Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

tingo skrev (2 timer siden):

Jeg bruker franpoli sitt OpenSCAD bibliotek for å lage ting til Skådis
https://github.com/franpoli/OpenSCADutil/tree/master/libraries/ikea_skadis_pegboard_accessories
 

og på Thingiverse
https://www.thingiverse.com/thing:4562975
 

funker bra, og det er kode, så jeg kan justere på den hvis de trengs.

Må prøves. Takk.

De fleste jeg fant på printables var ikke noe bra. Den jeg har kopiert likte jeg best. 

 

EDIT: Må lære meg Openscad. Aldri tenkt på å bruke det.

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda til gode å se en test hvor resin tåler mer enn filament. Det er forskjeller på begge deler men jevnt over så er det no contest hver gang jeg har sett en sammenligning. Resin-printere har vanligvis mye mindre flate å printe på. Og krever vasking og herding. Deler som ikke trenger å være pene kan printes på høy hastighet på fdm. Litt ubegripelig for meg at resin skal være å foretrekke til sånne ting. Om man akkurat får plass på platen til resinprinteren til det man skal lage så er det kanskje noen minutter å spare. Tar du med jobben med vasking og herding og det styret der så er det neppe mye tid å spare. Og da må det nesten være sånn at printerene går døgnet rundt hvis du skal telle på de minuttene. Mens du med resin må gjøre deler av jobben selv og bruke tid på det så er det bare start print og plukk opp ferdig del med fdm. I dont get it.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (15 timer siden):

Det ble spagetti til middag i dag også😆

Åy, har du et heftproblem? Tror ikke det er 2% av det jeg printer som jeg bruker Brim på engang og løsna print har jeg ikke sett på over et år. Spørs om du kanskje bør rense bed skikkelig og så har i alle fall jeg veldig god erfaring med DENNE.

Lenke til kommentar

Hvis du har mange skrujern (og andre lignende ting for den saks skyld), som man ofte har, så ville jeg heller ha hatt en lang sammenhengende sak, enn én enkelt sak til hvert skrujern. Mer effektivt både i produksjon og i plassbruk på tavlen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Leo_ said:

Åy, har du et heftproblem? Tror ikke det er 2% av det jeg printer som jeg bruker Brim på engang og løsna print har jeg ikke sett på over et år. Spørs om du kanskje bør rense bed skikkelig og så har i alle fall jeg veldig god erfaring med DENNE.

Jeg bruker ikke brim lenger i det hele tatt, men i ny og ne 'Mouse Ears' mot warping. Og alltid Clas Ohlssons limstift. Det rareste jeg en gang har opplevd var at printingen fra ett lag til neste ble forskjøvet noen mm. Sikkert elektronisk hikke...

Lenke til kommentar
trikola skrev (32 minutter siden):

Jeg bruker ikke brim lenger i det hele tatt, men i ny og ne 'Mouse Ears' mot warping. Og alltid Clas Ohlssons limstift. Det rareste jeg en gang har opplevd var at printingen fra ett lag til neste ble forskjøvet noen mm. Sikkert elektronisk hikke...

Jeg brukte limstift før og det var forsåvidt greit nok på slett glassplate, men noe herk på plate med tekstur. Jeg synes sprayen jeg linka til fungerte bedre, minst like bra heft men med mye mindre klæss.

På første printern min opplevde jeg random utskeiing, den bare reiste i vei ut av bed (deltaprinter) og så kom den tilbake igjen, da var det to-tre sprukne loddinger på SD-kortlesern. På printern jeg har nå fikk jeg skip på Y-aksen når jeg gikk fra Marlin til Klipper, maskinen klarte ikke å holde kontroll på bed på standard akselerasjon på Klipper (Marlin hadde 500 i aks, Klipper hadde 1500). Jeg måtte fysisk inn på hovedkortet å stille opp strømmen på stepperne, men da gikk den også fra å ikke klare 1500 i aks til å klare 6000 i aks uten skip opp til rundt 700g filament på bed.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Store deler sitter godt. Må rives av. Dette er pga størrelsen på det jeg printer og at nozzle slo til delen jeg printet. 

Renser med sprit.

 

Jeg synes ikke etanol eller isopropanol  renser godt nok så jeg bruker aceton. 
Edit: Du har vel antageligvis nok rensing om du har identifisert problemet som mangel på z hop :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg skal dreie et potmeter med en servo, problemet er jo at drevet på servoen er så lite og kort at det er vanskelig å få til en overgang som funker. Jeg har tenkt å bruke en gummislange som kobling, kanskje en akvarieluftslange med smeltelim inni som jeg trykker på før det stivner. Sånn er forskjellen på de to:

 

image.png.8ee5a0ff775a41bce17b809b5b84175f.png

 

Jeg har funnet en overgang som kan fungere, men jeg har ikke 3D-printer. Så er det noen her som kunne tenke seg å hjelpe meg mot en fornuftig mengde kroner? Jeg trenger egentlig tre stykker, men det er jo greit å ha noen i reserve hvis de skulle gå (dette er ment å fungere så lenge som mulig, med perspektiv på tiår, ikke år). Så kanskje ti stykker? Sånn ser overgangen ut, den er ikke akkurat stor og krever vel ikke så mye filament:

image.png

 

Og her er adressen på Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:303796 Den er ti år gammel, men står som "work in progress". Jeg satser på at det ikke er fordi den passer dårlig på servoens drev. 😁

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Pallantir said:

 

Det er 3 modeller på siden, hvilken passer best til din bruk? Du kan trykke 3D på enkelte av bildene på siden for å se nærmere på modellene.

Hver av disse bruker omtrent 1 gram filament og tar 15 minutter med ekstra fin kvalitet og med mye styrke, PETG.

Lenke til kommentar

Har laget et førsteutkast vedrørende et oppheng til dette bitssettet:

IMG_0908.thumb.JPG.31904719ff93e79944e8161ccb230a74.JPG

Litt tricky på stående fot og tegne dette når man har litt dårlig tid, men dette er det jeg kom frem til og som jeg skal testprinte. Er vel 50/50 sjanse for at det passer 100%, men det får bli en del av spenningen :) 

weraholder.thumb.png.af33ad78e5ce5cc448768206e2b0a112.png

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 15.8.2024 den 3:56 PM):

Enda til gode å se en test hvor resin tåler mer enn filament. Det er forskjeller på begge deler men jevnt over så er det no contest hver gang jeg har sett en sammenligning. Resin-printere har vanligvis mye mindre flate å printe på. Og krever vasking og herding. Deler som ikke trenger å være pene kan printes på høy hastighet på fdm. Litt ubegripelig for meg at resin skal være å foretrekke til sånne ting. Om man akkurat får plass på platen til resinprinteren til det man skal lage så er det kanskje noen minutter å spare. Tar du med jobben med vasking og herding og det styret der så er det neppe mye tid å spare. Og da må det nesten være sånn at printerene går døgnet rundt hvis du skal telle på de minuttene. Mens du med resin må gjøre deler av jobben selv og bruke tid på det så er det bare start print og plukk opp ferdig del med fdm. I dont get it.

Du må slutte å se slike tester hvor dem henger opp prints på rekke og rad og henger lodd og vekter på dem. Det er jo helt galematias og legge slike tester til grunn for hva man velger å printe med. 

Hvor ofte er du printer noe som skal holde noe så tungt at man nærmer seg bristepunktet? Skal man henge opp feks vinterhjulene i taker rett over Audi Q7'en så printer man ikke fester verken med filament eller resin. 

Det blir litt som å teste toppfarten på en bil og si at den som er raskest er best. 

Filament og resin har begge sine svake og sterke sider. 

Personlig foretrekker jeg resin fordi resultatet ser bedre ut. Hvor sterk det er det man printer kommer ann på hvilken resin man bruker samt fremgangsmåte, akkurat som med filament. 

jeg bruker en resin som heter "Elegoo ABS-Like resin V2" og denne minner meg mye om egenskapene til ABS. Denne er ganske sterk og den kan brukes til det meste. Henge opp 18V drillen, skiftenøkler, husnøkler, lamper, feste TV'en til veggen med veggfester etc etc. Men jeg ville altså ikke hengt opp vinterhulene i taket på garasjen rett over søndagsbilen. Det hadde sikkert funket, men da finnes nok uansett mer egnede måter. 

All filament prints som jeg har sett ser ikke særlig bra ut. Det ser ut som prototyp alt som kommer ut fra en filament printer. Ikke alltid det er sæ veldik viktig at det skal se bra ut, men for meg er det litt artig at man kan printe noe som man nærmest kunne solgt på butikken. 

Ja, man må vaske og herde printene, men det er altså noe man velger å gjøre fordi reultatet blir seende bedre ut. Å når man først får teknikken i hendene går dette helt sømløst. Var nettopp nede i kjelleren og tok printen over av platen. Jeg brukte totalt 4 minutter på vask og herding samt å skrape det av byggeplata og sette plata tilbake på plass og sette på lokket. Mens jeg ventet på vask og herdingen var ferdig, så ryddet jeg bordet og tørket av redskapet. 

Til slutt liker jeg at man må kunne litt mer for å bruke en resin printer. Det er litt mer teknikk og det er vanskeligere å få et bedre resultat hvis man er fersk, men det er artig å lære. 

For min del bør ikke alt være enklest mulig. Noen ganger lører man mer av å gjøre ting som er LITT vanskeligere :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 15.8.2024 den 4:29 PM):

Det ble spagetti til middag i dag også😆

10000024492.thumb.jpg.9e5166d452fa456e6ec2e1a3c3882df9.jpg

 

Heldigvis ble den andre ferdig.

1000002450.thumb.jpg.4035361f43707c798ff6c07aa14eaa90.jpg

 

Glad jeg kjøpte deburring tool/gradverktøy på ebay, gjør jobben enklere.

1000002451.thumb.jpg.c59c2d90ea76ed066270e2cb4c8caf70.jpg

 

Funker. Men skal se på en annen løsning.

1000002452.thumb.jpg.abee72452f30d350d98e986242e2c674.jpg

 

Hvilken kvalitet printet du på her? 
 

Blir alle printene så "kantete" og ujevne? Skal det være sånn? Hvilket filament bruker du?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (33 minutter siden):

Hvilken kvalitet printet du på her? 
 

Blir alle printene så "kantete" og ujevne? Skal det være sånn? Hvilket filament bruker du?

Bruker som regel 0.28 layer height. Det sliceren kaller low quality. Husker ikke om jeg hadde noe annet på disse, muligens 0.2

Jo grovere du printer jo mer kantete blir det, spesielt merkbart på sirkulære ting.

Du har også disse kantene. Men de er veldig små pga høy oppløsning.

layer_height.jpg

 

Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 16.8.2024 den 9:17 AM):

Hvis du har mange skrujern (og andre lignende ting for den saks skyld), som man ofte har, så ville jeg heller ha hatt en lang sammenhengende sak, enn én enkelt sak til hvert skrujern. Mer effektivt både i produksjon og i plassbruk på tavlen.

Joa. Er godt i gang. Fikk bruk for den OpenSCAD fila som ble linket.

Lager noe i FreeCAD også.

Nå prøver jeg meg på Makita 10.8V batteri holder. Printet 5-6 stykk tester på noen få mm forå sjekke om den passet. Nå printer jeg første hele test i 0.28 med få vegger og lite infill. 

1000002463.thumb.jpg.08c118620f88facca2740def89559708.jpg

Skådis tavle er lent mot veggen. Den er ikke montert. Dette er bare for å sjekke hvordan alt passer. Blir en annen layout 😆

Endret av Kenhten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...