Thor. Skrevet 21. januar Del Skrevet 21. januar (endret) Arc overhangs er ikke noe nytt, men det har ikke blitt implementert som en offisiell funksjon såvidt jeg kan se. Det kan kanskje endre seg i nær fremtid. Ser det er mulig med Prusa og Orcaslicer. Spennende løsning på store overheng! Edit: En veldig lik løsning finnes i Orca, faktisk! Den heter Extra perimeters on overhangs. Endret 21. januar av Thor. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Interessant, skal begynne å se på Orca når jeg får tid til å bygge neste pc :) Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Noen som kan anbefale noen gode bøker på 3d printing? Gjerne noe som går i dybden. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Jeg forsøker å lage en modell i Sketchup Free, men Cura liker den ikke. Modellen er mer avansert enn vist på bildet der jeg har tegnet et kvadrat og en profil på siden som er extrudert med "follw me"-verktøyet. Samme problem oppstår. Har noen tips? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 9 hours ago, mobile999 said: Jeg forsøker å lage en modell i Sketchup Free, men Cura liker den ikke. Modellen er mer avansert enn vist på bildet der jeg har tegnet et kvadrat og en profil på siden som er extrudert med "follw me"-verktøyet. Samme problem oppstår. Har noen tips? Prøvd Orca slicer? Etter å ha bytta til den føles Cura helt avleggs ut.. Er profil der til ender printerne. Kansje den liker modellen din bedre. Er basert på en helt annen motor (Prusaslicer) Lenke til kommentar
toreae Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar mobile999 skrev (9 timer siden): Jeg forsøker å lage en modell i Sketchup Free, men Cura liker den ikke. Modellen er mer avansert enn vist på bildet der jeg har tegnet et kvadrat og en profil på siden som er extrudert med "follw me"-verktøyet. Samme problem oppstår. Har noen tips? Jeg tror det er fordi modellen ikke er hel, den mangler yttervegger. Prøv å google, andre har sikkert hatt samme problemet. Eventuelt prøv å exoprter til annet format, som 3mf. Har Sketchup Free noe skjekk modell funksjon? Eventuelt kan du prøve diverse stl repair tool (google). Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Sjørøver skrev (På 23.1.2025 den 9.58): Noen som kan anbefale noen gode bøker på 3d printing? Gjerne noe som går i dybden. Ser denne er anbefalt i et annet forum: https://www.prusa3d.com/page/basics-of-3d-printing-with-josef-prusa_464/ 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar toreae skrev (5 timer siden): Har Sketchup Free noe skjekk modell funksjon? Nei. Complexity skrev (5 timer siden): Prøvd Orca slicer? Takk. Den har visst reparasjons funksjon som ser ut til å ha fikset modellen. Foresten er det kun GitHub som er offisiell nedlasting av Orca Slicer. Diverse nettsider er imposters. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Er delta printer helt ut nå? Ser flsun fortsatt selger. Det var jo det store når jeg begynt å kikke på 3d printing rundt 2010(?). Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar 25 minutes ago, Sjørøver said: Er delta printer helt ut nå? Ser flsun fortsatt selger. Det var jo det store når jeg begynt å kikke på 3d printing rundt 2010(?). Delta printere er jo laget for ekstrem fart og har et veldig lite printareal. Er vel mer aktuelt for prototyping og for de som har helt spesielle behov. En Core X-Y eller moderne bedslinger er mye bedre for hobbybruk og printing ellers. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar 1 hour ago, Sjørøver said: Er delta printer helt ut nå? Ser flsun fortsatt selger. Det var jo det store når jeg begynt å kikke på 3d printing rundt 2010(?). Ja ganske ute.. CoreXY printer omtrent like raskt nå og har mye større bed. Er helt sprøtt hvor rask min Creality K1 SE er, og den er sikkert ikke blandt de raskeste heller. Morro når den kalibrerer seg og hele greia bare står å dirrer høyere og høyere i frekvens. Har kommet seg en del i printerverden. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar Complexity skrev (22 timer siden): Ja ganske ute.. CoreXY printer omtrent like raskt nå og har mye større bed. Er helt sprøtt hvor rask min Creality K1 SE er, og den er sikkert ikke blandt de raskeste heller. Morro når den kalibrerer seg og hele greia bare står å dirrer høyere og høyere i frekvens. Har kommet seg en del i printerverden. Ser at flsun 1 trenger ca 60% av tiden på noen print, så det er jo fortsatt en del å hente. Jeg har som mål å lære meg CAD og lage en del deler til bil dette året. Derfor jeg er inne på tanken om en delta, rask prototyping. Har en ender 3 og en ender 5+ også. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar 41 minutes ago, Sjørøver said: Ser at flsun 1 trenger ca 60% av tiden på noen print, så det er jo fortsatt en del å hente. Jeg har som mål å lære meg CAD og lage en del deler til bil dette året. Derfor jeg er inne på tanken om en delta, rask prototyping. Har en ender 3 og en ender 5+ også. Har forhåpentligvis blitt bedre med Delta gjennom årene. Brukte å være ett mareritt å kalibrere 😅 Pass på å finne en som kjører Klipper da eventuelt støtter å kjøre klipper fra Raspberry pi så får du best resultat med hurtig print. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Delta er vel for helt spesielle formål, det er egentlig ikke mange av dem som gir en reell gevinst. Jeg har en delta stående som ikke blir brukt. Printeren jeg bruker starta livet som en Sovol SV01 (Ender 3ish) men etter ombygging med ny hotend og extruder, overgang til Klipper og oppjustert strøm til steppere har den halvvert printtiden på harde materialer. Har en kompis som skal bygge om en Ender 5 plus for meg nå med corexy, og Voron toolhead (mulig vi bygger multi toolhead). Det blir en printer med 350x350 bed (410x410 om vi bygger hydra på den) litt over 400mm høyde, trolig 10k+ aks og high flow, da blir den i praksis raskere og MYE større enn det meste av deltaprintere. Delta er interessant, men i dag tror jeg nesten du må oppgradere til Klipper og bygge litt for å hente ut noen fordeler. Lenke til kommentar
Janak Skrevet lørdag kl 11:32 Del Skrevet lørdag kl 11:32 (endret) Hei! Helt ny til 3D verden, men har kjøpt meg en P1S med AMS. Jeg har hatt den en måneds tid og må si jeg er imponert over hvor enkel den er å bruke. Jeg har ikke noe referansepunkt, men kvaliteten er bedre enn jeg hadde forventet. Både jeg og ungene bruker den mye. Jeg kjøpte med den del ekstra filament fra Bambu siden disse har RFID brikke. Nå har jeg så langt bare PLA i hus, men forstår at enkelte typer filament tiltrekker seg fuktighet ganske raskt. Hvordan oppbevarer dere filament? Tenkte jeg skulle finne slike vakuumposer for oppbevaring. Har noen av dere erfaring med dette, evt tips til hva jeg burde kjøpe? Så langt har jeg printet ferdige modeller, men har også lekt meg litt i Fusion. Har kjøpt meg en del nybegynnerkurs fra Udemy og sett «follow me» videoer på Youtube, men så langt er det relativt enkle modeller jeg har laget. Har noen av dere erfaring med 3D skanning med mobil og import av dette til Fusion? Jeg skjønner at oppløsningen på det du har skannet ikke nødvendigvis blir spesielt bra, men det er mer for å ha ett referansepunkt når jeg skal tegne. - J Endret lørdag kl 11:33 av Janak Skrivefeil Lenke til kommentar
Thor. Skrevet lørdag kl 12:19 Del Skrevet lørdag kl 12:19 (endret) Du trenger ikke lagre filament i poser. Unntaket er flex og TPU som suger til seg fukt veldig raskt. PLA og i stor grad PETG kan du lagre i et normalt temperert rom så lenge du ikke utsetter det for ekstreme mengder fukt som dusjdamp eller har veldig mye fuktighet i luften ute som kommer inn. Hvis fukt blir et problem kan du tørke filamentet med en filamenttørker, sopptørker eller med maskinens heatbed: https://wiki.bambulab.com/en/general/bambu-filament-drying-cover Jeg har ikke hatt behov for å tørke PLA eller PETG ennå, mulig kvaliteten på printet blir finere hvis jeg gjør det men kvaliteten er mer enn bra nok uten tørking. Det finnes mye billigere filament der ute enn Bambu sine. Bare husk å velge riktig type (og farge) på AMS så blir RFID overflødig og filamentet mye billigere. Når du velger riktig type pla (Slik, matte, carbon osv..) og synkroniserer i bambulab så justeres innstillingene til ganske trygge oppsett for filamentet. Som nybegynner så anbefaler jeg eSUN PLA+. Ganske så tilgivelig filament, sterk lagbinding, mye farger. Endret lørdag kl 12:34 av Thor. 2 Lenke til kommentar
Janak Skrevet lørdag kl 18:53 Del Skrevet lørdag kl 18:53 Takk for svar @Thor. Jeg var tilfeldigvis innom en Clas Ohlson i ettermiddag, plukket med med en rull med PLA når jeg først var der. Litt spent på å se om det er noen kvalitetsforskjell på den og Bambu sin. Takk for tipset om PLA+, den skal jeg sjekke ut. Må sette meg litt inn i hvordan du legger til egen PLA i AMS'en. Ser det er en del forhåndsdefinerte profiler for ulike merker du kan velge. Er det stort sett like innstillinger for all PLA eller er dette spesifikt for hver produsent og printer/modell? Det enkleste hadde vært å ta en kopi av en Bambu PLA og bare endret på fargen slik at den passer den jeg manuelt har lagt til. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet lørdag kl 21:18 Del Skrevet lørdag kl 21:18 Quote Litt spent på å se om det er noen kvalitetsforskjell på den og Bambu sin Den sorte, hvite og grå synes jeg er helt fine. De andre fargene (rød, grønn, blå, gul osv..) printer også greit, men de er halv-gjennomsiktige, så jeg er ikke noe fan av de. Quote Må sette meg litt inn i hvordan du legger til egen PLA i AMS'en. Du velger generic først der du velger merke, også blar du nedover listen til riktig materiale, til slutt velger du riktig farge, eller det som er nærmest. Quote Er det stort sett like innstillinger for all PLA eller er dette spesifikt for hver produsent og printer/modell? Det er variasjoner mellom forskjellig PLA, men innstillingene vil bli rundt 90% "perfekt" med Bambu sine ferdige profiler. Siste 10% er finjustering av temperatur, flowrate og volumetric flow. Kan legge til retraction også, men her har jeg ikke trengt å justere noe. Husk å velge riktig PLA også, du kan ikke bruke standard PLA profil på silke PLA eller Matte PLA for eksempel. Husk at det er sliceren som bestemmer hvilken profil du printer med, så du må enten velge riktig materiale i sliceren manuelt eller bruke synkroniser-funksjonen. Det er også litt individuelt etter printer, men det beror seg mest på hvor fort en kan printe, retraction osv.. Men Bambu har en robust løsning og et bra sett med ferdige profiler klare til bruk så du slipper å tenke så mye på det. Quote Det enkleste hadde vært å ta en kopi av en Bambu PLA og bare endret på fargen slik at den passer den jeg manuelt har lagt til. Hvis du velger riktig materiale og farge på AMS og synkroniserer i sliceren så vises riktig farge i sliceren automatisk. Men hvis du allerede har en ferdig farget modell i sliceren som bruker rød i slot 1, og blå i slot 2 og de står motsatt i AMS så blir fargene snudd om i sliceren. Da er det bedre om du endrer farge og materiale manuelt i sliceren også når du trykker print, korrigerer fargene der. Du kan legge til flere typer filament her: Filament type og vendor er filter for å gjøre listen mer oversiktlig når du skal velge i listen. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet lørdag kl 21:52 Del Skrevet lørdag kl 21:52 Anbefaler deg å legge til Custom filaments i Bambu Studio. Da kan du sette opp AMS-en derfra, og du blir ikke begrenset av de valgene du har på skriveren. 1 Lenke til kommentar
hoodoo Skrevet lørdag kl 22:05 Del Skrevet lørdag kl 22:05 (endret) Janak skrev (3 timer siden): Takk for svar @Thor. Jeg var tilfeldigvis innom en Clas Ohlson i ettermiddag, plukket med med en rull med PLA når jeg først var der. Litt spent på å se om det er noen kvalitetsforskjell på den og Bambu sin. Takk for tipset om PLA+, den skal jeg sjekke ut. Må sette meg litt inn i hvordan du legger til egen PLA i AMS'en. Ser det er en del forhåndsdefinerte profiler for ulike merker du kan velge. Er det stort sett like innstillinger for all PLA eller er dette spesifikt for hver produsent og printer/modell? Det enkleste hadde vært å ta en kopi av en Bambu PLA og bare endret på fargen slik at den passer den jeg manuelt har lagt til. Jeg slet litt med hvit PLA fra Clas Ohlson. Jeg har en billigere printer dog, en Ender 3 Pro. På Facebookforum så leser jeg at flere sliter med akkurat den fargen fra Clas Ohlsons PLA. De andre fargene er visst bra kvalitet/lette å få til. Endret lørdag kl 22:06 av hoodoo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå