Complexity Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Så dyser ser slik ut nå? Kan man slenge en slik på en vanlig printer uten å bli plaget? Min delta arbeidshest gjennom flere år begynte å printe dårlig og jeg fant ut at hele hotend trenger service da alt er slakkete. Var tom for 0.4mm dyser og sjekket internetski og det er vist slike man vil ha nå med 3 hull istedefor 1? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 14 minutes ago, Complexity said: Min delta arbeidshest gjennom flere år begynte å printe dårlig og jeg fant ut at hele hotend trenger service da alt er slakkete. Var tom for 0.4mm dyser og sjekket internetski og det er vist slike man vil ha nå med 3 hull istedefor 1? Er ikke sikkert kloner gjør det like bra. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 7 minutes ago, Thor. said: Er ikke sikkert kloner gjør det like bra. Men det kan man alltids finne ut av. Takker for informativ video. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Complexity skrev (41 minutter siden): Så dyser ser slik ut nå? Kan man slenge en slik på en vanlig printer uten å bli plaget? Min delta arbeidshest gjennom flere år begynte å printe dårlig og jeg fant ut at hele hotend trenger service da alt er slakkete. Var tom for 0.4mm dyser og sjekket internetski og det er vist slike man vil ha nå med 3 hull istedefor 1? Dette er kina- "hi-flow". Har noen slike og har ikke merket noe til hi. Men ellers OK. Ramler den indre del ut (hi-flow delen), så kan du velge... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august sverreb skrev (7 timer siden): Det gjør det nok, men jeg ville nok ikke belastet en slik gjenge mye. Ja man må ha en termoplast for å bruke de. Et alternativ kan være å tappe et printet hull (gjerne med en formtap) eller bare bruke bolten som selvtappende skrue. Man kan vel kanskje også bare lage et hexagon spor for en vanlig mutter evt. og bare lime denne til hullet og bruke selve mutteren som gjengeinnsats. Man kan også bare printe hull som hele gjengeinnsatsen får plass nedi og bare lime denne fast i etterkant i stedenfor å smelte den nedi. Men det beste er nok kanskje til syvende og sist å lage såkalte snap fit joints. Så slipper man å skru. Litt mer tricky å tegne, men det skal jeg nok få til Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Testet igjen med å printe ny skrue og mutter i M4 og 0.7 pitch gjenger. Hullet i mutteren var fortsatt for knapt til at jeg fikk skrudd inn skruen. Diamateren på 4mm er dobbeltsjekket og riktig på både skrue og mutter. Jeg har også lagt inn 0.1-0.2mm offset på gjengene. Men gjenger og og alt blir printet riktig ser det ut til. Jeg tror problemet her ikke er gjengene, men dimensjonene... Jeg får leke meg litt i helgen og søke litt rundt. Andre har jo fått det til, så jeg må bare finne "nøkkelen" Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august 14 hours ago, toreae said: Hvor mye avgassing/lukt er det av nylon og ASA? Nylon er noe jeg har hatt lyst til å teste, men ikke giddet ennå pga avgassing og fukt. Nå har jeg lag meg en tørker, så da er det bare avgassingsproblemet igjen. Ikke mye lukt fra nylon, men det er avgasser fra det så som vanlig vil du ikke ha printeren i et rom du oppholder deg fast. Det gjelder forøvrig godt som uansett. Er sannsynligvis bare PETG som er såpass fritt for avgassing at jeg kunne vurdert et unntak. ASA er som ABS, kanskje teoretisk litt mindre guffent. Vær obs på at vanlige filamenttørkere trenger uker på å tørke nylon. Du trenger ca 80C for å tørke det innen rimelig tid. Jeg bruker trikset å varme det opp til ca 70C som min tørker klarer og så legge det i et vakuumkammer sammen med avfuktingsmiddel. Jeg har flere av de så de ligger der under lagring også. Alternativt kan man bruke en vanlig varmluftsovn, men sjekk for presisjon og overshoot på temperatur, hvis ikke kan man få seg noen ubehagelige overraskelser. Sjekk også at spolen tåler varmen. Det har forekommet å få nylonfilament på spoler som ikke tåler temperaturen som nylon trenger for å tørkes. Men om tørkeren din kommer opp i 80C da er du godt stilt. 1 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august Printer små ting til Skådis oppbevaringstavle. Nå skulle jeg gjerne hatt en slik resin printer. Hadde vært kjekt å tatt proto på fdm og større batcher på resin. Prøver å lage egne kroker og feste istedet for å hente fra printables. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august Hva er "skådis oppbevaringstavle"? Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august https://www.ikea.com/no/no/p/skadis-oppbevaringstavle-hvit-10321618/ Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august Kenhten skrev (2 minutter siden): https://www.ikea.com/no/no/p/skadis-oppbevaringstavle-hvit-10321618/ Aha... her har du jo mange muligheter for type oppheng. Slike små prints funker best med resin ja. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august (endret) Prøver å lage forskjellige lengder og typer. Må bare få selveste feste anordningen ordentlig til slik at det holder fast på Skådis tavlen samtidig er lett å sette inn og fjerne. Må også finne ut hva jeg skal henge opp og lage noe som passer bedre enn noe generiske greier. EDIT: Akkurat nå printer jeg en feste sak for Asus routeren min. Håper det fungerer og målene blir korrekt. Det er en enkel plate som festes til veggen med "skrue hoder" stikkende ut slik at routeren kan festes. Den ble akkurat ferdig. Perfekt tilpasset 👍 Endret 14. august av Kenhten Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august Kenhten skrev (9 minutter siden): Prøver å lage forskjellige lengder og typer. Må bare få selveste feste anordningen ordentlig til slik at det holder fast på Skådis tavlen samtidig er lett å sette inn og fjerne. Må også finne ut hva jeg skal henge opp og lage noe som passer bedre enn noe generiske greier. EDIT: Akkurat nå printer jeg en feste sak for Asus routeren min. Håper det fungerer og målene blir korrekt. Det er en enkel plate som festes til veggen med "skrue hoder" stikkende ut slik at routeren kan festes. Er nok veldig mange muligheter her vedrørende hvordan opphenget skal se ut etc. jeg blir av erfaring aldri fornøyd når jeg driver å designer nye deler. Jeg finner alltid en bedre måte etter at jeg har printet og til slitt sitter jeg igjen med en drøss av prints.... 😅 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 14. august Del Skrevet 14. august (endret) Ikke noe problem for meg å sitte igjen med slike. Bestilte 4 sånne Skådis tavler. Har i tillegg kjøpt klappkurver fra Clas'ern for å organisere skuffene mine. Brukt over 1300kr på S og XS kurver. 72stk totalt. Må få orden i alt av PC utstyr, 3d printer og laser utstyr, gamingutstyr og mye mer. Edit: Passet meget bra. Nå er det bare å tegne diverse versjoner og typer for så å slice og printe 😁 Endret 14. august av Kenhten Lenke til kommentar
tingo Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august (endret) Jeg bruker franpoli sitt OpenSCAD bibliotek for å lage ting til Skådis https://github.com/franpoli/OpenSCADutil/tree/master/libraries/ikea_skadis_pegboard_accessories og på Thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:4562975 funker bra, og det er kode, så jeg kan justere på den hvis de trengs. Endret 15. august av tingo rettet en skrivefeil Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august Synes det er halve morroa og tegne ting selv jeg da. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august Er det bedre å printe kroker og lignende til skådis i resin? Eller misforsto jeg? Er det ikke både raskere og mer holdbart med fdm? Og sånne ting trenger jo overhodet ikke å se penest mulig ut heller. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august bo1e skrev (21 minutter siden): Er det bedre å printe kroker og lignende til skådis i resin? Eller misforsto jeg? Er det ikke både raskere og mer holdbart med fdm? Og sånne ting trenger jo overhodet ikke å se penest mulig ut heller. Små ting går mye raskere med resin printer hvis dem ikke er så høye. Det spiller ingen trille hvor mye av flaten man bruker med resin printer. Det tar like lang tid og printe en 1-krone mynt som 50 stk. Resin print blir også som nevnt penere å se på. Det at resin print er mindre holdbart kommer ann på hva slags resin man bruker. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august (endret) 38 minutes ago, bo1e said: Er det bedre å printe kroker og lignende til skådis i resin? Eller misforsto jeg? Er det ikke både raskere og mer holdbart med fdm? Og sånne ting trenger jo overhodet ikke å se penest mulig ut heller. Det kommer an på hvilket matriale man bruker, men du har mer å velge i i FDM og du kan også nå vesentlig høyere ytelse med FDM, men det betyr ikke at resin print ikke kan være sterke nok. Det er noen ting man må vurdere som f.eks aldring og herding hvor resin har noen ekstra faktorer.* Her er data på en type som er rimelig sterk: 3D PRINTING PHOTOPOLYMER RESIN Hard-Tough Resin Viscosity(mPa·s) 200-300 Density(g/cm3) 1.08-1.12 Tensile Strength(MPa) 30-60 Elongation at Break(%) 35-52 Flexural Strength(MPa) 30-75 Impact Strength(J/m) 40-110 Tearing Strength(GPa) / Heat Distortion Temp(℃) / Hardness(Shore D) 75-81 Til Sammenligning her er parametre for PA-CF filament fra samme produsent. 3D PRINTING FILAMENT ePA-CF Density(g/cm3) 1.24 Heat Distortion Temp(℃,0.45MPa) 155 Melt Flow Index(g/10min) 11.46(275℃/5kg) Tensile Strength(MPa) 140 Elongation at Break(%) 10.61 Flexural Strength(MPa) 140 Flexural Modulus(MPa) 4363 IZOD Impact Strength(kJ/㎡) 18.67 Men de fleste printer oftest kun med PLA som er mer sammenlignbart med resintypen beskrevet ovenfor. Så må man også ta høyde for at FDM print er sjeldent isotrope (I.e. de har svakere egenskaper i Z retningen enn XZ) Men matrialet har mye å si også her. *) Resin print tenderer til å ikke tåle UV så godt. Så de kan gulne og bli sprø etter noen år. Pigmenter kan mitigere dette. Resin print har også prosessbegrensinger: De må herdes etter printing, og da kan de ikke være for tykke. Om man ikke får herdet objektet helt gjennom kan objektet sprekke etter noe tid da uherdet resin avgasser og bygger opp trykk inne i delen. Det er derfor vanlig å hule ut deler. Endret 15. august av sverreb Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august Printer for det meste i PETG og noe PLA. Gikk over til PLA på disse Skådis krokene for å få de printet kjappere. Krokene er kun 5x5mm og holder mye tyngre ting enn det jeg skal bruke dem til. De Krokene jeg printet til helårsteltet mitt i Danmark er kun 6mm. Fylte opp en 20 liters vanndunk og hengte den opp i en krok. Etter en 30-40min. var det ikke noe tegn på slitasje. De ble laget for å henge jakker på. Grunnen til mitt resin ønske var slik Bjerknez sier. Man fyller printflaten opp med det man skal printe og det tar like lang tid å printe en stykk som det gjør å printe 20 stykk. De nye Krokene jeg lager er til presisjons skrutrekkere. En krok tar 15-20min. 10 tar 4 timer +. Glemte å skru på Z-hop, så deler ble slått av printplata og jeg sto opp til spaghetti i morrest. Satt på begge printerne før jeg dro på jobb. Brukte brim tilfelle det skulle skje igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå