toreae Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember (endret) Leo_ skrev (5 timer siden): Hva tenker du er gevinsten i det? Jeg ser mer utfordringer med treghet i tuben, kanskje spes på Ninjaflex som jeg printer litt av. Knekt Ninjaflex? Forøvrig kan vel en tube hjelpe mot så du ikke får rykk når du har bevegelse. Men du vet jo selv behovet. Ser bilde nå, PLA. Nei når den først knekker, så er det vel for sent. Endret 3. desember av toreae Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember RRhoads skrev (3 timer siden): Har ikke merket noen treghet i tuben her. Teflon er noe av det glatteste materialet som finnes. Har ikke hatt noe knekt filament heller, dog printer mest med PLA. Tenkte kanskje det var verdt et forsøk. Tja, i teorien kan den vel skåne materialet, men jeg tror jeg bare slutter å kjøpe Clas PLA. Det rare er at det ikke knekker under printing (enda i alle fall) men stillestående, gjerne et par dager etter printing. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. desember Del Skrevet 3. desember Leo_ skrev (2 timer siden): Tja, i teorien kan den vel skåne materialet, men jeg tror jeg bare slutter å kjøpe Clas PLA. Det rare er at det ikke knekker under printing (enda i alle fall) men stillestående, gjerne et par dager etter printing. Har du tilfeldigvis katt? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember RRhoads skrev (8 timer siden): Har du tilfeldigvis katt? Hehe nei, men ser potensialet Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember Leo_ skrev (20 timer siden): Tja, i teorien kan den vel skåne materialet, men jeg tror jeg bare slutter å kjøpe Clas PLA. Det rare er at det ikke knekker under printing (enda i alle fall) men stillestående, gjerne et par dager etter printing. Jeg har samme PLA, den knekker også etter noen dager stillestående, men printer helt fint. Den står i fred, ingen sjans for at noen kommer borti den. Aner ikke hvorfor, har tenkt at dette er vanlig men kanskje ikke Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. desember Del Skrevet 4. desember 6 minutes ago, aklla said: Jeg har samme PLA, den knekker også etter noen dager stillestående, men printer helt fint. Den står i fred, ingen sjans for at noen kommer borti den. Aner ikke hvorfor, har tenkt at dette er vanlig men kanskje ikke Opplever det samme selv, har en gammel rull med PLA som jeg prøver å bruke opp. Når den har stått noen dager er det bare å kjøre "bytt filament", ta ut den avknekte biten og sette inn på nytt fra rullen. Printer fint. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Jeg har nettopp fått det problemet at FreeCAD har mistet alle innstillinger. Annbefaler alle å ta backup av disse. Jeg vet dog ikke hvordan ennå, sikkert. For windows er disse filene er en begynnelse (og kanskje nok): %AppData%\FreeCAD\system.cfg %AppData%\FreeCAD\user.cfg Lenke til kommentar
toreae Skrevet 5. desember Del Skrevet 5. desember Og der var alt tilbake igjen. Har selvfølgelig også gjort andre ting. Freecad har tatt 1 1/2 time pluss. Men når man ikke husker hvor alle innstillingene er, eller hva de heter, så går tiden. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember (endret) toreae skrev (På 5.12.2024 den 5:08 PM): Jeg har nettopp fått det problemet at FreeCAD har mistet alle innstillinger. Annbefaler alle å ta backup av disse. Jeg vet dog ikke hvordan ennå, sikkert. For windows er disse filene er en begynnelse (og kanskje nok): %AppData%\FreeCAD\system.cfg %AppData%\FreeCAD\user.cfg Den letteste måten er å lage en backupfil under "preferences". "Save new" Du bruker v1.0? Endret 7. desember av RRhoads 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 7. desember Del Skrevet 7. desember RRhoads skrev (1 time siden): Den letteste måten er å lage en backupfil under "preferences". "Save new" Du bruker v1.0? Ok. Takk. Ja, jeg bruker "eneren". Og jeg er veldig fornøyd. Bruker mest Part-delen, og ikke så mye Sketcher. Så jeg blir nok aldri noen ingeniør. Men jeg får til det meste, og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. desember Del Skrevet 8. desember toreae skrev (7 timer siden): Ok. Takk. Ja, jeg bruker "eneren". Og jeg er veldig fornøyd. Bruker mest Part-delen, og ikke så mye Sketcher. Så jeg blir nok aldri noen ingeniør. Men jeg får til det meste, og er fornøyd med det. Veldig fornøyd jeg også. Tror jeg prøvde alle gratis cad programmer før jeg fant ut at Freecad var det som passet meg best. Skal sies at jeg hadde veldig bra timing, da RC1 ble sluppet like etter jeg startet å bruke programmet. Jeg bruker flere workbencher, part design, sketcher, parts, og draft. Og et par andre addons jeg har lastet ned, som f.eks lattice. Ser en del videoer med Mangojelly på Youtube, og han er virkelig god til å lære fra seg, og går ikke for fort frem. