Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

36 minutes ago, hoodoo said:

Jeg slet litt med hvit PLA fra Clas Ohlson. Jeg har en billigere printer dog, en Ender 3 Pro.
 

På Facebookforum så leser jeg at flere sliter med akkurat den fargen fra Clas Ohlsons PLA. De andre fargene er visst bra kvalitet/lette å få til.

Har printa bøttevis av ting både privat og i jobb med claserns PLA og PETG i flere år nå og alltid vært knall resultat.
Men de har sikkert en kinesisk leverandør som alle andre og med tanke på prisen så varerer det nok sikkert litt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Janak said:

Har noen av dere erfaring med 3D skanning med mobil og import av dette til Fusion? Jeg skjønner at oppløsningen på det du har skannet ikke nødvendigvis blir spesielt bra, men det er mer for å ha ett referansepunkt når jeg skal tegne. 

Den generelle utfordringen med 3D-skanning er at selve skanneren kun gir deg en punktsky, ikke en ferdig 3D-modell. Så kommer det an på  programmet som gjør om dette til en 3D modell hvor bra resultatet blir. Det jeg har sett av eksempler så langt faller i to kategorier:
1) profesjonell programvare som koster så mye at en privatperson ikke har lyst til å betale for det
2) en tidkrevende manuell prosess for å gjøre om en punktsky til en 3D-modell som gjør at det er bedre bruk av tiden og foreta begrenset manuell oppmåling og deretter modellere opp alt selv.

Lenke til kommentar

Masse gode tips! Takk skal dere ha! 

Satte opp en custom filament profil for Clas Ohlson filamentet. Er det nødvendig å justere noe på disse verdiene eller kan jeg bare la de stå slik de er?
image.thumb.png.cad329d2973c8cc1069d12036c186f88.png

Har ikke printet med filamentet enda, men kan ta en rask testprint bare for å se hvordan hvordan den ser ut. Hvis oppsettet av filament er så enkelt som dette tenker jeg at jeg egentlig ikke har bruk for de RFID brikkene i Bambu rullene.

Lenke til kommentar

Dette var interessant informasjon @tingo. Takk!

Jeg har hjemmeversjonen av Fusion, men etter hva jeg kan forstå er dette en noe nedskalert versjon. Setter det på listen over ting jeg må sjekke opp i.

Grunnen for at jeg vil se litt for mulighetene for 3D scanning er at svigerfar er glad i veteranbiler. Enkelte deler kan være skadet. Min tanke var da å ta en scann av delen og importere den inn i Fusion. Ikke fordi jeg får en "perfekt" ferdig del, men heller fordi jeg ville få røft utgangspunkt for størrelser, dybde, vinkler osv.

- J

Lenke til kommentar
2 hours ago, Janak said:

Hvis oppsettet av filament er så enkelt

Generelt igjen: oppsett av filament er så enkelt. Testprint anbefales, noen filament krever høyere temperatur (+ 5 - 10 grader) enn det som er oppgitt (avhenger av fargestoffer osv. som produsenten har puttet oppi).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Janak said:

Masse gode tips! Takk skal dere ha! 

Satte opp en custom filament profil for Clas Ohlson filamentet. Er det nødvendig å justere noe på disse verdiene eller kan jeg bare la de stå slik de er?
 

Har ikke printet med filamentet enda, men kan ta en rask testprint bare for å se hvordan hvordan den ser ut. Hvis oppsettet av filament er så enkelt som dette tenker jeg at jeg egentlig ikke har bruk for de RFID brikkene i Bambu rullene.

Nei, du trenger ikke gjøre noe mer. Men du kan sannsynligvis øke volumetric speed til 25, det gjør at du printer raskere.

Volumetric speed begrenser hvor mye filament hotend-en kan ekstrudere. Uansett hastighet vil den forhindre overekstrudering. For lav verdi kan begrense hastigheten unødvendig, mens for høy kan gi ekstruderingsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (13 timer siden):

Mens du printer? Eller mens rullen står i printeren?

Mest stillestående, en gang etter at printet er ferdig, men har opplevd at filament knekker under rpinting også, alltid en gang i løpet av de siste 10% av material igjen på rullen. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Aetius said:

Noen som har erfaring med 3DJake her? Trygg sjappe å bestille fra, eller  best å styre unna?
https://www.3djake.no/

Østerriksk selskap, ikke norsk. Sender med Fedex, kan medføre stress for mottaker (Fedex til privatadresse i Oslo? Ja, jeg har mange historier om hvor dårlig det kan gå) hvis du bor et sted hvor Fedex leverer en dårlig tjeneste.
Ellers vet jeg ikke noe om 3DJake.

Endret av tingo
rettet stavefeil, og en til, og enda en
Lenke til kommentar
3 hours ago, tingo said:

Østerriksk selskap, ikke norsk. Sender med Fedex, kan medføre stress for mottaker (Fedex til privatadresse i Oslo? Ja, jeg har mange historier om hvor dårlig det kan gå) hvis du bor et sted hvor Fedex leverer en dårlig tjeneste.
Eller vet jeg ikke noe om 3DJake.

De har en knapp for at man kan kansellere bestillinmger selv, noe som er en pluss i min bok.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Aetius said:

De har en knapp for at man kan kansellere bestillinmger selv, noe som er en pluss i min bok.

Noen av rullene med filament som de selger koster faktisk noen kroner mindre enn på våre norske sider, så kom gjerne med tilbakemelding hvis du kjøper noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hittil er jeg ikke så imponert over 3DJake, fordi:

  • I e-posten fra dem står det «levering torsdag 20. februar».
  • I SMS fra FedEx står det leveres «innen 14. februar».
  • I lenken fra SMSen fra FedEx står det leveres «mandag 17. februar før kl 18».
Lenke til kommentar

de to estimatene fra FedEx kan du jo ikke laste 3DJake for - det må gå på FedEx sin kappe.
Og i den gjenstående eposten så har de da glemt ordet "innen" eller "senest". Veldig lite å reagere på - hvis det er alt, er nå min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke mange ukene jeg har vært eier av en 3D printer, men må si at jeg koser meg med å sette meg inn i hva den kan gjøre og ulike begrensninger. Holder meg fortsatt til PLA, men tenker det er en fin måte å lære på med relativt lave materialkostnader. Maskinen har gått mer eller mindre 24/7 siden jeg fikk den. Akkurat nå er jeg på gridfinity kjøret, begynner å bli ryddig i skuffene i huset. 😊

Fersk som jeg er bruker jeg mye tid på å lese meg opp. Jeg har hatt stort utbytte av youtube kanalen Itsmeadmade. Videoene er lettfattelige og dekker flere interessante områder både rundt innstillinger og programvare.

Jeg har hatt noen print som har feilet, men forbausende få. Jeg hadde en feil i går kveld som jeg har brukt noen timer på å finne ut av i dag. Det begynte med at jeg kjørte tom en rull med filament. Jeg antok at printeren bare skulle begynne på neste rull i AMS'en, men den stoppet faktisk. Jeg er ganske sikker på at jeg har valgt at den skal fortsette, men det skal jeg sjekke nærmere opp i. Uansett, endte opp med å sette i en ny rull med samme filament som var der og tenkte ikke mer over det. I dag tidlig ble jeg møtt av spagettimonsteret når jeg sjekket printeren. Tok meg en stund å finne ut av hva som var feil, men la fort merke til at det printen hadde stoppet rett etter at jeg skiftet filament. Tok en testprint og konkluderte med tett dyse. Begynte med nål, men klarte ikke få ut proppen.

Fulgte instruksjonene til Bambu og demonterte hotend, varmet opp en allen key og stakk den inn i dysen. Fikk dratt ut en god slump og regnet med det var løst. Gjorde også en cold pull bare for å være sikker på at jeg fikk med alt. Når jeg forsøkte å printe etterpå begynte printen bra, men det var åpenbart at det var for lite filament. Printene var nesten gjennomsiktige, som de var laget av tråder. Jeg gjentok prosessen flere ganger, med samme resultat. Jeg klarte rett og slett ikke få ut det som blokkerte. Endte opp med å bytte hotend til den reserven som bambu sender meg. Da løste problemet seg med en gang.

Bør en ha en ekstra hotend liggende og er det vanlig at en ikke klarer å få ut det som blokkerer? Jeg kan ikke forstå hva det skulle være som laget blokkeringen i utgangspunktet, har ikke printet noe annet en PLA basic.

- J

 

Lenke til kommentar

@Janak

Hotend har jeg ikke liggende selv. Har printet 2300 timer nå på samme hotend på min A1, men byttet dyse. Dysen var ikke slitt eller tett, men jeg byttet fra rustfri 0,4 dyse til herdet 0,4 og 0,6 dyse. Har 0,2 liggende ubrukt for fremtidig prosjekt.

For å få AMS til å bruke begge rullene med filament i AMS må de være definert som samme merke, type og farge. Du kan ikke sette en rull til eSun pla+ og en til Generic for eksempel, eller to generic PLA men i forskjellig farge. Disse valgene må matche 100%. Alternativt så kan du la printeren kjøre seg tom og sette inn en ny rull på samme plass. Filament runout sensor må være aktiv hvis det er et valg på printeren.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk @Thor.! Jeg burde selvfølgelig tenkt på det selv. Når du slicer har du allerede valgt filament; jeg tenkte den ville velge neste PLA siden alle har like profiler, men tenkte ikke på fargen. Tusen takk!

Nå er det mulig jeg har misforstått, men jeg trodde ikke jeg kunne skifte bare dysen på min P1S. Det kan skyldes en forvirring rundt begrepsbruk på min side, men etter hva jeg kan se selger Bambu selv bare en komplett hotend med dyse som en "all in one" løsning. A1 ser utseendemessig lik ut som min hotend, men det er en annen måte å bytte den på med clips vs skruer. Skal se litt nærmere den jeg byttet ut om jeg får løs dysen. 👍

Jeg hadde uansett tenkt til å bestille meg en herdet, jeg har lyst til å prøve med CF filament. Det er jo ikke fryktelig dyre deler, kan alltids plukke opp både 0,4 og 0,6 for å teste forskjellen når jeg først er i gang.

Takk for at dere hjelper en nybegynner, det er rikelig med ting å sette seg inn i. 😊

- J

 

Endret av Janak
Skrivefeil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...