Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Hei

har kjørt den til auto hjem og deaktivert motor og justert plata og dysen til hvert hjørne. Har også kjørt en fil som kjører motoren til hvert hjørne. 
 

mener jeg har hatt lik temp på bed når jeg har gjort dette. Men skal prøve litt mere imorgen 🙂 tålmodigheten min tok slutt i kveld. Hehe 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart at orginal ekstruderen ikke klarer PLA. For kald hotend, eller for slakk fjær. Har også sett på youtube at skrue på tannhjul har vært løs. At orginal ekstruder knekker med tiden er en ting, men burde virke out of the boks.

Om du bare varmer hotend, klarer du da med håndmakt å dytte inn filament, slik at det kommer noe ut av hotend?

Lenke til kommentar
toreae skrev (5 minutter siden):

Rart at orginal ekstruderen ikke klarer PLA. For kald hotend, eller for slakk fjær. Har også sett på youtube at skrue på tannhjul har vært løs. At orginal ekstruder knekker med tiden er en ting, men burde virke out of the boks.

Om du bare varmer hotend, klarer du da med håndmakt å dytte inn filament, slik at det kommer noe ut av hotend?

klarer fint å presse det inn med håndmakt, før jeg byttet extruderen så byttet jeg orginal bowden til en capricorn, printet ut noen filament guides for at filamentet skulle komme rett inn til ekstruderen uten noen hard vinkel og prøvde å bytte dyse da jeg kjørte orginal dysa rett i bedden på første forsøk i å kallibrere,  men uten noen effekt. Det virker rett og slett ikke som orginale extruderen klarte å henge med på retractions da den ikke fikk igang flowen med en gang etter en retraction og lagde "lufthull" i lagene. Godt mulig innstillingene mine er for mye å forlange at den skulle klare, men dual gear extruderen jeg monterte på nå i dag fungerer vert fall betydelig bedre, å sådan fått løst de problemene jeg hadde :) 

Dette et retraction innstillingene mine om du skulle lure på de: 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 timer siden):

etter å ha slitt og slitt med alt mulig tull og tøys med Ender 3 V2'en min bytta jeg i dag ut plastikk extruderen til en dobbel giret all metal sak og nå går pritingen som en lek, stringing er nærmest ikke til stede luftboblene mellom lagene er borte livet er herlig :D . 

Har du en link eller noe til hva du byttet ut til? Må få orden på dette her. Var julegave til min sønn. Utrolig kjedelig å ikke kunne få brukt den.. 😕

Lenke til kommentar
Olstig skrev (2 timer siden):

Har du en link eller noe til hva du byttet ut til? Må få orden på dette her. Var julegave til min sønn. Utrolig kjedelig å ikke kunne få brukt den.. 😕

Byttet til denne https://polyalkemi.no/produkt/dualgear-extruder-til-creality/ . Kan dog ikke garantere at det vil løse problemene dine, om du bytter må du og rekalibrere e-steps og flowrate da girutvekslingen er mye lavere enn på stock extruderen. Selv måtte jeg endre utvekslingen på printeren fra 97 (som var hva stock extruderen var kalibrert til) til 143 med ny extruder, Flowrate måtte jeg justere fra 100% til 93% i sliceren for å få alt på stell. Dette er guiden jeg fulgte for å kalibrere disse skikkelig, men dette er individuelt for hver printer så det funker ikke å kopiere tallene mine.

 

Ellers har denne nettsiden har vært en enormt nyttig resurs for å få satt opp printeren min skikkelig denne gangen : https://teachingtechyt.github.io/calibration.html. Men det som dessverre er faktum er at jeg har måtte jobbe med dette mye for å få kalibrert alt slik jeg omsider er fornøyd med printsa jeg får, det vil si jeg har holdt på med printeren her i 5-6 timer hver dag i en uke nå, har og oppgradert den med en auto bed leveling sensor, satt opp en raspbarry pi med octoprint koblet til skriveren for å ha litt real time kontroll, byttet ut stock bowden tuben med en fra capricorn og printet ut noen filmanet guides for å få mate extruderen med filament fra en litt rettere vinkel. Du trenger ikke å gjøre noe av dette for å få gode prints, er i all hovedsak quality of life oppgraderinger foruten om bowden tuben som er mer for å forhindre eventuelle fremtidige problemer som kan oppstå med den originale. 

Poenget mitt er bare at det ligger veldig mye mer bak enn bare bytte extruder for at jeg skulle få printneren min opp å kjøre helt slik jeg ønsket det, extruder bytte var noe som fikset noen små irritasjonsmomenter jeg hadde som disse små hullene i ytterlaget her

esFfaoA.jpg

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 31.12.2021 den 14.28):

Selv måtte jeg endre utvekslingen på printeren fra 97 (som var hva stock extruderen var kalibrert til) til 143 med ny extruder, Flowrate måtte jeg justere fra 100% til 93% i sliceren for å få alt på stell

Prøvde du ikke å få 143 (steps per unit) mer nøyaktig, slik at du kunne beholde flow på 100%? Det er jo selvfølgelig ikke nødvendig, begge deler er en del av ligning. Så lenge svaret blir rett, så er det jo greit. Men skal du øke flow med 5%, så må du jo hele tiden huske på at utgangspunktet er 93.

