Bjerknez Skrevet 7. oktober 2023 Del Skrevet 7. oktober 2023 Pusset boksen jeg printet kjapt og slengte på litt hvit Biltema spraylakk inkludert litt klarlakk. Utedelen er nå ferdig, og nå skal jeg begynne å tegne innedelen som da er en boks på innsiden av døren som skal inneholde et 18650 batteri og en ladekrets Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Da var innedelen klar som skal inneholde batteri og ladekrets etc. Nå skal det bare pusses og lakkes. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. oktober 2023 Del Skrevet 10. oktober 2023 Tegnet en enkel mobilholder i dag, som skal bli en hyllest til min nye telefon som snart ankommer 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Da har jeg laget en simpel krets som lader et 18650 batteri, som igjen skal gi lys til en LED diode som lyser opp dørlåsen. Så slipper jeg å fomle med å finne låsen i mørket. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Bjerknez skrev (2 timer siden): Da har jeg laget en simpel krets som lader et 18650 batteri, som igjen skal gi lys til en LED diode som lyser opp dørlåsen. Så slipper jeg å fomle med å finne låsen i mørket. Du har ikke vurdert en bevegelsessensor i prosjektet ditt? Da vil batteriet vare nesten evig. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Kahuna skrev (18 minutter siden): Du har ikke vurdert en bevegelsessensor i prosjektet ditt? Da vil batteriet vare nesten evig. Med bevegelsessensor så må det være en mikrokontroller eller noe som styrer og disse trekker jo strøm hele tiden. Eller tenkte du på noe annet? Med måten jeg har gjort det på her så brytes hele kretsen med en bryter. Så før jeg trykker på knappen så trekkes det null strøm fra batteriet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Bjerknez skrev (19 minutter siden): Med bevegelsessensor så må det være en mikrokontroller eller noe som styrer og disse trekker jo strøm hele tiden. Eller tenkte du på noe annet? Med måten jeg har gjort det på her så brytes hele kretsen med en bryter. Så før jeg trykker på knappen så trekkes det null strøm fra batteriet. En PIR-sensor er utrolig strømgjerrig. Har en greie jeg kjøpte på IKEA i våpenskapet, 3*AAA varer i åresvis. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Problemet med pir sensor er at den slår ut på alt mulig. Alt av dyr etc. en fysisk knapp er idiotsikker Jeg har en slik pir sensor i garasjen og det lyset blinket som et juletre så fort det gikk rådyr/katter forbi. Jeg byttet ut PIR sensoren med en RCWL-0516 sensor som er en microvawe sensor. Denne fungerte mye bedre. Men den trekker jo strøm. Men det gjør ikke noe da den er koblet til strømnettet uansett. Endret 11. oktober 2023 av Bjerknez Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 'Synsfeltet' på PIR-sensoren må innsnevres og rettes mot der du befinner deg når du skal åpne døra. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Kahuna skrev (Akkurat nå): 'Synsfeltet' på PIR-sensoren må innsnevres og rettes mot der du befinner deg når du skal åpne døra. Jeg vet, men vi bor slik at dyr gjerne spasserer tett opp til døren til kjelleren. Katter hopper ofte ned og lander der når dem hopper fra verandaen etc. Jeg er i hovedsak for å "komplisere" ting da det er litt gøy, men dette er da altså en liten simpel sak som kun skal lyse opp nøkkelhullet de gangene jeg skal ned i kjelleren når det er mørkt. Da er dte bare å trykke på knappen på denne boksen. Enklere og mer idiotsikkert blir det ikke Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Plasser sensoren i midjehøyde og rett den sidelengs eller svakt oppover. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Eventuelt printa en versjon av slike som kunne festes direkte på nøkkelen. Enormt enkel konstruksjon; et knappcellebatteri ligger mellom beina på en led, og når man trykker på den klemmes beina nok sammen til å skape kontakt og det blir lys. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 epifant skrev (39 minutter siden): Eventuelt printa en versjon av slike som kunne festes direkte på nøkkelen. Enormt enkel konstruksjon; et knappcellebatteri ligger mellom beina på en led, og når man trykker på den klemmes beina nok sammen til å skape kontakt og det blir lys. Joda, det finnes veldig mange muligheter. Jeg har tenkt på dem fleste. Men jeg har kommet frem til at det enkle ofte er det beste her 1 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 Da er prosjektet med opplysing av dørlåsen i boks. Funker som bare det 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Jammen lyste den lille 5mm LED dioden som trekker svimlende 8mA godt opp i bekmørket 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Nå trenger du bare en knapp for å skru på et lys som lyser på knappen som lyser på nøkkelhullet 😄 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 bo1e skrev (1 minutt siden): Nå trenger du bare en knapp for å skru på et lys som lyser på knappen som lyser på nøkkelhullet 😄 Hehe, god ide! 😅 Men nå er det da altså ikke huset eller dørkarmen jeg sliter med å finne, men selve nøkkelhullet Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Skjønte det, bare ment som en spøk Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 bo1e skrev (1 minutt siden): Skjønte det, bare ment som en spøk Det forsto jeg, hehe. Fikk faktisk en henvendelse på Facebook som var av samme sort, som IKKE var spøk. Noen ganger lurer jeg på hva som foregår mellom ørene på folk. Spesielt dem som notorisk prøver å finne "feil" med det du gjør og gulper opp en hel masse ting som ikke henger på greip. Men jeg velger å tro at folk som leser denne tråden er litt mer oppegående. Tull og tøys er det selvsagt rom for og konstruktiv kritikk er også noe jeg setter pris på. Det er mange måter å gjøre en ting på og stort sett har jeg en ganske god forklaring på hvorfor jeg valgte måten JEG gjorde det på. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. oktober 2023 Del Skrevet 16. oktober 2023 Litt sent nå som boksen allerede er skrevet ut men om det var et problem å finne den i mørket kunne du blinket med dioden. En puls på 1ms hvert annet sekund burde ikke tappe altfor mye på batteriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå