Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har Solidoodle mulighet for metallprinting?

..Nei.. det er kunn plastikk du kan printe ut (hovedsaklig ABS og PLA). Skal du ha printer som kan printe ut metall, så må du opp i store summer.. Tipper størrelsen også blir ekstremt mye større.. skal jo strengt tatt smelte metall.. :)

Lenke til kommentar

Er vel ikke helt heldig å puste inn glassene fra metall. ABS plasten lukter ille nok den :p må sitte med vinduene på vid vegg og flykte rommet for ikke å besvime.

Må vel ha et mer lukket system med ventilasjon og slikt for metall?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ABS gassen er giftig, med mindre man brenner plastikken. Så langt smelter vi den bare. Men tviler uansett ikke på at lukten er ille nok til å alikevel frarådes til å printe uten god ventilasjon. Jeg har grådig lyst til å prøve ABS, men frykter for at lukten kommer til å sive inn på soverommet mitt :-/

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ABS gassen er giftig, med mindre man brenner plastikken. Så langt smelter vi den bare. Men tviler uansett ikke på at lukten er ille nok til å alikevel frarådes til å printe uten god ventilasjon. Jeg har grådig lyst til å prøve ABS, men frykter for at lukten kommer til å sive inn på soverommet mitt :-/

tja, jeg printer på "kontoret", men lukten kommer ikke inn til soverommet som er vedsidenav. Lukten forsvinner ganske fort i større åpne rom også.

Sånn minn er nå, så må jeg flykte rommet når jeg printer fordi hodet begynner å dunke når jeg puster inn gassene. Vet ikke om det bare er meg? :p

Jeg har ingen "bivirkninger" ang lukten..annet en at den ikke er noe særlig god men :p

Lenke til kommentar

Var på Oslo Mini Maker Faire i går og etter å ha sett på 3D-printere som var der, er jeg veldig stolt av de resultatene jeg har klart å få til på printeren min :dremel:

Hilste på mannen bak http://hipstercircuits.com/ og det var artig å høre litt rundt printeren han lager.

Men generelt sitter jeg med følelsen at det er mer fokus på bygge printere enn på å faktisk printe ting og få ett høy kvalitet på hverdagslig prints.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Giftstoffene i ABS, og annen industriell plast, fordamper før smeltepunktet til plasten.

hmm, hva mener du med dette egentlig?

Det hadde vært interisant å høre hva du egentlig mener? Nå har jeg jobben snart 10 år på en av Norges ledende sprøyteplastfabrikk og har vel litt kunskap om plast materiale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

hmm, hva mener du med dette egentlig?

Det hadde vært interisant å høre hva du egentlig mener? Nå har jeg jobben snart 10 år på en av Norges ledende sprøyteplastfabrikk og har vel litt kunskap om plast materiale.

Det frigis gasser når materialer skifter tilstand.

Det er selvsagt begrenset mengder ved den smelting som skjer i 3D-printere - men å tro at å smelte ABS plastikken på ett lite rom med svak ventilasjon har ingen helserisiko er mildt sagt litt naivt :) På fabrikken er type plastikken (det du smelter) og det den innholder er noe lunde regulert og kjent.

Veit du f.eks. nøyaktig hva som er i ABS plastikken du kjører gjennom 3D-printeren? Hva den innholder? Hvor og hvordan den er produsert, lagret (den kan absorbere stoffer på lageret osv) osv.

Plastikken ABS / PLA fra forskjellig produsenter har helt forskjelig egenskaper - veit du hvorfor?

3D-printing slik jeg ser det er en hobby med helsa som innsants - det er ingenting som er sikkert, det er ekstremt begrenset med forskning og eneste grunn til at vi kan gjøre det vi gjør og slipper unna så lett er at ingen har død av det enda og staten har ikke begynt å regulere den "hobby".

Etter min mening bør det være forbudt å importere materialer til 3D-printere der innholder i materiale er ikke kjent og det ikke følger med noe som helst datasheet. Men det er mine 2-cents.

Lenke til kommentar

Det frigis gasser når materialer skifter tilstand.

Det er selvsagt begrenset mengder ved den smelting som skjer i 3D-printere - men å tro at å smelte ABS plastikken på ett lite rom med svak ventilasjon har ingen helserisiko er mildt sagt litt naivt :) På fabrikken er type plastikken (det du smelter) og det den innholder er noe lunde regulert og kjent.

Veit du f.eks. nøyaktig hva som er i ABS plastikken du kjører gjennom 3D-printeren? Hva den innholder? Hvor og hvordan den er produsert, lagret (den kan absorbere stoffer på lageret osv) osv.

Plastikken ABS / PLA fra forskjellig produsenter har helt forskjelig egenskaper - veit du hvorfor?

3D-printing slik jeg ser det er en hobby med helsa som innsants - det er ingenting som er sikkert, det er ekstremt begrenset med forskning og eneste grunn til at vi kan gjøre det vi gjør og slipper unna så lett er at ingen har død av det enda og staten har ikke begynt å regulere den "hobby".

Etter min mening bør det være forbudt å importere materialer til 3D-printere der innholder i materiale er ikke kjent og det ikke følger med noe som helst datasheet. Men det er mine 2-cents.

En ABS fra en kunde er alltid forskjellig hva vi får fra en annen kunde. De fleste har forskjellige prosesser. Det kan være alt fra smelteevnen, flytevnen, legnder på fiber i plasten o.s.v. Det vil også være forskjeller fra batch til batch fra samme levrandør.

Når det gjelder ABS er det et materiale som ikke gir giftige gasser før det kommer til brennpunkt eller langt opp på anbefalt smeltepunkt. Det er dog greit å ha god ventilasjon når man varmebehandler plast. Når dere bruker disse "billige" 3d printrene bør dere være oppmerksomme på at tempen på "matningshodet " ikke blir for varme.

Tviler på at det er noen 100% riktige temp. følere i disse. Her kan temp. lett bli for høy som ikke er bra for plasten, tenker da på gasser.

Når dere begynner å klage på vondt i hodet, tenker jeg nok at tempen på plasten er noe høy. Sørg for god utlufting! Bør egentlig være et egent avtrekk fra matninghodet.

Nå er ikke APS det værste materialet man kan holde på med, POM er et materiale som er svært farlig å leke med når tempraturene går over anbefalt grense.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...