Lenke til kommentar
toreae skrev (På 2.1.2022 den 21.20):

Prøvde du ikke å få 143 (steps per unit) mer nøyaktig, slik at du kunne beholde flow på 100%? Det er jo selvfølgelig ikke nødvendig, begge deler er en del av ligning. Så lenge svaret blir rett, så er det jo greit. Men skal du øke flow med 5%, så må du jo hele tiden huske på at utgangspunktet er 93.

vet ikke helt hvordan disse instillingene henger sammen , men alle guider jeg har fulgt for å kallibrere de gjør det sepparat, først steps og deretter flow. Mulig en kan tweeke på steps for å slippe å justere på flow men spiller ikke så stor rolle for meg, har satt meg opp profiler i cura som jeg bruker uansett. 

In other news så gjorde jeg min første "newbie" feil her om dagen når jeg skulle bytte dyse, byttet den uten å etterpå passe på at bowden røre var seatet skikkelig mot nye dysa før jeg startet å printe, så long story short ble hotend flyt med smeltet plastikk... Gidder ikke engang prøve å renske ut plasten så bestilte meg isteden en ny all metal hotend hvor en slipper det bowden tullet helt ned til dysa 🙃 

Så printeren skulle bli et pengesluk likevel da 

Surprised Pikachu | Know Your Meme

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (41 minutter siden):

vet ikke helt hvordan disse instillingene henger sammen , men alle guider jeg har fulgt for å kallibrere de gjør det sepparat, først steps og deretter flow. Mulig en kan tweeke på steps for å slippe å justere på flow men spiller ikke så stor rolle for meg, har satt meg opp profiler i cura som jeg bruker uansett. 

In other news så gjorde jeg min første "newbie" feil her om dagen når jeg skulle bytte dyse, byttet den uten å etterpå passe på at bowden røre var seatet skikkelig mot nye dysa før jeg startet å printe, så long story short ble hotend flyt med smeltet plastikk... Gidder ikke engang prøve å renske ut plasten så bestilte meg isteden en ny all metal hotend hvor en slipper det bowden tullet helt ned til dysa 🙃 

Så printeren skulle bli et pengesluk likevel da 

Ufda. Erfaringer.

Om du gidder å justere ekstruderen igjen, så husk at steps per unit er nevneren i regnestykke. Du har i utgangspunktet for lav (steps per unit) og får for mye ut og reduserer dette med flow lavere en 100%. Jeg måtte prøve om igjen mange ganger, før jeg fant det riktige tallet. Jeg gjetter på at mellom 151 til 155 er det riktige.

Det er så mange youtubevideoer om emne som forklarer ting bedre en meg, så jeg gidder ikke prøve. Uansett, er du fornøyd, trenger du jo ikke å forandre noen ting.

Lenke til kommentar
toreae skrev (10 minutter siden):

Ufda. Erfaringer.

Om du gidder å justere ekstruderen igjen, så husk at steps per unit er nevneren i regnestykke. Du har i utgangspunktet for lav (steps per unit) og får for mye ut og reduserer dette med flow lavere en 100%. Jeg måtte prøve om igjen mange ganger, før jeg fant det riktige tallet. Jeg gjetter på at mellom 151 til 155 er det riktige.

Det er så mange youtubevideoer om emne som forklarer ting bedre en meg, så jeg gidder ikke prøve. Uansett, er du fornøyd, trenger du jo ikke å forandre noen ting.

Mest forståelige guiden jeg fant på hvordan en skulle gjøre dette hvor de faktisk forklarer hvor de tar tallene sine fra var denne videoen :

 

 

Her dreier deg seg om å først gange den lengden du gir beskjed til printeren om å extrude med E-Step nummeret printeren er stilt inn på, i mitt tilfelle 100x97= 9700. Deretter så tar du dette tallet og deler på den faktiske lengden du fikk ut av extruderen, som i mitt tilfelle var 67,5mm. Så da blir regnestykker 9700/67,5 = 143,7 som da ble min e-step som og ble dobbelsjekket og jeg kan da bekrefte at ekstruderen kjører ut nøyaktig 100mm filament når jeg trykker inn det på printeren. Deretter så printer en ut en "calibration" cube hvor en har 2 lag på ytterveggene med en 0,4mm dyse å skal da i teorien ha 0,8mm tjukke vegger, for å kalibrere flow så tar en denne 0,8 mm tjukkelsen og deler på det målte gjennomsnittet av tjukkelsen på de 4 veggene, resultatet her blir da den nye flow settingen som for min del ble 0,8/0,86 = 0,930 som da vil si at min nye flow setting må være 93%. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

In other news så gjorde jeg min første "newbie" feil her om dagen når jeg skulle bytte dyse, byttet den uten å etterpå passe på at bowden røre var seatet skikkelig mot nye dysa før jeg startet å printe, så long story short ble hotend flyt med smeltet plastikk... Gidder ikke engang prøve å renske ut plasten så bestilte meg isteden en ny all metal hotend hvor en slipper det bowden tullet helt ned til dysa 

Hvilken printer er dette? Alle printere jeg har sett med bowden har den "vanlige" løsningen med et stykke PTFE-rør inni hotenden (og det må gå tett mot dysa), mens selve bowden-tuben stopper lengre opp (i den "kalde" ende av hotenden).

Endret av tingo
lagt til et punktum
Lenke til kommentar
tingo skrev (3 minutter siden):

Hvilken printer er dette? Alle printere jeg har sett med bowden har den "vanlige" løsningen med et stykke PTFE-rør inni hotenden (og det må gå tett mot dysa), mens selve bowden-tuben stopper lengre opp (i den "kalde" ende av hotenden).

Ender 3 V2. Denne har ikke dette PTFE rør stykket inne i hotend, men røret går helt fra extruder og helt ned til dysa. Det er en populær "fix" å printe ut en PETG rør holder og montere denne med en liten bit PTFE rør inne i hotenden slik en får det slik du beskriver, men printerne er ikke satt opp slik fra fabrikk :) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...