Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store 3D Print Tråden - Printer du?

Anbefalte innlegg

trikola skrev (På 3.11.2024 den 11:45 AM):

Har noen av dere printed noe i metall?

Har 2 PTC-håndklevarmere hvor alle 4 veggholderne i plast hadde blitt sprø etter mange år og erstatningsdelene som jeg selv hadde designet og skrevet ut i PLA har etter noen få år blitt deformert (overrasker meg egentlig ikke med PLA). Kunne tenke meg å gi bort oppdrag til utskriving i aluminium (eller til og med i RF-stål).

Prisen spiller ikke stor rolle første gangen - erfaringen er også verdt noe.

PCBway.com gjør vel sånt.

Hvem ellers? Noen innenfor EØS? Hva koster det?

Ny 3D-printer for metall til jul er neppe et alternativ ... tror jeg.

Prøv å printe selv i CF-PETG. PETG tåler mer temperatur og karbonfiberinfuseringen gjør det stivere og gir enda høyere temperaturmotstand. CF-PETG pleier å gi en veldig fin og matt finis som kamuflerer  lagene, jeg er veldig glad i Polyalkemi sin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mephisto- skrev (På 3.11.2024 den 10:42 AM):

Satt på en liten sak i dag, og har jo tegnet litt og undret på dette før. Når man tegner en del, med høyde eller tykkelse som er ulik veggtykkelse og laghøyde. Hva gjør sliceren da egentlig? Eksempelvis laghøyde 0.4mm, og en del som er 4.2mm høy (Altså blir midt mellom 10 og 11 laghøyder), og veggtykkelse 3mm på en 0.4mm dyse som havner mellom 7 og 8 runder om man har hel vegg. 

Usikker lagvis, tror den bare runder av til nærmeste hele lag, ev printer opp til siste hele lag, så må du selv velge nøyaktigheten med lagtykkelse. Du kan avslutte med dynamisk lagtykkelse som stemmer med målene du trenger.  Sideveis bør jo målene utvendig være konstante, men en god slicer i dag har variabel "line width", typisk 75% til 125" av dysestørrelsen. Da vil ei 0,4mm dyse ha en dynamisk linjebredde mellom 0,3mm og 0,5mm.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Leo_ said:

Prøv å printe selv i CF-PETG.

Min WANHAO-printer fra 2016 viser kun alternativene PLA og ABS. Kunne jo prøve å sette den opp med CF-PETG om parametrene er ganske like men ser nå at det krever 240+ °C...

Å kjøpe en annen printer tror jeg ikke er verdt det for min del

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 6.11.2024 den 8:27 AM):

Min WANHAO-printer fra 2016 viser kun alternativene PLA og ABS. Kunne jo prøve å sette den opp med CF-PETG om parametrene er ganske like men ser nå at det krever 240+ °C...

Å kjøpe en annen printer tror jeg ikke er verdt det for min del

Det er sikkert mange her som kunne printa CFPETG for deg da, er jo ikke verd å skifte printer bare for ett print. Metall er det straks ferre som kan hjelpe deg med...
Er det store deler det er snakk om?

Lenke til kommentar
trikola skrev (På 7.11.2024 den 6:37 PM):

Fire slike: i hovedsak 4 x veggdelen pluss 4 x lokk, litt innmat i veggdelen for å feste den til veggen og feste varmerøret til veggdelen (kappen holder den IKKE, den er bare pynt). Varmerør er 25 mm, holderen ~51 mm

Jeg tar vanligvis 1kr pr minutt på printern ved vanlige materialer når jeg selger print og så runder jeg av nedover for gjentakende og sånt, kan ta det samme på CFPETG (med dyse for sånt). Send meg pm om du har lyst til å prøve, slenger ut et bilde av et CFPETG print. 

IMG_4270.JPEG

Lenke til kommentar
15 hours ago, AL123 said:

Med 3D print og evt FEA modul?

Nei. Skal du ha analyseverktøy og ikke bare design capture må du regne med å betale for det. Integrert CAM for 3d print gir nok ikke så mye over vanlige slicere, så bare bruk Orca eller Cura. De tar inn STEP nå til dags.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...