Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Lurte på å prøve med 3D printing. Vet ikke hva jeg skal printe da men.. Så ikke interessert i å legge i store summer bare for å teste liksom. Ser CDOn kjører tilbud på denne XYZ mini saken, som er relativt rimelig i utgangspunktet. Men som kun bruker egne filament, som virker ganske dyre. Men som nybegynner printer. Er dette noe som virker fornuftig?

Tror det kan være en grei testprinter ja.

Filamentet har NFC brikke i seg som registrerer hvor mange meter som er igjen ol. Dvs de kan "hackes" slik at man kan fylle på en ny spoole uten at man må bruke demmes eget filament  ;)

Tok et kjapp søk på youtube.

Jeg så en video der de hacket ved hjelp av en mobiltelefon med NFC, men det var XYZ Junior. Jeg tenkte uansett at om jeg kicker på 3D printing, så blir det nok kjapt nok en oppgradering. Så da er ikke filament prisen så mye å bry seg med.. Håper jeg.. Uansett så er XYZ mini satt ned ~600Kr, så det er jo 2 ruller "gratis" der med en gang.. CDOn tar 299,- per rull på 0,6 Kg. Er det så voldsomt ille? Jeg har sett de en del dyrere andre steder.

Uansett. Tenker jeg gir den lille tassen et forsøk. Men må jo nesten ha med litt filament å begynne med. Noen tips om hvilke farger som er mest.. Hva skal man si.. praktisk å bruke? Synes liksom det er en rimelig stor overrepresentasjon av oransje 3D printede figurer det går i når man kikker på nett? Skjønt nå ser jeg CDON ikke selger oransje uansett da. De har svart og hvit. Men om man skal ha farger ser det ut som det bare er rød, grønn og blå de selger på CDON. Og de er transparente. Er ikke det fort litt upraktisk? Kanskje bare nøye meg med svart og hvit nå i begynnelsen? Og hvor mye trenger man egentlig?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo mange type plast-typer. feks vanlig PLA som den mest vanlige, koster normalt sett 230kr pr kilo. De spoolene du kjøper er jo på 0.6kg så er absolutt ikke billig nei.

Jeg bruker i all hovedsak hvit \ grå plast. Skal man gjørde noe ordentlig så sprayer man det bare i ønsket farge uansett :)

Lenke til kommentar

Er endelig tilbake til 3d printing. Har 220V 800W 35x35cm heatbed, skal koble den opp gjennom SSR.

Og alt ser ut til å være riktig. Men ville høre om noen andre har erfaringer med "silicone heating bed" som kjører på 220V?

har sett enn del video på youtube og der virker alt meget rett frem - men ja, er litt usikker.

Lenke til kommentar

Er endelig tilbake til 3d printing. Har 220V 800W 35x35cm heatbed, skal koble den opp gjennom SSR.

Og alt ser ut til å være riktig. Men ville høre om noen andre har erfaringer med "silicone heating bed" som kjører på 220V?

har sett enn del video på youtube og der virker alt meget rett frem - men ja, er litt usikker.

Bruker silicone heatbead. 20x20cm, 500w, 220v med SSR fra ebay. Fungerer supert! Fra å bruke 10-15min på å varme opp bed, så tar det ca 1min :)

Lenke til kommentar

...

Oh - godt å høre! Hvor sikkert er slikt? dvs er det trygt å ta på kanter av silicone heatbed? eller er det fare for å kjenne på 220V?..

Holder selv på med noen prosjekter med 3d printing som jeg forhåpentligvis kan vise frem etterhvert. :D

Kult! Vil være morsomt å se! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er Prusaen i gang. Printer buddyen som var på SD-kortet nå, er 60% igjennom, og ser ut til å funke bra. 

Men må få bygget meg et skap til den så den kan stå i kjelleren. Må nok fortsatt fintune høyden på første laget litt, for min første print spratt av mens den printa. Satte den litt lavere, og denne ser ut til å sitte godt.

post-42788-0-82784000-1480011583_thumb.jpg

Edit: Der ble den ferdig. Moro.

post-42788-0-13304200-1480015055_thumb.jpg

Endret av Håvard
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...