Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Leo_ skrev (54 minutter siden):

INGENTING gir bedre mer bestandig forbindelse (forutsatt vibrasjonsfritt miljø) enn krymp eller tvinn og så lodding. Lodding gir metallisk forbindelse rundt fibrene der fibrene ellers kun ligger korte soner i kontakt. Lodding eliminerer korrosjon i forbindelsen også. Den ENESTE ulempen med lodding (utover at det er mer jobb) er at det kan være vanskelig å plassere stresspunktet om kablingen utsettes for vibrasjon. Wago og tilsvarense er for MEG så jalla at det aldri slår meg å bruke det :)

Lodding er supert om det er et tørt og fint miljø og under 10 år. Over 10 år kommer problemer, som f.eks. printkort som må loddes på nytt.

Litt avsporing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En "vanlig" FDM printer får du brukt fra 1500kr til "the shit" for 30k. Min printer kosta etter beste husk en 300 dollar for printern, 100 dollar for "silent board" (hovedkort med drivere som gjør at steppermotorene ikke gneldrer). Deretter har jeg modifisert for ca. det samme med det resultat at jeg printer harde materialer ca. dobbelt så fort som før med samme kvalitet.

Jeg har printet og solgt litt ting på finn, printern min har betalt utgangsprisen for ei stund siden og om jeg står på litt så har den betalt oppgraderingene i løpet av året, men det var ikke det som var min motivasjon. Jeg synes det er kult å kunne lage egne ting, prøver å lære å bruke Fusion360 litt og pleier DIY-genet. Var nettopp ute og monterte spacer jeg lagde til en spot ute, forrige eier av huset har trolig borra for stort hull, så da lagde jeg en spacer så spotten sitter pent :)

 

IMG_2268.JPEG

IMG_2269.JPEG

IMG_2270.JPEG

IMG_2271.JPEG

Lenke til kommentar
toreae skrev (29 minutter siden):

Lodding er supert om det er et tørt og fint miljø og under 10 år. Over 10 år kommer problemer, som f.eks. printkort som må loddes på nytt.

Litt avsporing.

Hva mener du er bedre enn tvinning og lodding? Hva mener du skjer med en lodda forbindelse uten mekanisk stress, uten temperatur eller høyt strømtrekk?

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (10 timer siden):

Wago og tilsvarense er for MEG så jalla at det aldri slår meg å bruke det :)

Meg bekjent er Wagos fordel at kontakten er fjærbelastet. Kobberets egenskaper gjør at kontaktpresset blir slakk etter en stund - en Wago kompenserer for det, skrueforbindelser ikke

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (10 timer siden):

Ser kult ut da :) koster disse greien mye ? og kan man lage bildeler i plast osv ? :) 

En god printer for en nybegynner som kun ønsker å printe* koster fra 5000kr. Men jeg ville gått for en lukket 3d printer. Bildeler trenger plast som tåler slag og varme. ABS, ASA, Nylon, PC og til nød PETG.

Bambu Lab P1S koster rundt 9k i Norge. Litt under 8k direkte fra Bambu Lab EU store(inkludert frakt og moms, men ikke fortollingsgebyr).

Man er begrenset til 256x256x256mm. Skal man lage større deler må man lime/ feste de sammen. 

Teaching Tech på YouTube og flere lager bildeler. TT driver med offroad kjøring.

Edit: MandicReally er også en som driver med bil og 3d printing.

 

 

 

 

*Det jeg mener med " kun ønsker å printe " er at man ønsker et verktøy,  ikke en hobby. For mange er selveste 3d printeren hobbyen. De modifiserer den over tid. Gjør den bedre med DIY osv.

 

Endret av Kenhten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noen dager siden bestillte jeg meg Elegoo sin nye Mars 5 Ultra. I går bestemte jeg meg også for å bestille meg en ekstra plate og en bed ekstra, i tillegg til Elegoo sin "mini heater". Da kan jeg printe hele året, også om vinteren når det er rundt 10 grader i kjelleren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Meg bekjent er Wagos fordel at kontakten er fjærbelastet. Kobberets egenskaper gjør at kontaktpresset blir slakk etter en stund - en Wago kompenserer for det, skrueforbindelser ikke

Jeg har ingen skrudd forbindelse her, det er tvinna og lodda. Du mener sikkert godt men du har ikke sett etter skikkelig. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (11 minutter siden):

Jeg har ingen skrudd forbindelse her, det er tvinna og lodda. Du mener sikkert godt men du har ikke sett etter skikkelig. 

Jeg reagerte mest på at Wago er Jalla.

Jeg har loddet siden jeg var 14 omtrent, var radioamatør med 2m-lisens (DC 1 xx) i noen få år på 70-tallet hvor lodding så å si var livet og har pr dags dato ~7 ulik loddeutstyr i min eie (5x el, 2x gass).

Jeg tvinner fortsatt i ny og ne  flertrådete 'kraftledninger' men med Torix fordi jeg fortsatt har noen liggende og en sjelden gang lodder jeg signalledninger.

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (13 timer siden):
toreae skrev (13 timer siden):

Lodding er supert om det er et tørt og fint miljø og under 10 år. Over 10 år kommer problemer, som f.eks. printkort som må loddes på nytt.

Litt avsporing.

Hva mener du er bedre enn tvinning og lodding? Hva mener du skjer med en lodda forbindelse uten mekanisk stress, uten temperatur eller høyt strømtrekk?

Televerket sveiste sjøkabler før i tiden. Og om du googler 'krympeforbindelse k1 k2 k3' finner du noe som jeg også mener er bedre. 

Googler 'soldering corrosion' så finner du problemet med loddeforbindelser. Men at loddeforbindelser er godt nok mange ganger er ikke tvil om. Jeg bruker det ofte selv.

Fremdeles avsporing.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

For noen dager siden bestillte jeg meg Elegoo sin nye Mars 5 Ultra. I går bestemte jeg meg også for å bestille meg en ekstra plate og en bed ekstra, i tillegg til Elegoo sin "mini heater". Da kan jeg printe hele året, også om vinteren når det er rundt 10 grader i kjelleren :) 

Ingen FDM enda?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ofte tenkt å kjøpe en FDM printer, men hver gang så kommer jeg til den konklusjonen at resin printer bare er bedre på de fleste områder. 

Bakdelen med resin er trolig noe lukt og litt mer "klin" om man er uerfaren. Men bortsett fra det så ser jeg ingen fordeler for egen del ved å kjøpe en FDM printer. Jeg kunne tenkt meg å testet selvsagt, men har innsett at jeg må ut med minst 10k for en FDM printer. Grunnen er at hvis jeg kjøper FDM printer så vil jeg ha noe som printer stort og som har like mange muligheter med tanke på autoleveling og problemfri printing. 

Men da kunne jeg like godt kjøpt en resin printer som printer større evt... 

Så nei... jeg holder meg nok til resin intill videre :)

Lenke til kommentar

Min Sovol SV06 til 2500kr har vært problemfri.

T.o.m. Creality E3 V2 Neo har vært ganske problemfri. 

Feil print skjer av og til men det gjør det på resin også.

Du får oppløsningen med resin men flere muligheter med fdm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 minutter siden):

Min Sovol SV06 til 2500kr har vært problemfri.

T.o.m. Creality E3 V2 Neo har vært ganske problemfri. 

Feil print skjer av og til men det gjør det på resin også.

Du får oppløsningen med resin men flere muligheter med fdm.

Ja, det er nettopp oppløsningen som er viltig for meg. Jeg vil at det nærmest skal se ut som et prosukt rett fra butikkhyllen. FDM prints ser på en måte veldig hjemmelaget ut. Ikke så nøye i mange tillfeller, men allikevel. 

Jeg har også kjøpt meg en mini heater så nå kan jeg printe hele året i kjelleren. :) 

Skal jeg først ha en FDM så vil jeg ha en som printer kjappest mulig med best mulig kvalitet. Jeg må også ha en som er inne i en boks da det er litt støv i kjelleren samt litt fukt. 

Den FDM printeren jeg har lyst på koster rundt 10.000 kroner å det sitter litt langt inne foreløpig å kjøpe en slik. Den eneste grunnen er hvis jeg trenger større prints. 

Men jeg er nok blitt bitt av resin basillen tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (33 minutter siden):

Har veldig lyst på resin selv men har ikke plass. Har ingen anelse hvor jeg skal ha den laser tingen jeg har kjøpt. 

 

Blir artig å prøve Elegoo Mars 5 Ultra når jeg får den. Den skal være vesentlig bedre enn min gamle Mars 3 Pro i følge tester å kanskje verdens beste resin printer akkurat nå i forhold til pris... 

med innebygget mini heater kan jeg nå printe hele året og den har også innebygget kamera med AI som skal kunne oppdage feilprints automatisk og stoppe print etc. den tar også time laps video om man vil det. 

Den jar "autolevel" plate så man slipper å tenke på det og den har også "tilting bed" som vistnok skal minske antall feilprints samt gjøre den omtrent dobbelt så rask. 

Alt dette får man for rundt 3.000 kroner. Jeg fikk 1500 for min gamle printer så den kostet meg bare 1500 kroner ca. En nobrainer spør du meg :) 

Lenke til kommentar

Tegnet meg nettopp en verktøyholder som skal skrus fast i arbeidsbenken der jeg sitter. Meningen er å printe ut 10 stk. slike som jeg skal ha de mest brukte verktøyene mine i slik at jeg har dem lett tilgjengelig. For det meste små skruhjern, en avbiter, kabelavmantler etc. :)

3.thumb.PNG.17b3e22bb16d90c09f1132459142c745.PNG

4.thumb.PNG.cca4ddec1f4071d0433af64dee2d52d9.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...