mroek Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Har fått en oppgave på jobben om å printe flere deler av en figur. Problemet er at A) Totalt 7 deler skal ha ulike farger B) Hele assemblien skal deles opp i da 7 deler C) De skal kunne kobles sammen - type som lego. Altså en viss fitment. Vi bruker Autodesk Inventor etc og har fila i STEP av hele assemblien. Hvilket program skal jeg bruke for å slice og make fitment av delen? Gjerne freeware. Eh? Om du har Inventor, så bruker du jo selvfølgelig det. Den mekaniske sammenkoblingen mellom delene må jo designes/tegnes, det er ikke noe som enkelt kan gjøres automatisk. Det skal jo printes også, og da er det et poeng at modellen deles opp på en slik måte at det blir mest mulig printevennlig også. Tror neppe du finner noen programvare som kan gjøre alt dette automatisk. Eh. Den mekaniske sammenkoblingen er selvfølgelig koblet. Alt er ferdigstilt i inventor, men jeg må få delt opp og laget plugger som passer i hverandre, noe jeg vet det finnes andre softwares til. Inventor med shrinkwrappen sin og 3dPrint options har sine begrensninger, å samtidig på tvers av selskaper så blir gjerne STEP filer oversendt da orginalen er langt vekkistan. Det du sier, er at du ikke har noe å tilføre. Helt alright. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke designer disse "pluggene som passer i hverandre" direkte i Inventor? Hvorfor må du på død og liv gjøre dette i en annen software? Når du til slutt skal printe dette, så eksporterer du jo selvfølgelig filene til STL, og leser dem i hvilken som helst slicer (de finnes det jo lassevis av, de fleste gratis) du måtte ønske. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 Finnes det noen gode 3D printere til rundt 5000kr? Cr-10 er ett veldig godt valg, har en selv. Endte opp med å betale 3700 fra Kina. Inkl frakt og moms. Krever litt skruing og tweaking, men er alltid hjelp å få fra community. Eneste modellen det er problemer med, er den største 5s Har sett mye på Creality ja og den som frister mest. Fant denne, Creality 3D CR-10 Mini hos Banggood. Denne ser ut til å ha en grei størrelse for mitt bruk, da jeg kommer mest til å lage deler o.l. til FPV droner Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. november 2017 Del Skrevet 23. november 2017 (endret) Finnes det noen gode 3D printere til rundt 5000kr?Cr-10 er ett veldig godt valg, har en selv. Endte opp med å betale 3700 fra Kina. Inkl frakt og moms. Krever litt skruing og tweaking, men er alltid hjelp å få fra community. Eneste modellen det er problemer med, er den største 5s Har sett mye på Creality ja og den som frister mest. Fant denne, Creality 3D CR-10 Mini hos Banggood. Denne ser ut til å ha en grei størrelse for mitt bruk, da jeg kommer mest til å lage deler o.l. til FPV droner CR-10 er meget gode printere som er enkel å modifisere med ekstra stash. Har en kamerat som konverterte sin til en laserbrenner meget enkelt f.eks. Ulempen med cr-10 er selve hotend. Tuben går litt for langt ned og det blir enkelt jamming av filament inni der. Litt dårlig design. Men man kan bytte hotend med en bedre om ønskelig. Da har jeg hatt min Kossel i noen dager, og må si at denne printeren virkelig leverer til prisen (1200kr) Tok vel en 2-3 timer å montere, var med en meget enkelt bruksanvisning som forklarte godt. Er en liten feil i tegningen på hvordan alt skal kobles på hovedkortet, men om man tenker logisk så skjønner man fort ut av det. Bedn varmes helt sykt raskt. vi snakker 23 til 50 grader på 50 sekunder. Kraftig 25A supply som faktisk var godt montert invendig (tips til alle med CR-10, åpne kontrollboksen å skru til alle skruer! løse skruer gir ofte varmgang og i værste fall brann, og kinaprodukter har nesten alltid løse skruer) Printkvaliteten er meget så god. Temperaturen under print er dønn stabil, og Autoleveling av bed går veldig smertefritt og enkelt for seg. Man sette på level modulen (bare en microswitch med magnet) og trykker litt på menyen, og vips så er bed'n perfekt levlet. Hovedkortet er av typen Trigorilla som kjører Marlin. Kortet har 2 ledige drivere til ekstra Nema17 motorer, samt utgang for en ekstra vifte og hotend. Så her er alt tilrettelagt for å printe med to farger. Desverre har jeg bare fått teste med grå PLA da jeg ikke har resten liggende her. Men det følger faktisk med 1KG svart PLA i pakken. Endret 24. november 2018 av Countryman Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Ser bra ut. Hvor høy er den vasen, og hvor lang tid brukte du på å printe den ut? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Ser bra ut. Hvor høy er den vasen, og hvor lang tid brukte du på å printe den ut?Vasen er bare 16cm høy. Men printern kan printe opp til 30cm så man kan skalere den mye større om ønskelig. Husker ikke hvor lang tid en brukte men var vel mellom 3 og 4 timer. Printet den ganske sakte i "vase mode". Resultatet er temmelig fantastisk. 0.1618 i layer height. Endret 4. desember 2017 av Complexity Lenke til kommentar
