Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

En annen ting jeg sliter litt med er at når jeg har tegnet noe samt printet det ut, så har jeg en trang til å hele tiden gjøre den samme enheten enda bedre etc. 

Kan bare si at jeg kjenner dette igjen. Og jeg prøver ikke å kjempe i mot dette heller. Men det er ikke altid at det blir printet ut en ny del. Mange ganger er det bare en forbedring i Freecad. Men ofte (særlig når det er en liten del) printer jeg ut forbedringen, selv om delen før var god nok.

Hyggelig med litt aktivitet i tråden. 

Lenke til kommentar
toreae skrev (5 minutter siden):

Dette var litt interessangt. Fant det nettopp, så jeg har ikke fått sjekket noe som helst.

Youtube.

Jeg liker å lage mine egne kretskort samt printe egne ting som jeg har tegnet selv i stedenfor å bruke det jeg kaller for "jalla metoder". Det funker helt sikkert, men jeg vil på en måte at det skal se mest mulig proft ut å jeg vil lage så mye som mulig selv. 

Lenke til kommentar

Ja, men om man kan lage noe med leire, bake det i 15 minutter så er det kjapt. Ikke alt skal stå på peishylla heller. Så til prototype eller hvor utseende ikke er viktig ser det jo greit ut. Det spørs selvfølgelig på pris. Men man trenger ingen printer, og ikke noe software heller.

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Ja, men om man kan lage noe med leire, bake det i 15 minutter så er det kjapt. Ikke alt skal stå på peishylla heller. Så til prototype eller hvor utseende ikke er viktig ser det jo greit ut. Det spørs selvfølgelig på pris. Men man trenger ingen printer, og ikke noe software heller.

Jeg tror slik leire er ganske dyrt i forhold til hva det er? 

Hvis man allerede har 3D printer så kan man nok like godt tegne noe selv og printe tror jeg. 

 

Lenke til kommentar
toreae skrev (2 timer siden):

Fant ut hva leiren egentlig er/heter, Polymer clay.
"modeling clay based on the polymer polyvinyl chloride (PVC)" Ser at det er mest for "kunstnerisk" bruk. Og et lett søk sier ca 400 NKr/kg. 

Ikke noe som jeg blir å drømme om. Men det kunne ha vært gøyt å få testet ut.

Nei, det har sikkert sin kundegruppe, men for oss som driver med 3D printing så føler jeg kanskje det blir litt "jalla", på en måte. Men uansett artig om noen her hadde testet det ut og postet erfaringer :)

Lenke til kommentar
toreae skrev (20 timer siden):

Fant ut hva leiren egentlig er/heter, Polymer clay.
"modeling clay based on the polymer polyvinyl chloride (PVC)" Ser at det er mest for "kunstnerisk" bruk. Og et lett søk sier ca 400 NKr/kg. 

Ikke noe som jeg blir å drømme om. Men det kunne ha vært gøyt å få testet ut.

Samboer driver med polymer clay, og hun kjøper det på Panduro som regel. Ofte er det halv pris på forskjellige farger. På Ebay kan du kjøpe polymer clay ganske billig også hvis man søker etter "Lots".

Uansett, pga at samboer driver med polymer clay, har jeg klart å overtale henne til kjøp av 3d printer. Tror det faktisk er en del som driver med begge deler, fordi det er enormt mye verktøy til polymer clay man kan lage billig med en 3d printer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (18 minutter siden):

Samboer driver med polymer clay, og hun kjøper det på Panduro som regel. Ofte er det halv pris på forskjellige farger. På Ebay kan du kjøpe polymer clay ganske billig også hvis man søker etter "Lots".

Uansett, pga at samboer driver med polymer clay, har jeg klart å overtale henne til kjøp av 3d printer. Tror det faktisk er en del som driver med begge deler, fordi det er enormt mye verktøy til polymer clay man kan lage billig med en 3d printer.

 

Vet du om det er noen forandring (krymping/vridning/sig) i varmebehandlingen?

Lenke til kommentar

En liten test print med min Bambu A1. Lagde 3 stk siden det ikke tar særlig mye mer tid enn 1 med AMS. Deilig å slippe kalibrering, filament-tuning og feilsøking annenhver dag slik jeg måtte med Ender 3 V3 SE. Figuren er 80mm høy.

PXL_20240720_185927900.thumb.jpg.73593f1076e1c632e4f4b1dc8417e150.jpgPXL_20240720_185940001.thumb.jpg.0d5c9aefea18d9f0fb1f45043bebbc6f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøft.  
 

Hadde vært stilig å sett samme printen med en resin printer :) 

jeg henger meg så alt for ofte opp i kvaliteten på utskriften, selv om den ikke har enoen praktisk betydning. Jeg synes det er tilfredstillende å skrive ut noe som nesten ser ut som kommer rett fra butikkhyllen. :)

Men uansett artig å se andres prosjekter. :)

 

Lenke til kommentar
MK3 skrev (30 minutter siden):

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i mørk brun PETG? Har kun funnet en på Computersalg, men til ågerpris.

Usikker på hva du mener med mørk brunt, kjøper storparten av mitt filament på polyalkemi å de har de fleste farger, så du kan sjekke der om du ikke allerede har gjort. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Hadde vært stilig å sett samme printen med en resin printer :) 

jeg henger meg så alt for ofte opp i kvaliteten på utskriften, selv om den ikke har enoen praktisk betydning. Jeg synes det er tilfredstillende å skrive ut noe som nesten ser ut som kommer rett fra butikkhyllen. :)

 

Flerfarge print med resin kan bli ganske vanskelig, og veldig sølete 😂

Du er for opphengt i småting 😝

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (1 time siden):

Flerfarge print med resin kan bli ganske vanskelig, og veldig sølete 😂

Du er for opphengt i småting 😝

Ja, det er sant. Jeg tenkte kanskje du jadde lakket figuren i etterkant. Ja, jeg blir nok fort opphengt i detaljer. Det hender at prosjekter aldri blir fersig fordi jeg bruker så labg tid på og perfeksjonere dem at jeg finner nye prosjekter før det andre er ferdig. 

Det er nok en av grunnene til at en filament printer ikke passer for meg. Derimot kunne jeg gjerne hatt en filamentprinter hvis jeg bare skulle printe noe uviktig men nyttig som uansett ingen kommer til å se. 

Jeg kommer trolig til å kjøpe meg en filament printer en dag for å teste det ut muligens, men jeg har lyst til å mestre resin prints først. Det er en stund mellom hver gang jeg printer noe, så man blir litt rusten mellom hver gang. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...