Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

toreae skrev (14 minutter siden):

Kjære @Bjerknez. Mange av oss har ikke furtebu, dvs et godt ventilert rom for slike ting. Jeg kan lage hull i veggen og innstallere avlufting, pluss pluss, om jeg skal prøve meg noe slikt. Alternativet er å sparke ut husets frue, eller selv flytte ut. Det tror jeg ikke hobbyen min er verdt.

Hadde ikke joe furtebu for 8 år siden jeg heller. Da var det bare en kjeller full av skrot. Man må ofre seg litt for å få det slik man vil ha det. Hull i veggen inkludert avlufting er vel ikke så avansert? Hull i veggen, en slange og en vifte? Men klart er Filament printing det enkleste, jeg ser den. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, DrAlban3000 said:

Kanskje noen av dere vet hva som forårsaker dette? Synes print virket bra utenom noen felter hvor det er hullete og stygt. Har kjørt noen testdeler og får disse på varierende steder, ellers synes jeg det ser veldig greit ut. Har ikke så mye erfaring.

Prusa MK4 - Prusament PETG 

image.thumb.jpeg.a326b2ac932a19ecb5bbd41fa41cd166.jpegimage.thumb.jpeg.e241698e3b8b77a4900db3ad2979850d.jpeg

image.thumb.jpeg.6b712925cba262a7bc4ac4a77bb2141f.jpeg

Har du veldig få vegger? Ser ut som et hull der du later til å ha hatt et problem med at PETG ble dradd med av dysa.
PETG kan være vanskelig og for meg ser det ut til at filamentet du bruker er i overkant fuktig. (Mye tråder).

Med PETG vil jeg også generellt anbefale å ha en dyse med slippbelegg. PETG er tregtflytende og liker å bli med dysen. Om du kan printe ABS er faktisk det ofte enklere, hvis ikke så må du gjerne ned med farten.

Lenke til kommentar
3 hours ago, DrAlban3000 said:

Jeg har sett det du driver med, ser helt rått ut! Jeg tenker å fortsette med litt problemløsing for å få det så bra jeg får til. PLA blir ofte veldig bra.

Temperaturen jeg har kjørt på er 240 førstelag / 250 resten. Bordtemp 85/90. Herdet ståldyse.

Jeg tror ikke jeg har flow i kubikkmeter, men har "Extrusion multiplier" som er satt til standardverdi på 1. Den faktoren skal styre flow ifølge beskrivelsen.

Her er hastighetene, også standardverdier for filamentene jeg bruker til denne printen.

Etter litt prøving og feiling har vi satt z-lift til 0. Den drar altså dysa i Z0 når den flytter seg om jeg forstår det riktig. Kan den ha dratt ut litt filament, og dermed ikke hatt filament i dysa og dette skaper de hullene tro..
image.png.ea5a8d4eac9f3e6e03bffb595257b912.png

Dysematrialet har lite å si, det er plastens varmeledningsevne som dominerer.

85-90C for overflate til PETG høres mye ut, men er ikke årsak til problemet du ser. 70C er mer normalt.

Maks volumetrisk hastighet bør settes, ekstrusion multiplier er bare et hack som må settes sammen med fart, og gitt hastighetene over blir volumetrisk hastighet noe omkring 15mm^2. Det er gjørbart, jeg bruker 16, men krever en dyse som er lagd for det volcano++ e3d/bondtech highflow o.l. En vanlig stock e3d dyse må vesentlig ned i fart for å henge med.

Kikk i matrialprofilen om du ikke kan sette volumetrisk flow der.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Bjerknez said:

Resin prints blir som oftest MYE bedre og smoothere enn PLA prints, men resin printing har også sine bakdeler selvsagt. 

PLA printing har jeg null erfaring med, men skal jeg være ærlig så er det heller ikke noe som frister og lære seg. Ikke nå som jeg har fått litt dreisen på resin printing. 

Overflatefinish og mer isotrope matrialer får du nok med resin ja, men det mange begrensinger også.

Her er et prosjekt jeg holder på med:
image.thumb.jpeg.04a66c74317a1d58e6c3707e88e66bed.jpeg

Chassiet er i ABS-GF, Girkassen er i PA-CF, sykloidedrevene inne i girkassen er i PC og remhjulet er i PA. Dette er ikke matrialkvaliteter man når med resin helt enkelt, og inhomogene matrialer som disse fiberfyllte er utilgjengelig overhode. En del av disse delene er også såpass tykke at et resin print ville måtte hules ut og dreneres og så herdes fra innsiden for å unngå svekkelse over tid*

Overflatefinish er ikke en begrensing her. 😉

*) Printprosessen i en resinprinter fullherder ikke matrialet, man må rense det og så fullherde det etter printing, men om lyskilden din ikke når hele volumet av printet kan man få uherdet resin i kjernen av tykke deler. Dette avgasser over tid og kan få delene til å sprekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har noen en trang til å hinte til at FDM-printing ikke ser bra ut hele tiden? Det går jo ikke ei side i denne tråden før samme personen sier det igjen og igjen. Alle har fått med seg at du liker resinprinting best nå. Man skulle tro etter tiden din i denne tråden at du har fått med deg hva som man kan forvente av forskjellene mellom FDM og resin nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Overflatefinish og mer isotrope matrialer får du nok med resin ja, men det mange begrensinger også.

Her er et prosjekt jeg holder på med:
image.thumb.jpeg.04a66c74317a1d58e6c3707e88e66bed.jpeg

Chassiet er i ABS-GF, Girkassen er i PA-CF, sykloidedrevene inne i girkassen er i PC og remhjulet er i PA. