Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Beklager sent svar. 

Takk for tips!

Har skrudd av varsel for 10 år siden...

Da blir det en Prusa. Nærmere bestemt en i3 MK3S+.

Er det en nettbutikk folket anbefaler? Må være norsk. 

Holder til i Vestfold, så jeg handler gjerne lokalt og betaler litt mer for god service.

Vi betaler moms så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Polyalkemi.no, de har bra pris både på printer og plast. An følger det opp privat på messenger (selv på kveldstid)om du har noen problemer. Elefun synes jeg er "skammelig" dyr.

Viktig at du tar E-step kalibrering før du starter og youtuber deg opp. Om ønskelig kan jeg linke til min playliste som er full av tutorials, troubleshoot og hvordan du kan forbedre verkene sine.

Endret av Dolg_313
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 12/29/2022 at 10:04 PM, Aetius said:

Da har jeg nettopp bestilt min første 3D printer, en Ender 3 S1. Tenkte å bruke Prusa Slicer.

Gode råd, noen?

First layer er kommunisert som viktig, men jeg opplever at det ikke oppfattes hvor ekstremt viktig dette er. Test test test test test helt til det er bra. 

 

Utover det bruker jeg enda denne, ofte, https://teachingtechyt.github.io/calibration.html for kalibrering av printeren. Det er ikke alle stegene som alle printerne kan ta, men gå gjennom denne. Så er mye gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toreae skrev (På 29.12.2022 den 22.20):

Selv om printeren har bed leveling, så må faktisk dette justeres også (Probe z offset, eller noe).

Print sakte. Det er mange nok feil som man skal lære av. Det trenger man ikke å slite med i kombinasjon med for høy hastighet. Øk heller med tiden.

Printer du for sakte så kan det skape problemer også. F.eks. at varmen fra extrudermotoren (som ofte har metallforbindelse til gripe-tannhjulene) mykner filamentet så den ikke lenger klare dytte det videre, eller at du oftere må bytte dyse fordi filamentet blir liggende i hotend og blir brent før det dyttes ut dysa (og begge deler vil se ut som en tett dyse).

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (2 timer siden):

Printer du for sakte så kan det skape problemer også. F.eks. at varmen fra extrudermotoren (som ofte har metallforbindelse til gripe-tannhjulene) mykner filamentet så den ikke lenger klare dytte det videre, eller at du oftere må bytte dyse fordi filamentet blir liggende i hotend og blir brent før det dyttes ut dysa (og begge deler vil se ut som en tett dyse).

Det kommer an på hvor mye strøm motoren er innstilt med. Med standard (650mA) på min er motoren kald. Kjører jeg med 950mA blir motoren nærmere 60 grader.

Lenke til kommentar
toreae skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på hvor mye strøm motoren er innstilt med. Med standard (650mA) på min er motoren kald. Kjører jeg med 950mA blir motoren nærmere 60 grader.

Jeg hadde ikke problem selv før den medfølgende (plast) knakk etter 1 år med hard printing, og jeg bytta til en i metall (som nok ikke knekker på noen hundre år, men som leder varme mye bedre enn den billige i plast som fulgte med). Endte opp med en kjøleribbe og vifte, men selv da ligger den på 55-60C, og printer jeg for sakte med visse filamenter da så er det ikke mange lagene før filamentet mykner imellom tannhjulene (strengt tatt er det kun ene siden på min som har tenner) og ingenting kommer ut dysa

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2022 at 10:04 PM, Aetius said:

Da har jeg nettopp bestilt min første 3D printer, en Ender 3 S1. Tenkte å bruke Prusa Slicer.

Gode råd, noen?

Så enkelt var det visst ikke, nei.

Multicom hadde tilbud på den uten at verken de eller leverandøren deres hadde den på lager. Jeg ringte i går, og det kan ta laaaang tid før den kommer inn.

At jeg aldri lærer at Multicom er en butikk jeg bare må holde meg unna. *sukk*

Nå vurderer jeg å kansellere ordren og bestille fra noen som har den på lager, men da til 3-400 kroner mer, pluss frakt på 220-360 kroner i tillegg.

