Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Noen konkrete forslag til handlekurven her? Ender 3 nybegynner. Er dette ok, f.eks?

Selv ser jeg lite vits i å betale masse ekstra for forbrukerrett. Printerene er såppas enkle oppbygd at om du har feil på en motor eller hovedkort sender de deg bare ett nytt så du kan bytte selv.

Men det er selvfølgelig bra å støtte norske forhandlere da.

Betalte ikke mye ekstra, ikke med mindre Ender 3 er på skikkelige gode tilbud i ny og ned. 14% rabatt på banggood atm gir over 2.2k inklusiv all importkostnader. Jeg betalte 2.4k på norsk butikk, synes ikke at det er noe å klage på.
Endret av U1ven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk Ender 3 idag. Koblet den sammen og startet første print med filamentet som fulgte med. Gjorde noen justeringer på bed leveling før test og la tydelig merke til at også min plate buer seg ned litt mot midten.

Kom ca halveis på test_dog som lå på minnebrikka fra fabrikken før filamentet var brukt opp.

5 bilder i forskjellige vinkler

Tips til noen umiddelbare justeringer jeg kan gjøre?

Det eneste som ble justert på settings før print var å sette opp tempen til 200.

Lenke til kommentar

Noen konkrete forslag til handlekurven her? Ender 3 nybegynner. Er dette ok, f.eks?

Betalte ikke mye ekstra, ikke med mindre Ender 3 er på skikkelige gode tilbud i ny og ned. 14% rabatt på banggood atm gir over 2.2k inklusiv all importkostnader. Jeg betalte 2.4k på norsk butikk, synes ikke at det er noe å klage på.

Bangood refunderer tollregning så den kan man se bort fra.

Slicet du testmodellen selv? Om ikke så er det vanskelig å gi noe tips uten at man vet hvilke instillinger den hadde.

Slike test gcode filer er ofte samme på flere printere så dem gir ofte dårlig resultat.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ikke værst å refundere toll. Men moms regner jeg med kommer uansett.

Om jeg slicet? Gjorde ingenting med den, skal prøve på nytt med annen modell imorra.

edit: Er det forresten noen grunn til at den ikke startet å printe midt på brettet?

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Ikke værst å refundere toll. Men moms regner jeg med kommer uansett.

Om jeg slicet? Gjorde ingenting med den, skal prøve på nytt med annen modell imorra.

edit: Er det forresten noen grunn til at den ikke startet å printe midt på brettet?

Hele regninga man får på mva og fortollingsgebyr blir refundert.

Den fila du printet er nok slicet for en annen printer som har mindre bed, derfor blir det ikke på midten på din.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hele regninga man får på mva og fortollingsgebyr blir refundert.

Den fila du printet er nok slicet for en annen printer som har mindre bed, derfor blir det ikke på midten på din.

Wow! Helt utrolig at de refunderer hele beløpet, da skjønner jeg godt hvorfor flere importerer. Kunne spart 800,- NOK på det, men ikke sjans at jeg returnerer denne og venter i 20 dager på ny printer. Er helt hekta, kanskje jeg skal bestille en til?! Printet ut flere deler til ender 3 i dag. Gjorde også et forsøk på mc boatface.

www.imgur.com/a/w6Yjmhc

Ikke perfekt, men nokså fornøyd med resultatet. Dette var min første fullførte print. Båten sank i vasken da  :hm:  :rofl:

Er nysgjerrig på hvilken "speed" dere med ender 3 bruker. Bør jeg regulere denne?

Siste spm - Er det en dårlig idè å printe når jeg ikke er hjemme eller sover?

Lenke til kommentar

Ja - det er en dårlig idé å printe når du ikke passer på printeren. Hvis noe går skeis, så kan hotenden varmes opp unkontrollert og starte brann.

Dette er ikke teori - vi har hatt eksempler på det på makerspacet vårt.

Husk at disse printerene ikke er mer avanserte enn at de leser en fil med instruksjoner sekvensielt, og hvis noe kludres til underveis så vet ikke printeren om det.

Eksempler:

- printeren går tom for filament, stopper den å printe da? Nei

- filen med printjobben er korrupt (printeren har bare fått halve filen) - printeren slutter å printe, men skrur den av varmen på hotend? Nei

- (for printere med avtagbar bed) - bed'en rives løs og havner på gulvet - stopper printeren å printe? nei

Det finnes printere på markedet som skrur av varmen på hotenden hvis den merker at temperaturen stiger for fort, men det er ikke en vanlig "feature".

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Thermal runaway og slikt støttes av Marlin, men langt ifra sikkert at Creality har dette aktivert i sin firmware.

