Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altid noen problemer!

 

Nå vil ikke maskinen (Solidoodle 2) extrude filamenten. Det "hjulet" på høyre side slutter og gå rundt når plasten er nede i extruderen, så lurer på om den har tettet seg (hvis det i det heletatt er mulig med plast ved varm extruder...) eller så må noe av mekkanikken slite. Noen som har opplevd lingnende eller ser noen løsning?

Lenke til kommentar

Nå er jeg så fersk at jeg ikke har ekstrudet mer enn tja... 10cm 3mm filament :p:D

 

Uansett,

Jeg mistenker at plasten blir stiv/tørr dersom den varmes opp uten å flytte på seg...? Altså på en måte at den blir brent, uten at den blir svart? Og at den da endrer konsistens...

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg helt forsto, men etter min logikk så skal det mye til for at plast skal sette seg fast i den varme extruderen, må nesten være noe annet som eventuelt sitter fast, noe som mest sansynelig ikke er tilfellet her.

 

Får ta en titt i morgen og sjekke om skruer og hjul sitter slik det skall.

Lenke til kommentar

Hva gjør dere for å få ABS til å sette seg?

 

Jeg har prøvd å justere høyde, temperatur både på extruder og bed. Rengjører alltid med acetone

 

Skal handle kapton tape så fort pengene er kommet inn til paypal, nå har jeg bare pet tape..

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Har bed på 90* og 190* på extruderen. Hadde det broblemet litt før og justerte opp z-høyden på beden så den kom nærmere extruderen ved første lag. Har dog fortsatt problemer med at den wrapes under konstruksjon, og har bygget ett plexiglass-kasse rundt hele maskinen for å se om det hjelper å få høyere temperatur rundt maskinen, samt og stoppe eventuellt trekk og kulde som måtte ødelegge for produktet. Utenom det så vet jeg ikke. Prøv å søk litt på google etter andre idéer ;)

 

Til mitt problem:

Fant ut av løsningen på problemet, skriver ned hva som funket så andre som får samme problemet kanskje leser dette..

På min printer (solidoodle 2) er det en skrue som heter "swing arm thumb screw". Denne skruen strammet jeg til slik at tannhjulet fikk grep rundt plasten.

 

Noe lignende kan være at den er tett, og derfor ikke får extrudet noe ut, men dette er i følge det jeg leste veldig kjeldent og kan kreve en del mer jobbing. Står vertfall her mer om hvordan det kan løses (funker nok også på de fleste andre printere)

 

:)

D02

Endret av D02
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vet hva som er grunnen til at plasten løsner med tiden. Når abs kjølner, vil den krympe og dermed får man ulike deler av modellen med ulik temperatur som gjør at modellen løsner...

 

Dessuten har jeg problemer med å få mer enn va 90-100 grader på bed´et.

Hmm, kanskje lavere temperatur på abs´en vil minke forskjellene? - problemet da blir vel at ny abs ikke fester seg til den gamle.

 

"Enkleste" måten hadde vel vært å plassere det hele i et radioaktivt område, da kunne man holdt ALT på samme temp...

Isolasjon bør jo hjelpe, men da varmer man mer enn modellen, motorer + + i tillegg. Jeg tenker å lage et hus av isopor...

 

En annen ting jeg har søkt litt/lurt litt på. Hvordan blir clear filament hvis man behandler det med acetondamp?

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Om man legger på brim så vil det hjelpe mot at plasten løsner seg i kantene.

 

En annen ting jeg har søkt litt/lurt litt på. Hvordan blir clear filament hvis man behandler det med acetondamp?

Man vil fortsatt se lagene inni selve plasten.. blir ikke så veldig pent :(

Lenke til kommentar

Om du skrur av bed, så vil det nesten løsnes automatisk etter noen min når den får kjølt seg ned. popper som regel av (hvertfall på ABS).

 

Ellers vil jeg anbefale Slic3r til og generere gcode, så evt Repetier Host til selve styringen (stedet for pronterface)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...