Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (På 17.8.2024 den 9:17 PM):

Da har jeg tegnet en ledningholder for å lettere kunne lodde sammen to ledninger etc. De to hullene i bunnen skal jeg montere to magneter i. det er kun 1 mm. med materiale mellom magnetene og bunnen så dem fester nok bra. 

 

wireholder.thumb.PNG.a64bda1c3229fc1b9dfe7e7ef81d6cd1.PNG

Har du muligheten ville jeg borret hullene til presspasning og satt inn magnetene sånn at de får fysisk berøring med underlaget for magnetismen avtar ganske mye i løpet av en millmeter klaring. Jeg ville lagt magnetbrønnen motsatt vei og hatt en dråpe lim i hullet når magneten skal setter på plass. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (4 minutter siden):

Har du muligheten ville jeg borret hullene til presspasning og satt inn magnetene sånn at de får fysisk berøring med underlaget for magnetismen avtar ganske mye i løpet av en millmeter klaring. Jeg ville lagt magnetbrønnen motsatt vei og hatt en dråpe lim i hullet når magneten skal setter på plass. 

Denne sitter mer enn godt nok slik jeg har laget den nå. Dette er neodynium magneter og dem er ganske sterke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger snart påfyll av resin til 3D printeren. Så langt har jeg kun hatt resin av fargen grå. Jeg er litt lei denne og vil prøve en resin som er enten svart eller "Smoky Black" som er en semitransparent sort resin. 

Jeg gidder ikke å ha en drøss med farger, så satser på og kjøpe en farge som er "allround".

Noen ideer?

Jeg tenker da på å kjøpe "Elegoo ABS-Like resin V3":
https://eu.elegoo.com/collections/abs-like-resins/products/abs-like-resin-v3-0-colored-1kg-2kg

Lenke til kommentar

Kanskje noen av dere vet hva som forårsaker dette? Synes print virket bra utenom noen felter hvor det er hullete og stygt. Har kjørt noen testdeler og får disse på varierende steder, ellers synes jeg det ser veldig greit ut. Har ikke så mye erfaring.

Prusa MK4 - Prusament PETG 

image.thumb.jpeg.a326b2ac932a19ecb5bbd41fa41cd166.jpegimage.thumb.jpeg.e241698e3b8b77a4900db3ad2979850d.jpeg

image.thumb.jpeg.6b712925cba262a7bc4ac4a77bb2141f.jpeg

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Kanskje noen av dere vet hva som forårsaker dette? Synes print virket bra utenom noen felter hvor det er hullete og stygt. Har kjørt noen testdeler og får disse på varierende steder, ellers synes jeg det ser veldig greit ut. Har ikke så mye erfaring.

Prusa MK4 - Prusament PETG 

Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner problemet. Men hvordan er hastigheten din her? Tror du at du er nær maks?
Det jeg tenker på er om du nær maks av hva ekstruder kan takle. Om det er dette, så vil printeren takle hastigheten en stund, mens tempraturen i dysen sakte går ned, til ting stopper opp. Så enten senke hastigheten litt, eller å øke temperaturen litt, eller begge deler.
Kan din slicer vise 'flow' som kubikmillimeter pr. sekund?

90% av alle svar på 3dprint problemer er senk hastigheten. (Jeg vet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Synes resten av printen ser litt "rufsete" ut også jeg da...?

Jeg har sett det du driver med, ser helt rått ut! Jeg tenker å fortsette med litt problemløsing for å få det så bra jeg får til. PLA blir ofte veldig bra.

toreae skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke påstå at jeg skjønner problemet. Men hvordan er hastigheten din her? Tror du at du er nær maks?
Det jeg tenker på er om du nær maks av hva ekstruder kan takle. Om det er dette, så vil printeren takle hastigheten en stund, mens tempraturen i dysen sakte går ned, til ting stopper opp. Så enten senke hastigheten litt, eller å øke temperaturen litt, eller begge deler.
Kan din slicer vise 'flow' som kubikmillimeter pr. sekund?

90% av alle svar på 3dprint problemer er senk hastigheten. (Jeg vet.)

Temperaturen jeg har kjørt på er 240 førstelag / 250 resten. Bordtemp 85/90. Herdet ståldyse.

Jeg tror ikke jeg har flow i kubikkmeter, men har "Extrusion multiplier" som er satt til standardverdi på 1. Den faktoren skal styre flow ifølge beskrivelsen.

Her er hastighetene, også standardverdier for filamentene jeg bruker til denne printen.

Etter litt prøving og feiling har vi satt z-lift til 0. Den drar altså dysa i Z0 når den flytter seg om jeg forstår det riktig. Kan den ha dratt ut litt filament, og dermed ikke hatt filament i dysa og dette skaper de hullene tro..
image.png.ea5a8d4eac9f3e6e03bffb595257b912.png

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Jeg har sett det du driver med, ser helt rått ut! Jeg tenker å fortsette med litt problemløsing for å få det så bra jeg får til. PLA blir ofte veldig

Resin prints blir som oftest MYE bedre og smoothere enn PLA prints, men resin printing har også sine bakdeler selvsagt. 

PLA printing har jeg null erfaring med, men skal jeg være ærlig så er det heller ikke noe som frister og lære seg. Ikke nå som jeg har fått litt dreisen på resin printing. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, DrAlban3000 said:

 

Jeg ser ikke at du har delt noe om hva din max volumetric flow er. Denne fungerer som en slags farts-sperre for hvor mye plastikk du kan dytte igjennom dysen. PETG må printes saktere enn PLA.

Leser på nettet at rundt 8 i volumetric flower akseptabelt for ditt filament, men dette varierer etter maskin så du må kanskje lavere.

Hvilken orientering er delen printet i? Hvis dette er overheng, så bør du skru ned hastigheten på overheng slik at plastikken får kjølt seg ned mer før dysen slipper taket. Hvis du printet med Infill Pattern på så kan du prøve med denne av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Printer PETG på 60mm/s og 40% viftehastighet.

Du kjører på 170mm/s. Men siden du har Prusa mk4, Prucaslicer og Prusa filament så skulle jeg tru at volumetricspeed er satt hvis du har valgt riktig filament i prusa slicer.

Det er eldre forumtråder på prusa om dette. De får ikke petg til å se bra ut med default settings.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Temperaturen jeg har kjørt på er 240 førstelag / 250 resten. Bordtemp 85/90. Herdet ståldyse.

Jeg tror ikke jeg har flow i kubikkmeter, men har "Extrusion multiplier" som er satt til standardverdi på 1. Den faktoren skal styre flow ifølge beskrivelsen.

Her er hastighetene, også standardverdier for filamentene jeg bruker til denne printen.

1: Stål (herdet ståldyse) overfører varme dårlig. Om det har noe betydning vet jeg ikke.
2: Hvorfor forskjellige bordtemp? (Avsporing.)
3: 170mm/s (200mm/s) * 0,45 (bredde, jeg tipper) * 0,2 (høyde, jeg tipper igjen) = 15,3mm^3/s (volumetric flow). Er høyt.
Cura har ikke noe maks flow, jeg har lagt det til i Klipper (firmware). Andre slicere har dette. Jeg er enig med @Thor, prøv med maks 8mm^3/s. Så kan du heller øke senere.
4: Min erfaring er at PETG ikke liker høy vertikal hastighet uansett. Så jeg bruker 0,6mm dyse. Men jeg ser at du får det ganske pent (bortsett fra feilene).

Bruker du Pressure Advanced (eller hva Prusa kaller dette)? Om ikke, så kan det være nok. Men mange, inkludert meg selv, sliter med å finne en bra innstilling på dette.

Edit: Lagt til /s for å få kubikkmillimeter pr. sekund.

Endret av toreae
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Resin prints blir som oftest MYE bedre og smoothere enn PLA prints, men resin printing har også sine bakdeler selvsagt. 

PLA printing har jeg null erfaring med, men skal jeg være ærlig så er det heller ikke noe som frister og lære seg. Ikke nå som jeg har fått litt dreisen på resin printing. 

Kjære @Bjerknez. Mange av oss har ikke furtebu, dvs et godt ventilert rom for slike ting. Jeg kan lage hull i veggen og innstallere avlufting, pluss pluss, om jeg skal prøve meg noe slikt. Alternativet er å sparke ut husets frue, eller selv flytte ut. Det tror jeg ikke hobbyen min er verdt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...