Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan du si om alle 3D-printere :) men jeg litt risiko er det; men det er med alle 3D-printere

Sant nok og jeg håper virkelig den er så god som de sier. Men markedsføringen deres er isåfall elendig. De fleste printere får vi se i bruk, disse folkene har jo ignorert hvert eneste ønske om flere detaljer fra mange seriøse teknologi/3dprinter sider. En video av printeren i bruk, et bilde av selve maskinen (som ikke er datagenerert), behandling av en utskrift der de fjerner støttematerialene rundt...Det hadde nok økt forhåndsbestillingene.

Lenke til kommentar

Printe i 0.025mm er nok moro, men synes strengt tatt 0.1mm er godt nok for det meste.. Normalt sett printer jeg faktisk i 0.3mm da det går en del fortere. Spesielt om utseendet ikke er så viktig. Printe i 0.025mm må ta fryktelig lang tid.. 4 ganger så lang tid som 0.1mm som forsåvidt går nokså treigt synes jeg :p

 

Fargeovergang er jo strengt tatt mulig med en de vanlige printerene også, men sikkert litt mer jobb en slik botobject har gjort det.. Synes uansett prisen er latterlig høy.. Men det vil tiden vise når man får litt ordentlig bilder\reviews av printeren.. :)

Lenke til kommentar

...

 

njah, spørs hva man sammenligner med, jeg har Makerbot Replicator 1 Dual fra før av, og bare ett noen mnd med bruk måtte jeg bestille deller for friske 400 USD (eks porto / mva), for å ikke nevne at så å si hver print må som regel printes ut 2 gang før den er helt perfekt. Alt det et bortkastet tid og penger, man må kontinuerlig tilpasse designet for å slippe støttemateriale, også er det penger som er brukt på tape, aceton, filament som ikke går på printeren osv.

 

Makerbot med litt mye printing krever om lag en halvtime med vedlikehold om dagen og ca. 1 time med rengjøring / smøring osv i uka - og det for å opprettholde 0.1mm kvalitet.

 

Dersom ProDesk3D gjør alt den den sier den skal, så slipper jeg å kaste bort tiden på feil print, unødvendig vedlikehold og tilpasning av design til begrensinger i 3d printeren. For noen er selve print prosessen og det å få printeren til å gå helt perfekt som er selve hobby - for meg er det design og slutt resultat - selv om jeg kan, så er ikke jeg så veldig interessert i å bruke tid på selve printinga.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

njah, spørs hva man sammenligner med, jeg har Makerbot Replicator 1 Dual fra før av, og bare ett noen mnd med bruk måtte jeg bestille deller for friske 400 USD (eks porto / mva), for å ikke nevne at så å si hver print må som regel printes ut 2 gang før den er helt perfekt. Alt det et bortkastet tid og penger, man må kontinuerlig tilpasse designet for å slippe støttemateriale og ikke minst penger som er brukt på tape, aceton, filament som ikke går på printeren osv.

Nå kjøpte vel du din Makerbot brukt?

Uansett, så er det jo kjipt at du har måtte punge ut over $400 for deler til printeren din, som i utgangspunktet allerede er overpriset til de grader.

 

Acetone koster hva, rundt 30kr for literen? Småpenger. Man 'må' jo uansett bruke acetone om man vil at printet skal se ordentlig bra ut. Om man er veldig pirkete altså.

 

Selv kjøpte jeg min printer for $550. Jeg har ikke byttet EN del på den enda, da alt fungerer like bra som da den var ny. Det eneste jeg har byttet på den er kaptopntapen til bedplatformen, pga jeg gjorde en nybegynner feil og skrapte den godt opp med kniv i starten.. Men fulgte med en reserve kaptontape som jeg har brukt siden da. Har hatt printeren i snart et år. Så er absolutt fornøyd med kvaliteten til Solidoodle, spesielt når du sier at du har måtte punge ut med så store summer for printeren din, i reservedeler.

 

Makerbot med litt mye printing krever om lag en halvtime med vedlikehold om dagen og ca. 1 time med rengjøring / smøring osv i uka - og det for å opprettholde 0.1mm kvalitet.