Suboptimalt, men nå sitter jeg her med kilovis med PLA og ingen printer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Så kjedelig, venter på deler til min Ender 3 S1 for øyeblikket. Printet HT PLA, så fikk temp-sensor tak i emne, som dro ut sensoren. Full stopp?

Neida, da hadde dysa 20grader og printeren fikk det travelt med å varme opp. Kjørte på maks varme og brant seg. Ble rolige 300 kroner eller noe, så ikke noen big deal - men kjedelig å ikke få printet.

Om noen har en komplett hotend, gjerne med kobberthroat - så kjøper jeg den gjerne. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Så kjedelig, venter på deler til min Ender 3 S1 for øyeblikket. Printet HT PLA, så fikk temp-sensor tak i emne, som dro ut sensoren. Full stopp?

Neida, da hadde dysa 20grader og printeren fikk det travelt med å varme opp. Kjørte på maks varme og brant seg. Ble rolige 300 kroner eller noe, så ikke noen big deal - men kjedelig å ikke få printet.

Om noen har en komplett hotend, gjerne med kobberthroat - så kjøper jeg den gjerne. 

Anbefaler å lese om thermal runaway og hvorfor det er viktig. Produsenter som ikke har aktivert dette som standard får automatisk stryk i mine øyne da de kan potensielt sette fyr på huset

  • Liker 2
Lenke til kommentar
activex skrev (23 minutter siden):

Anbefaler å lese om thermal runaway og hvorfor det er viktig. Produsenter som ikke har aktivert dette som standard får automatisk stryk i mine øyne da de kan potensielt sette fyr på huset

Takk for tips! Ganske ny til printing. Jeg har dette nede i arbeidsrommet som har en helt ny røykvarsler montert for sikkerheten. Jeg visste ikke at dette gikk, denne får ikke gå uten at jeg er tilstede og våken. 
 

Ved en therman runaway, kan jeg skade noe? Extruder og maskin virket helt ok. Jeg lagde et jokkmokk-opplegg for å få kontakt med sensor igjen og fikk kjørt en testprint som gikk som det skulle.

 

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (På 1.1.2023 den 3.32):

Jeg hadde ikke problem selv før den medfølgende (plast) knakk etter 1 år med hard printing, og jeg bytta til en i metall (som nok ikke knekker på noen hundre år, men som leder varme mye bedre enn den billige i plast som fulgte med). Endte opp med en kjøleribbe og vifte, men selv da ligger den på 55-60C, og printer jeg for sakte med visse filamenter da så er det ikke mange lagene før filamentet mykner imellom tannhjulene (strengt tatt er det kun ene siden på min som har tenner) og ingenting kommer ut dysa

Ser at det ble meld in bug Marlin 2.0.9.3 på lavt dreiemoment. Har du oppgradert (eller noe) som gjør at du kan ha fått problemet. Jeg har oppgradert jevnlig, og har økt strøm på ekstrudere. Men får skipping ved retract, om jeg kjører for fort (som er saktere enn før).

Lenke til kommentar
toreae skrev (22 timer siden):

Ser at det ble meld in bug Marlin 2.0.9.3 på lavt dreiemoment. Har du oppgradert (eller noe) som gjør at du kan ha fått problemet. Jeg har oppgradert jevnlig, og har økt strøm på ekstrudere. Men får skipping ved retract, om jeg kjører for fort (som er saktere enn før).

Ikke oppgradert siden høsten 2021, men har alltid printet sakte, og først når plast-delene på extruderen ble til metall fikk jeg problemer med at filamentet myknet imellom tannhjulene

Lenke til kommentar

Hva slags triks har dere for å få opp tempoet på utskrifter uten at det går ut over kvaliteten?

Jeg tenker på slike ting som lightning infill, kanskje klynge de høyeste elementene sammen midt på platen slik at hodet ikke trenger flytte seg så langt, etc.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med kvalitet. Jeg printer (nesten) ikke pynteting. Så jeg printer bredere og høyere, gjerne 0,6 mm bredde og 0,3 mm høyde. Da må man som regel printe varmere. Men husk at fysikken uansett begrenser hvor mye plast du kan kjøre gjennom hotend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...