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. desember Del Skrevet 10. desember Noen som kan si et par ord om Freecad vs Fusion? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Leo_ skrev (17 timer siden): Noen som kan si et par ord om Freecad vs Fusion? Ikke mange svar her. Og ikke mye fra meg heller. Jeg lastet ned Fusion, så begynte folk å fortelle at gratisversionen kom til å bli noe begrenset. Så jeg testet den aldri ut. Og for å fortsette å ikke svare på hva du spør om: Blender er antagligvis alternativet jeg ville brukt, om ikke FreeCAD. Den har jeg testet noe ut. Men jeg gadd aldri å lære den. Men jeg tror Blender ville vært et bra alternativ. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 11. desember Del Skrevet 11. desember Jeg bruker både Fusion og Freecad. Har betalt for Fusion via jobben. Jeg har ikke mye erfaring og kunnskap om CAD, men jeg trenger det noen ganger til litt enklere oppgaver. Mest å tegne noe hjelpeverktøy, avstandsstykker etc for å 3D-printe. Har brukt Designspark Mechanical en god del til dette fra før. Jeg syns brukerterskelen på Freecad er veldig høy, og finner det lite intuitivt. Men med tilstrekkelig innsats så går det fint å bruke. Liker konseptet, og vil gjerne at det skal være bra. Men har aldri blitt helt solgt. Fusion er enklere å komme inn i. Og det beste er all info på Reddit, Youtube etc. Ser gjerne en liten video hver dag, og plukker opp kunnskap sakte men sikkert. Og det er kunnskap som er etterspurt i arbeidsmarkedet. Freecad har "ingen" hørt om i et jobbintervju. Litt det samme som med Kicad vs. Altium. Jeg er ganske dreven i førstnevnte, og det har en fin integrasjon mot Freecad. (StepUp) 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Da takker jeg begge for tilbakemelding og fortsetter med sporadisk bruk av Fusion 🙂 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember For det det er verdt: vi bruker både KiCad og FreeCAD på jobben, og har kunder som bruker begge. Så noen har hørt om det i jobbsammenheng. Vi bruker også Altium Designer og Solidworks. 1 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember 20 hours ago, toreae said: Men jeg tror Blender ville vært et bra alternativ. Blender er bra, men den har om mulig ennå høyere læringsterskel enn FreeCAD. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Jeg burde vel sett litt mer på Blender, den har vel noen funksjoner som er bedre enn i Fusion, sånn for å mikse sammen ting, mener jeg har brukt den såvidt til det. Freecad, er det noen grunn til å begynne på den i stedet for gratisversjon av Fusion? Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember Leo_ skrev (8 timer siden): Freecad, er det noen grunn til å begynne på den i stedet for gratisversjon av Fusion? Må neste være av prinsipielle grunner, tror jeg. Open source vs lukket programware. Jeg syns Kicad er knallbra, og liker det bl.a. pga. open source. Men det hjelper ikke at noe er open source om det ikke er bra (nok). For min del blir Freecad et par hakk for vanskelig. Men jeg heier på dem, og håper det blir like bra som Kicad. Kanskje det egentlig er det? Jeg kan ikke all verden om CAD-verktøy. Synes bare terskelen er veldig høy for å få til noe brukbart i Freecad. tingo skrev (8 timer siden): For det det er verdt: vi bruker både KiCad og FreeCAD på jobben, og har kunder som bruker begge. Så noen har hørt om det i jobbsammenheng. Vi bruker også Altium Designer og Solidworks. Det er jo bra å høre. Vi har også Solidworks, men kun én lisens som er låst til én person. I praksis utilgjengelig for andre. Svjv. koster det 30k+ pr. år i lisens. Fusion er ca. 6500,-. Så den kan jo gå inn i et hobbybudsjett, om man er entusiast nok. Jeg har lurt på om jeg burde mase til meg Altium på jobb. Det gjør seg bedre på CV-en. Men nå så jeg faktisk en jobbannonse på Finn.no der Kicad var nevnt. Så det er kanskje på vei opp(?) Man må nå uansett kunne faget, uavhengig av hvilken programvare som brukes. 1 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 12. desember Del Skrevet 12. desember 1 hour ago, Dovreekspressen said: Jeg har lurt på om jeg burde mase til meg Altium på jobb. Det gjør seg bedre på CV-en. Men nå så jeg faktisk en jobbannonse på Finn.no der Kicad var nevnt. Så det er kanskje på vei opp(?) Man må nå uansett kunne faget, uavhengig av hvilken programvare som brukes. Altium koster 80k+ per lisens per år, så det er ikke billig. KiCad er definitivt på vei opp, mange store som bruker det. feks. CERN er med og sponser utviklingen https://cernandsocietyfoundation.cern/news/significant-milestone-regarding-cerns-involvement-development-kicad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå