Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0,28mm laghøyde i kombinasjon med den farta du printer i, det setter STORE krav til hotenden din, jeg tror ikke den klarer å smelte plasten raskt nok. Setter du ned farta er nok forutsetningene langt bedre, lavere laghøyde gjør at mengden material som skal smeltes på aktuell hastighet også går ned, så både lavere laghøyde og laver fart gjør at hotend får bedre tid til å få materialet opp på riktig temperatur før det forlater dysa. 

0,28/0,3 laghøyde er typisk for prototyping og gjenstander som skal ha høy styrke uten å trenge å se bra ut, 0,2mm eller kanskje 0,12 vil se betydelig penere ut i skråpartier. Når ting funker skikkelig kan du vurdere å se på om sliceren din støtter variabel laghøyde og legge inn kanskje enda lavere laghøyde der det gir gevinst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

0.28 lagshøyde. Blir "trappete" der det er skråpartier. Gitt den artige grafikken lagt ut her for noen dager siden så tenkte jeg lagshøyde må ned litt?

0.4 Dyse

layer_height.jpg

Om du skal kjøre raskt anbefaler jeg at du invester i en av disse: https://www.prusa3d.com/de/produkt/e3d-prusa-nozzle-high-flow-obxidian-0-4-mm/

Disse dysene øker smeltekapasiteten med ~50% over vanlige rette dyser. De har også et belegg som tåler abrasive filament og som slipper lettere.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (25 minutter siden):

Om du skal kjøre raskt anbefaler jeg at du invester i en av disse: https://www.prusa3d.com/de/produkt/e3d-prusa-nozzle-high-flow-obxidian-0-4-mm/

Disse dysene øker smeltekapasiteten med ~50% over vanlige rette dyser. De har også et belegg som tåler abrasive filament og som slipper lettere.

Det er den jeg har montert, men takk for tips! Har ikke stått i så lenge. Jeg skrev herdet ståldyse opprinnelig, men det er altså denne jeg mente.

 

Lenke til kommentar

Da er mini heateren montert og testet :) 

Denne er genial. Nå kan jeg printe året rundt når som helst uten å tenke på temperaturen i kjelleren. Akkurat nå er det 20 grader i kjelleren, men på vinteren kan det bli ned mot rett under 10 grader. Med en slik mini heater så blir det 25 grader under lokket til resin printeren på noen få sekunder :) 

IMG_1481.thumb.jpeg.3de769976c4c8abc3eb39a89e373b62d.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk prøvd Eryone PETG CF i går og i natt. Damn! Her må jeg tune retraction, temp. Osv. Ble skikkelig fuzzy stringing. Heldigvis kun inne i modellen og det var lett å fjerne. Utvendig ble det bra. Matt overflate ser så mye bedre ut.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (6 timer siden):

PETG CF er filamenttypen som har gitt de desidert peneste resultatene for min del. Nydelig matt finish.

Det ble bra. Man ser ikke lagene så lett med matt filament. Men pga egenskapene til PETG så er det veldig lett for at bevegelige deler blir sveiset sammen.

Skal printe dem i PLA CF også. De ble ikke så lilla som jeg hadde tenkt. 

1000002490.thumb.jpg.3d9b03a8e1c8574f4fd212aa4299d922.jpg

1000002491.thumb.jpg.3f37cf5b7c375d53edd9819d763bba4f.jpg

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en liten hevert pumpe og en 10 liter vannkanne på Biltema i dag, slik at jeg kan sile samt gjenbruke IPA'en og bruke den flere ganger til å rense printene :) da kan jeg vente til resin synker til bunns i beholderen for så og suge ut den klare resin'en over til ny beholder. Resin'en som er igjen i bøtta kan jeg herde for så og kaste i søpla. 

Det er vertfall planen og verdt forsøket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 timer siden):

Redusert laghøyde og redusert farten så får vi se. 

Når blir den ferdig?

 

Har printet diverse test towers. Var "WAY-OFF" på settings. Ser ut som både temp. retraction distance og speed er mer riktig nå. Nesten ingen stringing lengre. Satt ned speed og opp til 5mm retraction. Hadde 1mm. Har vært fuktig i det siste, må tørke PETG'en snart.

 

Lærte noe nyttige tips om PETG her: https://filamatrix.com/how-to-properly-3d-print-when-working-with-petg-filament/

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 timer siden):

Når blir den ferdig?

La inn et filament bytte som ble feil, plutselig gull PLA med PETG data 💀

 

Så den er nok ferdig rundt 0100 inatt, det virker som tipsene her inne fungerte bra så lenge den gikk med korrekt filament. Svært lite tråding der det var litt før, i det hex mønsteret ble det veldig mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Designet et lite adapter som gjør at jeg enkelt kan bruke en liten XT-30 kontakt i diverse bokser for å gi strøm til prosjektene mine. Dette adapteret gjør at jeg bare kan bore et 15mm hull og dytte adapteret inn i hullet og lime det fast.

Det er tross alt lettere og bore et rundt hull enn å kutte ut et hull som passer kontakten og så er det jo meningen at kontakten faktisk skal sitte fast når man drar ut og inn strømmen også. :)
 

IMG_1483.thumb.png.d1c69ea8469261783af16b1529e832fa.png
 

IMG_1484.thumb.png.f2693617096f35713e3c4ac989b997d6.png
IMG_1485.thumb.png.cf1fa02f67c27a131f2fa1458a0fdf33.png

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...