Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom bedre fra det enn jeg gjore nettopp...Fikk en blob som kom av forholdsvis greit, men som antageligvis la igjen bittelitt filament. Ved dyseskift (Revo Six verktøyløst dyseskift) tror jeg det kom filament opp mellom dyse og hotend som igjen limte dysa fast. Selv med oppvarming (og svidd finger) satt dysa fast, med tang klarte jeg å få løsna dysa, men vridde heater rundt i prosessen... Tror det shorta heater og termistor fordi etterpå var bed- og dysetemp helt klart totalt feil. Skifta heater/termistor uten forskjell, så regner med at hovedkortet er ødelagt. Så, nå må jeg skifte hovedkort, samt finne ut av flashing av firmware og finne ut av endringene som må til i Klipper og Mainsail, sånt som jeg ikke kan enda...

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (26 minutter siden):

Kom bedre fra det enn jeg gjore nettopp...Fikk en blob som kom av forholdsvis greit, men som antageligvis la igjen bittelitt filament. Ved dyseskift (Revo Six verktøyløst dyseskift) tror jeg det kom filament opp mellom dyse og hotend som igjen limte dysa fast. Selv med oppvarming (og svidd finger) satt dysa fast, med tang klarte jeg å få løsna dysa, men vridde heater rundt i prosessen... Tror det shorta heater og termistor fordi etterpå var bed- og dysetemp helt klart totalt feil. Skifta heater/termistor uten forskjell, så regner med at hovedkortet er ødelagt. Så, nå må jeg skifte hovedkort, samt finne ut av flashing av firmware og finne ut av endringene som må til i Klipper og Mainsail, sånt som jeg ikke kan enda...

Hvilket hovedkort har du (ødelagt), og hva kjører du klipper på?

Lenke til kommentar
toreae skrev (10 timer siden):

Hvilket hovedkort har du (ødelagt), og hva kjører du klipper på?

Silentboard til Sovol SV01, kjører Klipper på det med en Raspberry Pi 3b+.

Edit: Har kjøpt et BIQU BTT SKR Mini E3 V3.0 som skal erstatte det gamle nå.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sliter med filament som knekker for ingenting, må det tørkes? prøver en litt lang print på 50% pga knekking, men innen første laget er tatt så har den knekt 2 ganger.

Og, hvordan tørke greit? må/bør man ha en egen tørker? er relativt skjeldent jeg printer :(

Lenke til kommentar

6 hours ago, aklla said:

Sliter med filament som knekker for ingenting, må det tørkes? prøver en litt lang print på 50% pga knekking, men innen første laget er tatt så har den knekt 2 ganger.

Og, hvordan tørke greit? må/bør man ha en egen tørker? er relativt skjeldent jeg printer :(

Hvilket materiale? Pla trenger sjeldent tørking men PETG er mer utsatt for fukt.

Knekker det lett når du bøyer på det er det sannsynligvis fuktig.

Har du sopptørker så er det et alternativ, ellers så er det mulig å tørke med ovn.

Temperatur og tørketid finner du her: https://wiki.bambulab.com/en/filament-acc/filament/dry-filament

Lenke til kommentar

Har printet veldig lite siden jul, men startet opp igjen nå, og merker selv at det knekker lett, spesielt to av rullene som har stått åpent i printeren. Begge er PLA, Esun og Clas. Esun var verstingen, og knakk inni slangen hver femte centimeter, og kilte seg rett foran dysa. Slet veldig med å få det, men gikk til slutt. 

Lenke til kommentar
Thor. skrev (6 timer siden):

Hvilket materiale? Pla trenger sjeldent tørking men PETG er mer utsatt for fukt.

Det er PLA, men rullen har ligget på hylla i kanskje 2-3 år, åpnet.
At plasten på selve rullen har også knekt, så jeg kan ikke bruke stativet med kulelager rett ved printeren heller, så jeg har måtte improvisere litt der også med litt lengre avstand mellom rullen og printeren og ett midligtidig oppheng. Mulig det ødelegger litt også..
Har ingen tomme ruller å ha den over på heller :(

Jeg kan håndtere filamentet en del uten at det knekker, men så fort den skal printe så knekker det av en eller annen grunn..

Lenke til kommentar
1 minute ago, aklla said:

Det er PLA, men rullen har ligget på hylla i kanskje 2-3 år, åpnet.
At plasten på selve rullen har også knekt, så jeg kan ikke bruke stativet med kulelager rett ved printeren heller, så jeg har måtte improvisere litt der også med litt lengre avstand mellom rullen og printeren og ett midligtidig oppheng. Mulig det ødelegger litt også..
Har ingen tomme ruller å ha den over på heller :(

Jeg kan håndtere filamentet en del uten at det knekker, men så fort den skal printe så knekker det av en eller annen grunn..

Jeg hadde kjøpt ny plast. Jeg er ganske ny i gamet så ingen av rullene mine er over 1 år ennå, men jeg har et tre filament som trekker til seg fukt ekstremt raskt. Da blir det sø sprøtt at det knekker for ingenting.

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 minutt siden):

Gjør noen tester på en filamentbit og se hvor stor bøy den tåler. Kanskje gjøre en test-tørk i stekeovnen og se om det blir bedre?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (43 minutter siden):

Gjør noen tester på en filamentbit og se hvor stor bøy den tåler. Kanskje gjøre en test-tørk i stekeovnen og se om det blir bedre?

Tåler betydelig mer bøy og strekk enn det printeren gir den.
Men fant ut at den ikke var kveilet helt riktig, så antagelig kom det i spenn når jeg printet, enden gikk under 2 andre kveiler, noe som i praksis er umulig å se ettersom de siste rundene uansett er ganske løse.
Jada, jeg har sånne fester som skal forhindre det, men ikke så lenge siden jeg printet de ut, rullen har ligget på hylla betydelig lengre enn det..

Skal teste igjen i kveld tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Ny print, ny feil.
Nesten litt frustrerende når jeg har drevet av og på noen år(ikke spesiellt aktivt men fortsatt) og kan ikke huske å ha hatt en feilet print som ikke er utelukkende min skyld. Nå har jeg hatt 5-6 på rad.

Men fant ut av kanskje årsaken, extruder har vært strammet for mye slik at den rett og slett klemmer av plasten. Fikk seg en liten rens og løsnet så mye jeg kunne, satser på bedring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...