Det var jo litt mye.. Selv har jeg ikke vedlikeholdt min printer noe, utover at jeg har fjernet div. plastikrester i innmateren\tannhjulene osv. Men burde nok smøre den noe etterhvert slik at printeren forhåpentligvis holder seg i form en stund til.. :)

 

Jeg kan nærmest garantere at ProDesk3D også vil kreve en god del vedlikehold, dele utbytting, osv osv. Jo dyrere ting er, jo mer vedlikehold krever dem (Iallefall min erfaring).

 

Men blir spent når du får din da, så får vi sett litt review forhåpentligvis. :) Sikkert godt kjøp for din del, men jeg synes den er ekstremt dyr.. Den bør absolutt være ekstremt mye bedre enn de printerene vi har i denne tråden iallefall.. :) Blir spennende med flere filmer av den fremover.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på å bygge en selv (for å få litt størrelse på den, den stivheten jeg vil ha i ramme, de løsningene jeg vil ha, og at det jo er artig å bygge den også)

 

Men er det noen som har noe erfaring med forskjellige materialer til selve printplattformen?

Jeg har tenkt på en type hvor plattformen beveger seg i Y aksen og at printhodet/ekstruderen dermed beveger seg i X og Z aksen (litt som på en typisk reprap). Også vil jeg bygge en firkantet ramme i aluminiumsskinner for printplattformen med "hull" i midten spor langs innsiden av aluminiumsskinnene som en glassplate, el. kan ligge i.

 

Hvordan er det f.eks med å bruke en glassplate vs en litt tykk plexiglass plate? Med plexiglass kan man vel ikke ha oppvarmet plattform, men blir den stiv nok og flat nok hvis man støtter den opp langs kanten rundt hele omkretsen eller vil den da bøyes for mye ned i midten?

Og hvis man skal bruke glassplate hvor får man da tak i dette? Er det greit å skjære det til selv med diamantglasskjærer fra clasohlson eller er det noe man burde overlate til en glassmester?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

metall skulle vel fungere like bra som glass vil jeg tro?

Problemet er vel å få tak i en aluminiumsplate på 50*50 cm i litt tykkelse da. Av det jeg har tittet på så har jeg ikke sett noen slike plater som er noe mer enn 2-3 mm tykke som man får handlet som privatperson. Og hvis man skal på større tykkelser som f.eks 5-10 mm så har jeg bare sett skinner som er maks 20 cm brede. Og å importere "tooling plate" / "jig plate" fra England med en sinnssyk fraktpris er ikke aktuelt.

 

Fordelen med glass er jo at det er helt flatt og veldig stivt/hardt og det har veldig glatt og fin overflate og det brukes i alle forskjellige størrelser til speil, bordplater, ol. Mens på en aluminiumsplate så er det ingen selvfølgelighet at den er helt flat når du kjøper den.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg har lest den, var inne å kikket på amazon nå, men tenker at vinninga går litt opp i spinninga om jeg kjøper alt separat. Det er jo temmelig enkelt å kjøpe et kit, da er liksom alt med...

 

Har lest noe om at beltet ikke er av beste akvalitet, som gjør at jeg nok vil bytte ut dette etterhvert.

 

Jeg liker ideen om reprap, å kunne utvikle printeren uten å kjøpe ny, kunne tilpasse/kjøpe deler ol. Tenker nok jeg kjøper den printeren jeg linket til etterhvert...

Lenke til kommentar

Hvis noen trenger hjelp til å designe forskjellige ting, så kan jeg Autodesk Inventor, samt 3ds Max. Bare å PM'e meg om dere ønsker litt bistand.

 

Det eneste jeg ønsker tilbake er om dere kunne ha testet ut noen prints for meg.

 

Leker med tanken om å designe min egen Hexa og Octo-copter. Har laget et "tulle-design" kun for å få et prisanslag fra et firma lokalt her jeg bor, men de skulle ha 3.000,- for å kjøre CNC print av en av platene i dette designet, så det blir jo uaktuelt.

 

1642986.jpeg

Endret av oophus_3do
Lenke til kommentar

Leker med tanken om å designe min egen Hexa og Octo-copter. Har laget et "tulle-design" kun for å få et prisanslag fra et firma lokalt her jeg bor, men de skulle ha 3.000,- for å kjøre CNC print av en av platene i dette designet, så det blir jo uaktuelt.

 

Hah, jeg sendte forespørsel på 33 deler (max 7x7x2 cm).. 10 800 kr. (nei, ikke for mange nuller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...