet deres) men kommer bare i lag ut fra dette klippet og dømme. Hvis man har en 3D-printer som virkelig kan lage "fullfarge" raster bilder i stor oppløsning på overflaten så burde man jo demonstrere nettopp det i promo klippet sitt og ikke bare lame fargeskifting i lag slik som alle andre 3D-printere også kan gjøre (bare ikke alle automatisk, men å skifte fillament til en annen farge etter en gitt tid er jo ganske så enkelt)

 

 

zoom1-630x575.jpeg

zoom2-630x575.jpg

zoom3-630x575.jpg

 

Det er noe ganske så annet enn dette:

 

botobjects-photos.jpg

botobjects-robo.jpg

 

Her lukter det svindel lang vei.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Hei, nett såvidt fått liv i printeren min.

Skrev ut en testkube som jeg ble fornøyd med. Men nå når jeg skulle skrive ut wades extruder så går det fint de 2-3 første lagene, så forskyver den resten mot høyre. Det samme skjer og med denne

ZXhmNlVi.jpeg

 

Hvorfor skjer dette? Noen som har en ide? :)

 

Er 3mm ABS jeg bruker om det skulle ha noe betydning

Endret av djmathisen
Lenke til kommentar

Har en liten utfordring, mine prints sprekker opp hvis de er litt større enn veldig små.

 

Bilde av dagens print:

post-214279-0-78664400-1376212841_thumb.jpg

 

Har dere hatt tilsvarende problemer? Hva gjør dere for å unngå?

 

Lurer spesielt på om:

 

1. Har dere vifte på extruderen?

2. Pause mellom hvert lag?

3. Printeren stående inni skap/boks?

4. printer dere med skirt helt opp?

5. Annet?

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Har ikke vært borti det problemet så vidt jeg kan huske.

Printet en ugle som var rundt 10cm i høyden, den var mer eller mindre "perfekt". bare litt ruskete rundt nesen pga jeg ikke brukte support (var en av mine første prints).

 

Hvilken temp printer du med? Speed? ABS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...