tingo Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Klarer printeren å printe med 0.1mm laghøyde? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Klarer printeren å printe med 0.1mm laghøyde?Åjada, men man burde isåfall bruke 0.0809.Har noe ned fasestyringen av motorene å gjøre så man vil få bedre resultat. Litt som med magic numbers på vanlige printere, bare av helt annen grunn. Den pokemon figuren er printet på 0.0809. Forøvrig har jeg printet med suksess på 0.04375 med min andre printer. Men det tar sykt lang tid Endret 4. desember 2017 av Complexity Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Da har jeg hatt min Kossel i noen dager, og må si at denne printeren virkelig leverer til prisen (1200kr) Tok vel en 2-3 timer å montere, var med en meget enkelt bruksanvisning som forklarte godt. Er en liten feil i tegningen på hvordan alt skal kobles på hovedkortet, men om man tenker logisk så skjønner man fort ut av det. Bedn varmes helt sykt raskt. vi snakker 23 til 50 grader på 50 sekunder. Kraftig 25A supply som faktisk var godt montert invendig (tips til alle med CR-10, åpne kontrollboksen å skru til alle skruer! løse skruer gir ofte varmgang og i værste fall brann, og kinaprodukter har nesten alltid løse skruer) Printkvaliteten er meget så god. Temperaturen under print er dønn stabil, og Autoleveling av bed går veldig smertefritt og enkelt for seg. Man sette på level modulen (bare en microswitch med magnet) og trykker litt på menyen, og vips så er bed'n perfekt levlet. Hovedkortet er av typen Trigorilla som kjører Marlin. Kortet har 2 ledige drivere til ekstra Nema17 motorer, samt utgang for en ekstra vifte og hotend. Så her er alt tilrettelagt for å printe med to farger. Desverre har jeg bare fått teste med grå PLA da jeg ikke har resten liggende her. Men det følger faktisk med 1KG svart PLA i pakken. Bestilte min nå! 1800 med frakt og forsikring Gleder meg til å prøve! Er første printeren så litt kluss og feilprøving blir til neste helg håper jeg Så masse reviews på youtube og den virker til å gi mye for pengene når den er på tilbud under 2k Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Da har jeg hatt min Kossel i noen dager, og må si at denne printeren virkelig leverer til prisen (1200kr) Tok vel en 2-3 timer å montere, var med en meget enkelt bruksanvisning som forklarte godt. Er en liten feil i tegningen på hvordan alt skal kobles på hovedkortet, men om man tenker logisk så skjønner man fort ut av det. Bedn varmes helt sykt raskt. vi snakker 23 til 50 grader på 50 sekunder. Kraftig 25A supply som faktisk var godt montert invendig (tips til alle med CR-10, åpne kontrollboksen å skru til alle skruer! løse skruer gir ofte varmgang og i værste fall brann, og kinaprodukter har nesten alltid løse skruer) Printkvaliteten er meget så god. Temperaturen under print er dønn stabil, og Autoleveling av bed går veldig smertefritt og enkelt for seg. Man sette på level modulen (bare en microswitch med magnet) og trykker litt på menyen, og vips så er bed'n perfekt levlet. Hovedkortet er av typen Trigorilla som kjører Marlin. Kortet har 2 ledige drivere til ekstra Nema17 motorer, samt utgang for en ekstra vifte og hotend. Så her er alt tilrettelagt for å printe med to farger. Desverre har jeg bare fått teste med grå PLA da jeg ikke har resten liggende her. Men det følger faktisk med 1KG svart PLA i pakken. Bestilte min nå! 1800 med frakt og forsikring Gleder meg til å prøve! Er første printeren så litt kluss og feilprøving blir til neste helg håper jeg Så masse reviews på youtube og den virker til å gi mye for pengene når den er på tilbud under 2k Fikk nettop refundert mine 600kr i toll og, geniale greier. Når du har sotte deg godt inn i printeren og fått den til å fungere bra om noen måneder, kan jeg annbefale å oppgradere stepper driverne til disse: https://www.aliexpress.com/item/4pcs-TMC2208-Stepping-Motor-Mute-Driver-Stepstick-Power-Tube-Built-in-Driver-Current-1-4A-Peak/32823897865.