Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

36 minutes ago, hoodoo said:

Jeg slet litt med hvit PLA fra Clas Ohlson. Jeg har en billigere printer dog, en Ender 3 Pro.

På Facebookforum så leser jeg at flere sliter med akkurat den fargen fra Clas Ohlsons PLA. De andre fargene er visst bra kvalitet/lette å få til.

Har printa bøttevis av ting både privat og i jobb med claserns PLA og PETG i flere år nå og alltid vært knall resultat.
Men de har sikkert en kinesisk leverandør som alle andre og med tanke på prisen så varerer det nok sikkert litt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Janak said:

Har noen av dere erfaring med 3D skanning med mobil og import av dette til Fusion? Jeg skjønner at oppløsningen på det du har skannet ikke nødvendigvis blir spesielt bra, men det er mer for å ha ett referansepunkt når jeg skal tegne. 

Den generelle utfordringen med 3D-skanning er at selve skanneren kun gir deg en punktsky, ikke en ferdig 3D-modell. Så kommer det an på  programmet som gjør om dette til en 3D modell hvor bra resultatet blir. Det jeg har sett av eksempler så langt faller i to kategorier:
1) profesjonell programvare som koster så mye at en privatperson ikke har lyst til å betale for det
2) en tidkrevende manuell prosess for å gjøre om en punktsky til en 3D-modell som gjør at det er bedre bruk av tiden og foreta begrenset manuell oppmåling og deretter modellere opp alt selv.

Lenke til kommentar

Masse gode tips! Takk skal dere ha! 

Satte opp en custom filament profil for Clas Ohlson filamentet. Er det nødvendig å justere noe på disse verdiene eller kan jeg bare la de stå slik de er?
image.thumb.png.cad329d2973c8cc1069d12036c186f88.png

Har ikke printet med filamentet enda, men kan ta en rask testprint bare for å se hvordan hvordan den ser ut. Hvis oppsettet av filament er så enkelt som dette tenker jeg at jeg egentlig ikke har bruk for de RFID brikkene i Bambu rullene.

Lenke til kommentar

Dette var interessant informasjon @tingo. Takk!

Jeg har hjemmeversjonen av Fusion, men etter hva jeg kan forstå er dette en noe nedskalert versjon. Setter det på listen over ting jeg må sjekke opp i.

Grunnen for at jeg vil se litt for mulighetene for 3D scanning er at svigerfar er glad i veteranbiler. Enkelte deler kan være skadet. Min tanke var da å ta en scann av delen og importere den inn i Fusion. Ikke fordi jeg får en "perfekt" ferdig del, men heller fordi jeg ville få røft utgangspunkt for størrelser, dybde, vinkler osv.

- J

Lenke til kommentar
2 hours ago, Janak said:

Hvis oppsettet av filament er så enkelt

Generelt igjen: oppsett av filament er så enkelt. Testprint anbefales, noen filament krever høyere temperatur (+ 5 - 10 grader) enn det som er oppgitt (avhenger av fargestoffer osv. som produsenten har puttet oppi).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Janak said:

Masse gode tips! Takk skal dere ha! 

Satte opp en custom filament profil for Clas Ohlson filamentet. Er det nødvendig å justere noe på disse verdiene eller kan jeg bare la de stå slik de er?

Har ikke printet med filamentet enda, men kan ta en rask testprint bare for å se hvordan hvordan den ser ut. Hvis oppsettet av filament er så enkelt som dette tenker jeg at jeg egentlig ikke har bruk for de RFID brikkene i Bambu rullene.

Nei, du trenger ikke gjøre noe mer. Men du kan sannsynligvis øke volumetric speed til 25, det gjør at du printer raskere.

Volumetric speed begrenser hvor mye filament hotend-en kan ekstrudere. Uansett hastighet vil den forhindre overekstrudering. For lav verdi kan begrense hastigheten unødvendig, mens for høy kan gi ekstruderingsproblemer.

Lenke til kommentar
tingo skrev (13 timer siden):

Mens du printer? Eller mens rullen står i printeren?

Mest stillestående, en gang etter at printet er ferdig, men har opplevd at filament knekker under rpinting også, alltid en gang i løpet av de siste 10% av material igjen på rullen. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Aetius said:

Noen som har erfaring med 3DJake her? Trygg sjappe å bestille fra, eller  best å styre unna?
https://www.3djake.no/

Østerriksk selskap, ikke norsk. Sender med Fedex, kan medføre stress for mottaker (Fedex til privatadresse i Oslo? Ja, jeg har mange historier om hvor dårlig det kan gå) hvis du bor et sted hvor Fedex leverer en dårlig tjeneste.
Ellers vet jeg ikke noe om 3DJake.

Endret av tingo
rettet stavefeil, og en til, og enda en
Lenke til kommentar
3 hours ago, tingo said:

Østerriksk selskap, ikke norsk. Sender med Fedex, kan medføre stress for mottaker (Fedex til privatadresse i Oslo? Ja, jeg har mange historier om hvor dårlig det kan gå) hvis du bor et sted hvor Fedex leverer en dårlig tjeneste.
Eller vet jeg ikke noe om 3DJake.

De har en knapp for at man kan kansellere bestillinmger selv, noe som er en pluss i min bok.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Aetius said:

De har en knapp for at man kan kansellere bestillinmger selv, noe som er en pluss i min bok.

Noen av rullene med filament som de selger koster faktisk noen kroner mindre enn på våre norske sider, så kom gjerne med tilbakemelding hvis du kjøper noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...