Man er sikrere om man legger inn en nyere Marlin selv og ser i koden at slikt faktisk er påslått.

Men selv om software er bombesikkert, så er ikke nødvendigvis hardware det.

Hadde selv nesten brann i min printer da thermistoren (som måler hotend temperatur) hadde løsnet fra heatblokka og målte temperaturen på utsiden istede for innsiden. Den lugna helt rolig på 180 grader mens hotend egentlig var nermere 3-400 grader.

Men skal man ikke kunne printe mens man er borte/sover osv så får man jo aldri printet noe stort.

Har ett webkamera på alle printerne mine så følger jeg litt med dem fra mobilen når jeg er borte.

Lenke til kommentar

Ja - det er en dårlig idé å printe når du ikke passer på printeren. Hvis noe går skeis, så kan hotenden varmes opp unkontrollert og starte brann.

Dette er ikke teori - vi har hatt eksempler på det på makerspacet vårt.

Husk at disse printerene ikke er mer avanserte enn at de leser en fil med instruksjoner sekvensielt, og hvis noe kludres til underveis så vet ikke printeren om det.

Eksempler:

- printeren går tom for filament, stopper den å printe da? Nei

- filen med printjobben er korrupt (printeren har bare fått halve filen) - printeren slutter å printe, men skrur den av varmen på hotend? Nei

- (for printere med avtagbar bed) - bed'en rives løs og havner på gulvet - stopper printeren å printe? nei

Det finnes printere på markedet som skrur av varmen på hotenden hvis den merker at temperaturen stiger for fort, men det er ikke en vanlig "feature".

Alle mine printere har thermal runnaway på så hvis tempen stiger for fort/synker når den varme opp så slår den av både hotbed og hotenden!

Går mine printere tom for filament så pauser se printen, alldri opplevd at filen er korrupt.. og beddet mot er avtagbart men ALLDRI falt ned på gulvet, den forsetter dog å printe men svært sjeldent det skjer at den flytter på flexplaten på beddet mitt.. så det du skriver er litt feil, alle printeren har ikke dette, og thermal runnaway BØR man sjekke om er aktivert, er det ikke det så aktiverer man det veldig lett..

Har ingen problemer med å printe 24/7 på printeren hvis jeg har lengre print...

Kan forsåvidt anbefale 3Dnet, V4, Clas Ohlson sin filamenten.. har handler ifra plastimaker og polyalchemy i Norge, men ikke fått prøvd de ut enda...

Anbefaler ikke E3printeble..

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Original ender 3 fw har IKKE thermal runaway!

Kjøp en Arduino Uno, få flashet bootloader på ender 3 og flash med nyeste marlin.

Marlin 1.1.9 Ender 3:

-Thermal protection/runaway

-Mesh bed leveling

-Filament detection, du trenger microbryter og printe ut holder/boks til den + M600 fargebytte.

Har ikke ordnet filament detection og fargebytte ennå, men mesh bed leveling fungerer utmerket. Skal ordne fargebytte, da får man brukt filament rester lettere.

Har ikke hatt mange lange printjobber, en på 16t (litophane) og en på 28t (veggmontert fjernkontroll holder med plass til 6-7 fjerkontroller). Null problemer.

Jeg skrur opp strømforsyning og sjekker alt før jeg setter printeren i bruk.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Original ender 3 fw har IKKE thermal runaway!

Kjøp en Arduino Uno, få flashet bootloader på ender 3 og flash med nyeste marlin.

Marlin 1.1.9 Ender 3:

-Thermal protection/runaway

-Mesh bed leveling

-Filament detection, du trenger microbryter og printe ut holder/boks til den + M600 fargebytte.

Har ikke ordnet filament detection og fargebytte ennå, men mesh bed leveling fungerer utmerket. Skal ordne fargebytte, da får man brukt filament rester lettere.

Har ikke hatt mange lange printjobber, en på 16t (litophane) og en på 28t (veggmontert fjernkontroll holder med plass til 6-7 fjerkontroller). Null problemer.

Jeg skrur opp strømforsyning og sjekker alt før jeg setter printeren i bruk.

Hvorfor ikke bare hoppe rett til Klipper firmware når man først begynner? Er jo overlegent på alle måter.

Lenke til kommentar

Du må fortsatt ha bootloader. Raspberry pi med tilbehør må kjøpes itillegg. Ikke alle har en liggende. har selv 7-8 pi men har fortsatt ikke kommet meg så langt at jeg har installert octoprint. Det går ikke så fort her, har 2 uåpnede esker med Kossel plus og har nettopp fikset den første kosselen. Har montert og kun printet en liten dings med CR-10 S5'en. PLanen er å ha octoprint på alle, men er usikker på om jeg skal dele opp printerene på 2 pi'er eller ha 5 pi'er med kamera på alle.