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.oGdqpT Printeren blir myye stillere. Faktisk helt stille om man ønsker det (men da må man printe sakte pga lite torque) Ellers ett veldig bra kjøp ja. Får vanvittig mye for pengene. Har oppgradert min til Marlin 1.1.6 og nå, Kan sikkert hjelpe deg med det etterhvert om ønskelig (den kommer med version 1.1.0 som har litt bugs) Endret 15. desember 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Hvor kjøpte dere Kossel printerne? Vurderer en Prusa i3 mk3 etterhvert men tenkte å prøve noe litt billigere først. Skader ikke akkurat å ha flere printere tilgjengelig Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Hvor kjøpte dere Kossel printerne? Vurderer en Prusa i3 mk3 etterhvert men tenkte å prøve noe litt billigere først. Skader ikke akkurat å ha flere printere tilgjengelig https://www.lightinthebox.com/no/anycubic-kossel-oppgradert-trisse-versjon-uferdige-3d-skriver_p6207777.html?prm=1.9.l6.5 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Hvordan er fraktkostnadene og leveringstiden? Lenke til kommentar
LD93 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Hvordan er fraktkostnadene og leveringstiden? 1800 Tot med frakt og forsikring står 3-4 dager ^^ men jeg har aldri bestilt derfra... Men som du ser tidligere på forrige side så skriver complexity at det går fort og man får igjen pengene for ekstra utgifter som kommer når man bestiller fra utlandet 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Takk for raske svar. Endte opp med å bestille en for å teste Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Som sakt 1800,- for pulley versionen levert på døren med DHL express. Dem bruker noen dager på å gidde å sende den, men når den er sendt går det bare 3-4 dager før den er hjemme hos deg. Husk å huke av 85kr for tollforsikring, så refunderer dem tollen når du får regningen på det. Veldig god printer til en fantastisk pris. Kan være greit å bestille seg en Raspberry pi i mellomtiden. Octoprint er genial software for å styre printer trådløst, og har du ett webcam så får og fulgt med på printingen fra hele verden. Og man får fine timelapses. Man trenger ikke kjøpe case til den - det printer man bare. Man kan selvfølig dedikere en pc til printingen og, eller bare printe fra SD kort, men octoprint gjør alt mye bedre og enklere. Endret 15. desember 2017 av Complexity 2 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Har allerede en Raspberry pi med en 3.5" touchskjerm jeg tenkte å bruke til octoprint. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Takk for tipset om den Kossel'en @Complexity, jeg har hatt lyst på en deltaskriver, og trenger en unnskyldning for å bli bedre kjent med OctoPrint (Pi'er og sånn har jeg nok av) så da bestilte jeg en slik. Kommer sikkert ikke før jul, men det er greit, har ikke tid før nyttår heller. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 Fikk estimert levering 22 desember. Ankom postsortering i Hong Kong for et par timer siden men har mine tvil at den kommer fram til estimert tid, spesielt med tanke på at det er ekstremt mye julepost nå. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. desember 2017 Del Skrevet 18. desember 2017 (endret) Fikk estimert levering 22 desember. Ankom postsortering i Hong Kong for et par timer siden men har mine tvil at den kommer fram til estimert tid, spesielt med tanke på at det er ekstremt mye julepost nå.DHL er lynkjappe hele året. Tipper du har den om noen dager. Sporingen er dog helt på trynet så ikke stol på den. Min var klar for utlevering på Gardermoen når jeg fikk den levert i Tromsø. Ofte er pakker i Trondheim når dem er i Tromsø og. Endret 18. desember 2017 av Complexity 1 Lenke til kommentar
mroek Skrevet 26. desember 2017 Del Skrevet 26. desember 2017 Min nyeste "Marble Machine". Ble litt i overkant komplisert, så gidder ikke legge den ut, men har laget en video av den, om noen vil se: Belysningen er veldig hard, og jeg er nybegynner på videoredigering, men synes resultatet ble ganske kurant likevel. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå