Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Til små enkle ting og små modifikasjoner på andre ting så er Tinkercad fantastisk. Så utrolig enkelt at man lærer det på noen minutter og helt gratis.

Her jobber man med klosser og rundinger som om det var lego, og det går kjemperaskt å lage enkle ting på mål.

Alt jeg trenger på jobb har jeg designet der da det som oftest er små braketter, ny lysbryter osv, da det er så enkelt og lettvint.

Men til mere fanzy ting så driver jeg å leker meg i Fusion 360. Veldig bra program som er gratis for studenter (trenger ingen bevis, bare trykk at du er student inni programmet så får du en lisens på 3år)

Usikker hva det egentlig koster om man "ikke er student".

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til små enkle ting og små modifikasjoner på andre ting så er Tinkercad fantastisk. Så utrolig enkelt at man lærer det på noen minutter og helt gratis.

Her jobber man med klosser og rundinger som om det var lego, og det går kjemperaskt å lage enkle ting på mål.

Alt jeg trenger på jobb har jeg designet der da det som oftest er små braketter, ny lysbryter osv, da det er så enkelt og lettvint.

Men til mere fanzy ting så driver jeg å leker meg i Fusion 360. Veldig bra program som er gratis for studenter (trenger ingen bevis, bare trykk at du er student inni programmet så får du en lisens på 3år)

Usikker hva det egentlig koster om man "ikke er student".

Fusion 360 er også gratis for hobbybrukere og (oppstarts)bedrifter som tjener mindre enn $100k per år. Da får man lisens for ett år av gangen, men fornyelse er et klikk eller to (husker ikke, men null stress). Hvor lenge denne ordningen kommer til å vare er jo umulig å si, men det er lov å håpe det varer lenge.

Endret av mroek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags software bruker folket her inne for å designe 3d objekter? Gjerne gi noen grunner for akkurat det valget og om du har prøvd noe annet før du bestemte deg for det du bruker i dag.

Selv bruker jeg (kanskje å ta det litt langt da jeg har brukt det i 4 dager nå) og endte opp med det etter et kjapt internett søk som påstod at det var det beste 3d programmet pluss at jeg så det ble brukt i et prosjekt på jobben.

Jeg bruker Fusion 360. Har brukt Sketchup tidligere (men ikke til mekanisk design, for det er det helt ubrukelig til), samt Onshape. Onshape er bra nok det, men de har håpløse lisensbetingelser. Enten betaler du full pris, eller så betaler du ingenting, men da er alt du tegner offentlig delt, du har ikke mulighet til å ha noe privat. Ergo uaktuelt for mange av oss.

Du skrev forøvrig ikke hva du bruker, selv om du sikkert mente å gjøre det. :-)

Ops, glemte vist å skrive inn sketchup der. Er ikke noe massivt prosjekt jeg har på gang nå, bare en ipad holder til Mavic kontrolleren. Men synes å virke som at programmet er laget for å designe større ting, slik som hus og møbler, ser iallefall ut som det på tutorials.

Kanskje jeg må ta å sjekke ut fusion360. Vil gjerne ha flere svar da det uansett er interessant lesning ?

Lenke til kommentar

Bruker OpenSCAD til parametrisk design, liker veldig godt at jeg kan "programmere" modeller. Har på blokka at jeg skal lære meg FreeCAD, men har ikke funnet tid til det ennå. Skippa Fusion360 da jeg ikke fikk det til å kjøre på Linux (via Wine).

Lenke til kommentar

Å bruke Sketchup til mekanisk design er som å male med gaffel. Joda, om det du lager er enkelt nok og ikke trenger å endres så er det jo mulig, men det er uendelig mye lurere å faktisk lære seg et skikkelig verktøy.

Virker ikke som du har gjort noe særlig avanserte ting, eller testet diverse plugins til Sketchup :) 

Lenke til kommentar

Å bruke Sketchup til mekanisk design er som å male med gaffel. Joda, om det du lager er enkelt nok og ikke trenger å endres så er det jo mulig, men det er uendelig mye lurere å faktisk lære seg et skikkelig verktøy.

Virker ikke som du har gjort noe særlig avanserte ting, eller testet diverse plugins til Sketchup :)

Tja, det er mulig du har rett. Tror jeg postet en link til denne tidligere, men kan jo repetere:

Jeg ville ikke kunnet lage denne i Sketchup. Det betyr ikke at det er umulig, bare at jeg ikke kunne gjort det. Jeg ville ikke orket å tenke tanken på å prøve engang. Jeg har brukt Sketchup en god del, og det fungerer til å lage kjappe skisser eller f.eks modellere en hage (det har jeg gjort, samt laget en 3D-modell av huset mitt), men til å tegne noe som dette er det etter mitt syn håpløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har startet en Discord kanal for 3D printing og alt som omhandler dette, tenker først å prøve å holde det til skandinaviske først, Evt blir det en flopp med lite medlemmer kanskje gå over til litt mer internasjonalt ^^

Trenger hjelp med dette for å holde det gående og ser for meg 2-4 moderatorer som kan hjelpe til med det overfladiske^^

Er jo egentlig bare for få samle sammen litt hoder for de som ønsker det, litt mer anonymt også for de som syntes det hjelper til med å delta i "samfunnet" , samt hjelp fra andre via en samtale eller fjernhjelp. Samtidig som det er lettere å holde vedlike forskjellige områder innenfor printing.

Facebook grupper blir som oftest overfylt med alle mulige forskjellige temaer, Tenker da at det kan være litt mer behjelpelig med noe slikt, har funnet et par grupper allerede som jeg tenker å ta kontakt med for å evt slå oss sammen. Grunnen til at jeg ikke ønsker å fremme deres kanaler er fordi de ikke holder det vedlike og tar ikke imot tips fra "publikum" til forbedringer innad.

Alle er velkomne og håper flest mulig ønsker å ta en del i det. Kanskje er vi heldige og kan få til et lite "samfunn" på discord også ^^

Jeg personlig er bare på pcen noen timer om dagen. Derav mer hjelp til å få kanalen til å vokse :)

Fint om du har litt peiling på generelt moderator handling på discord ( Tar typ 5 minutter uansett å lære seg ) Men ihvertfall et ønske om å ville være med å bygge frem et lite "samfunn".

Det vil ikke være noe form for strenge regler osv. Sålenge det omhandler 3D printing.

Legger ved en invitasjon til de som vet hvordan discord allerede fungerer.

Ta gjerne kontakt (Keisern) på discord hvis det er ønske om å være moderator. Som sagt blir det bare noen få, men samtidig så trenger vi noen som er engasjerte. Krever absolutt null erfaring om 3d printing for å være moderator, dette er kun for å hjelpe til med å holde kanalen ren for "trollene" som man til tid og annen kommer innom public kanaler

Invitasjonen:

https://discord.gg/KPxRgVm

Hvis du ikke har discord eller vært innom det før, kan du trykke på linken og eller kopiere den i browseren, da vil du få opp en "browser" versjon av discord. Deretter nedlaste skrivebords appen som gir deg lettere tilgang + evt appen på telefonen hvis det er ønskelig også.

Utrolig enkelt oppsett og tar ikke mer enn 1 minutt før man er inne

Edit: Har totalt 4 andre kanaler med 5000 medlemmer totalt, derav søken etter flere moderatorer da de andre tar mye av tiden jeg har på pcen i første omgang. Har fått et par spørsmål på meldinger og vil bare legge til at discord ikke er noe "shady" greier. En egentlig ment som en gratis tekst og kommunikasjons kanal for gamere. Som i slutten av 2017 hadde rundt 90 millioner unike brukere. Det har bare utviklet seg til noe mer pga brukervennligheten rundt det

Så helt trygt :) 

Endret av LD93
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kunnet lage denne i Sketchup. Det betyr ikke at det er umulig, bare at jeg ikke kunne gjort det. Jeg ville ikke orket å tenke tanken på å prøve engang. Jeg har brukt Sketchup en god del, og det fungerer til å lage kjappe skisser eller f.eks modellere en hage (det har jeg gjort, samt laget en 3D-modell av huset mitt), men til å tegne noe som dette er det etter mitt syn håpløst.

Med en "clean" sketchup så hadde det nok sikkert vært litt vrient, men med plugins så tror jeg ikke det hadde vært noe problem :)

Men ja, man bruker softwaren man kjenner best. er man god med diverse CAD så fungerer nok det sikkert greit det også :) 

Lenke til kommentar

Som sagt, det er sikkert mulig, men jeg mener fremdeles at det er feil verktøy til jobben. Selv med plugins.

Tror du skal lete lenge for å finne noen profesjonelle som bruker Sketchup til denne typen ting, men du finner jo helt sikkert noen som holder på et suboptimalt verktøy for å slippe å bruke tid på å lære seg noe nytt.

Lenke til kommentar

"sikkert mulig", vel det er det.

Virker som den modellen er laget i veeeldig mange små deler. Ser ingen umiddelbar utfordring på noen av dem med første øyekast.

Men du har helt rett i at det er mange som ikke vil sette seg inn i andre programmer når man først har noe som gjør jobben godt nok :)

Nå har jeg svært lite erfaring med diverse CAD, men sett noe på youtube hvordan folk bruker det. Virker so mdet fungerer fint, men hver eneste ting tar jo veldig lang tid. 

Lenke til kommentar

Ja, det er mange små deler, og hver for seg er det jo helt sikkert mulig å tegne dem også i Sketchup (men må sikkert ha noen plugins). Så er det også slik at for å slippe å printe altfor mye prototyper, så er det brukt ledd i CAD-modellen, slik at jeg kan bevege på forskjellige komponenter for å se hvordan det fungerer sammen. Det var ikke mulig i Sketchup tidligere, i hvert fall.

En av de store utfordringene med Sketchup til mekanisk design er at det ikke er parametrisk. Med parametrisk CAD kan man endre en dimensjon, og så bygges hele modellen på nytt der det er nødvendig (om man har tegnet den på en fornuftig måte).

Lenke til kommentar

Veggpynt dessverre.

Men har benyttet ekte profiler, riktig twist osv.

Hadde jeg giddet, kunne jeg glassfiberarmert den og brukt den som vindturbin.

1,8m i diameter btw.

Endret av Itek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...