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

Du må fortsatt ha bootloader. Raspberry pi med tilbehør må kjøpes itillegg. Ikke alle har en liggende. har selv 7-8 pi men har fortsatt ikke kommet meg så langt at jeg har installert octoprint. Det går ikke så fort her, har 2 uåpnede esker med Kossel plus og har nettopp fikset den første kosselen. Har montert og kun printet en liten dings med CR-10 S5'en. PLanen er å ha octoprint på alle, men er usikker på om jeg skal dele opp printerene på 2 pi'er eller ha 5 pi'er med kamera på alle.

Joda men når du først har fått flashed en ny Marlin så har du jo lakt inn en bootloader først uansett.

Octoprint er ovelegent. Begynn å bruke det.

Lenke til kommentar

Hva trenger jeg for å få octoprint (hvis det er det beste per idag) på min ender 3, og hvor bør jeg kjøpe det fra?

Du trenger en Raspberry pi (helst 2 eller nyere om du skal bruke kamera) og et minnekort.

Skal du ikke bruke kamera så er Pi Zero god nok. Koster en hundrings på pihut.com.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det koster 339kr 329kr for den nyeste pi'en i Norge. https://prisguiden.no/produkt/raspberry-pi-3-model-b-326717

Har en av den, 3 av den forrige, 2-3 av den før der og 1 av den før den igjen. Jeg har brukt mine pi'er til retropi, kodibox, bilderamme og video overvåking av garasjen. Raspberry Pi har enormt mange muligheter og er den "PC'en" du får mest bang for your buck....

Pi Zero koster nesten 170kr med frakt fra pihut. Kjøp Pi 3+ fra f.eks Power til 329. De har vært nede i 298kr.

Strømforsyning: Har kjøpt både original og kina produkter, foretrekker original. Ikke alle fra kina som klarte å levere nok spenning. 

https://thepihut.com/collections/raspberry-pi-power-supplies/products/official-raspberry-pi-universal-power-supply

https://www.ebay.com/itm/Raspberry-Pi-Official-Power-Adapter-5-1V-2-5A-EU-US-UK-AU-Power-Supply/192574047656?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Kamera: Webcam? Picam? Kina kopi av gammel picam? 

Har V2, men har bestilt noen billige kina kopier for å sjekke hvordan de er. Koster 35kr så tapet blir ikke så stort.

Billigste V2 picam jeg har funnet: (pihut er tom)

https://www.ebay.com/itm/Raspberry-Pi-Camera-Module-V2-Original-Camera-V2-8MP-1080P30-RS-version/192551517520?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

https://www.ebay.com/itm/Original-Raspberry-Pi-Camera-V2-Module-Board-8MP-Webcam-Video-IMX219-Sensor-New/322112772967?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Billigskit?:

https://www.ebay.com/itm/Camera-Module-Board-5MP-Webcam-Video-1080p-720p-for-Raspberry-Pi-3-Green-X7P9/122634575530?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

https://www.ebay.com/itm/New-USB-Camera-for-Raspberry-Pi-2-Model-B-B-A-Not-Require-Drivers-HOT/283211344896?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Endret av DiskusDød
Lenke til kommentar

resin printer en en sen og grisete printer... har en D7 her, gøy printer, men liten byggevolum, tar lang tid, litt mere gris enn "vanelig" printer (må vaske printen i sprit og vann, så herde videre i UV lys) men sykt fine print man får! 

er vel også en del dyrere med resin enn filament, men siden det er lite byggevolum og tar lang tid så holder 1l lengre enn 1kg filament, igjaffal her! xD

har bare brukt D7en og der har jeg koblet opp RPI og bruker nanoDLP på den, funker bra, legger inn en STL i programmet å slicer den, så starter du den også ifra nettleseren.. eneste er at support ikke er lett å legge til i programmen, så vidt jeg har prøvd, og man må rotere STL filen rett vei før man legger den inn i nanoDLP, har igjaffal ikke funnet noen måte å snu den på i programmet..

men kan anbefale D7! kjøp den hos creative3D, de kan printeren GODT!

Lenke til kommentar

Hadde en rull "Rainbow" filament liggende som jeg kjøpte billig på ebay. Tenkte det måtte testes med en stor vase.

Men den klarte akkurat bare å bruke en farge på hele vasen..  :hrm:

nvTlw45.jpg

Ellers har det bare kommet ut noen dyr av printerne mine denne måneden. Døgenet har for få timer..

lAhVuzq.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...