Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Ser bra ut. Hvor lenge bruker du på å printe 10 sånne?

 

Var redd for at laser duppedingsen ikke skulle komme før vi drar i morgen. Kom i dag 😁

20240730_104814.thumb.jpg.785385bb0e3dd1ad912023314edc593b.jpg

spennende. Men den må nok ligge i esken i noen dager, kanskje uker...☹️

Må ordne plass

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kenhten skrev (2 minutter siden):

Ser bra ut. Hvor lenge bruker du på å printe 10 sånne?

 

Var redd for at laser duppedingsen ikke skulle komme før vi drar i morgen. Kom i dag 😁

20240730_104814.thumb.jpg.785385bb0e3dd1ad912023314edc593b.jpg

spennende. Men den må nok ligge i esken i noen dager, kanskje uker...☹️

Må ordne plass

Tror jeg skal klare 10 slike på en gang. Usikker på printetiden, men kanskje ett par timer?

Lenke til kommentar

Synes det er litt artig å leke meg litt med Fusion 360 og prøver og finne ting som faktisk er nyttige og som jeg kan tegne. Det er sikkert mange ting jeg kunne tegnet og printet som kunne hjulpet meg i hverdagen, men nå har det gått litt i stå. 

Jeg har kikket rundt på thingiverse og lignende steder, men alt for ofte kommer jeg over slike figurer i alle fasonger som bryr meg midt i ryggen. Jeg er ikke 10 år lenger. 

Er det noen her inne som har tegnet og printet noe som faktisk er nyttig som kan vise bilder og kanskje komme med noen tips?

Utfordringen er at det må være noe som er nyttig og som hjelper en i hverdagen. :) 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 3D printer i fjor sommer som var litt plunder og heft med å kalibrere skikkelig. Så ble jeg dårlig og ble liggende 7.5 måneder på sykehus. Må få ut fingeren med å få kalibrert den skikkelig slik at jeg kan begynne å bruke den. Skrev ut ganske mye på 3D printerne på Deichmann i Bjørvika. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag kom pakke nummer en. Nemlig Vaske/herde stasjonen fra Elegoo. Jeg hadde en slik fra før men solgte den med den gamle printeren da jeg fikk en grei pris for dem samlet. 

Hvis postgangen går som den skal får jeg Elegoo Mars 5 Ultra i posten i morgen. :) 

IMG_0861.thumb.jpeg.cf74295d03862e21c8b2ca1c41a2a0c9.jpeg

Jeg har også bestillt Elegoo mini heater samt en ekstra printplate og en ekstra bed. Men disse er ikke sendt ennå...

Lenke til kommentar

Litt off-season:
Dette er en holder for en lupine fjernkontroll for hodelykt for å montere den på en skistav.

Disse kommer med en generisk borrelåsholder, men det blir keitete å bruke. Denne holderen holder fjernkontrollen i passende posisjon og vinkel for å bruke den med tommelen. Noe jeg bruker når jeg går på ski der man møter andre og derfor vil blende ned lykten. (Å peke lykten ned er ingen løsning, det gjør bare at man blender seg selv)

Holderen er printet i PA12-CF de to halvdelene er boltet sammen med M3 bolter som skrus inn i heatset messinginserts

image.thumb.jpeg.a7e23f507fc5ef1645bc7efa3a590bbe.jpeg

lupine-mount-front.thumb.png.06f7f6ce68c7df480768776c3008e320.png

lupine-mount-back.thumb.png.3a273ed1802e3adcd938634ad0c89516.png

Legalese: Dette er mitt orginale design. Lisensvilkår: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

image.png.076b940aab9db58749dfa39fa9175688.png

 

lupine-mount v7.step

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 28.7.2024 den 10:05 AM):

En god printer for en nybegynner som kun ønsker å printe* koster fra 5000kr. Men jeg ville gått for en lukket 3d printer. Bildeler trenger plast som tåler slag og varme. ABS, ASA, Nylon, PC og til nød PETG.

Bambu Lab P1S koster rundt 9k i Norge. Litt under 8k direkte fra Bambu Lab EU store(inkludert frakt og moms, men ikke fortollingsgebyr).

Man er begrenset til 256x256x256mm. Skal man lage større deler må man lime/ feste de sammen. 

Teaching Tech på YouTube og flere lager bildeler. TT driver med offroad kjøring.

Edit: MandicReally er også en som driver med bil og 3d printing.

 

 

 

 

*Det jeg mener med " kun ønsker å printe " er at man ønsker et verktøy,  ikke en hobby. For mange er selveste 3d printeren hobbyen. De modifiserer den over tid. Gjør den bedre med DIY osv.

 

Hei og takk for svar ja når jeg mener deler så mener jeg feks interiør deler som feks plate til å sette foran der den gamle radioen satt etter at jeg satt inn hovedenhet oppe på Dashbordet osv den til 9.000,- hørtes mere interessant ut man kjøper ikke feks en til 5 000,- og deretter en til 9 000,- da går man for den dyreste av de 2 ska sjekke på YouTube 😊 trenger ny hobby så kanskje 3D kunne vært no 😀 så på Wheeler Dealer hvor de lagde noen plastfester til en Porsche om jeg ikke husker feil 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Hei og takk for svar ja når jeg mener deler så mener jeg feks interiør deler som feks plate til å sette foran der den gamle radioen satt etter at jeg satt inn hovedenhet oppe på Dashbordet osv den til 9.000,- hørtes mere interessant ut man kjøper ikke feks en til 5 000,- og deretter en til 9 000,- da går man for den dyreste av de 2 ska sjekke på YouTube 😊 trenger ny hobby så kanskje 3D kunne vært no 😀 så på Wheeler Dealer hvor de lagde noen plastfester til en Porsche om jeg ikke husker feil 

Hvis du bare vil komme i gang med printing fortest mulig uten for mye styr, så kjøp en dyrere 3D printer som kommer fersig sammensatt. De dyrere printerne har ofte funksjoner som autoleveling, samt bedre dyser og er ellers mer solide. Da tror jeg sjansen er større for at du får til gode prints rett ut av boksen. 

Men selve printingen er jo bare halve jobben. Du må også tegne samt slice printene dine. Her er det fort gjort å gjøre feil som du ikke kan gi printeren skylden for. 

Jeg vil bare ha noe som funker. Jeg gidder ikke å bygge printeren selv, samt oppgradere den første uka med nye deler etc. Bambu Labs X1 er nok printeren jeg ville valgt hvis jeg skulle hatt FDM printer i dag. Men den koster rundt 10.000 kr.

Skal du ha resin printer så får du kanskje en av verdens beste printere for rundt 3.000 kr. Og oppover. De nye printerne til Elegoo har fått mye bra omtale. Baldelen med resinprinter er at du får generelt mindre byggevolum og det er ikke spesielt egnet å ha en resinprinter i stua eller på kontoret. Du hær ha en kjeller med god utlufting eller en garasje etc. 

Det er litt mer klin med resin printer, men etter hvert så får du en teknikk som gjør at det slett ikke blir noe klin. Men det kan lukte litt. Det lukter ikke vondt, men det er en lukt som sitter lenge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt feilinformasjon her.

Bambu Lab X1 koster ikke 10k. Men 17-18k uten AMS.

De billigste FDM printerne har autobedlevelling. De kommer "flatpakket" men det er snakk noen få skruer og monteringstid på 10-20min.

https://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=1303

Både Elegoo Neptune 4 og 4 Pro skal være en gode printer.

 

 

Jeg kjøpte min første printer i 2018. Den originale Creality Ender 3. Skal vedde på at Ender 3 med alle versjoner er den mest solgte 3d printeren og det tar mange år før andre slår salgstallene. Med Ender 3 kom noe som vi kaller "race to the bottom". Alle skulle lage 3d printere til under 200USD. De måtte få inn mer moderne 32bit mainboard eller autobedlevelling, for å få prisen under 200USD tok de snarveier på andre ting. Dette holdt på i flere år.

Det lages fortsatt budsjett printere, men de koster ikke 200USD lengre. Du får gode printere til 200USD som har vært på markedet ett par år. 

F.eks Sovol SV06 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

Litt feilinformasjon her.

Bambu Lab X1 koster ikke 10k. Men 17-18k uten AMS.

De billigste FDM printerne har autobedlevelling. De kommer "flatpakket" men det er snakk noen få skruer og monteringstid på 10-20min.

https://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=1303

Både Elegoo Neptune 4 og 4 Pro skal være en gode printer.

 

 

Jeg kjøpte min første printer i 2018. Den originale Creality Ender 3. Skal vedde på at Ender 3 med alle versjoner er den mest solgte 3d printeren og det tar mange år før andre slår salgstallene. Med Ender 3 kom noe som vi kaller "race to the bottom". Alle skulle lage 3d printere til under 200USD. De måtte få inn mer moderne 32bit mainboard eller autobedlevelling, for å få prisen under 200USD tok de snarveier på andre ting. Dette holdt på i flere år.

Det lages fortsatt budsjett printere, men de koster ikke 200USD lengre. Du får gode printere til 200USD som har vært på markedet ett par år. 

F.eks Sovol SV06 

Takk for rettelsen. Jeg mente selvsagt P1 modellen og ikke X1 :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (17 timer siden):

Hvis du bare vil komme i gang med printing fortest mulig uten for mye styr, så kjøp en dyrere 3D printer som kommer fersig sammensatt. De dyrere printerne har ofte funksjoner som autoleveling, samt bedre dyser og er ellers mer solide. Da tror jeg sjansen er større for at du får til gode prints rett ut av boksen. 

Men selve printingen er jo bare halve jobben. Du må også tegne samt slice printene dine. Her er det fort gjort å gjøre feil som du ikke kan gi printeren skylden for. 

Jeg vil bare ha noe som funker. Jeg gidder ikke å bygge printeren selv, samt oppgradere den første uka med nye deler etc. Bambu Labs X1 er nok printeren jeg ville valgt hvis jeg skulle hatt FDM printer i dag. Men den koster rundt 10.000 kr.

Skal du ha resin printer så får du kanskje en av verdens beste printere for rundt 3.000 kr. Og oppover. De nye printerne til Elegoo har fått mye bra omtale. Baldelen med resinprinter er at du får generelt mindre byggevolum og det er ikke spesielt egnet å ha en resinprinter i stua eller på kontoret. Du hær ha en kjeller med god utlufting eller en garasje etc. 

Det er litt mer klin med resin printer, men etter hvert så får du en teknikk som gjør at det slett ikke blir noe klin. Men det kan lukte litt. Det lukter ikke vondt, men det er en lukt som sitter lenge. :)

Kjøpe dyrere ja 😀 ja det blir ikke å kjøpe byggesett for å si det sånn ja jeg skjønner at det er litt jobb med dette må tegne og sånt Bambu Labs X1 høres bra ut ja 10 000,- er ikke noe problem trodde de koster 150 000,- osv 😉 resinprinter ja har en kjeller også men tror jeg går for X1 resin samme som i lodding ? 😀 Kjente noe lukt en gang hjemme etter pappa hadde loddet en styreenhet for meg 😀

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...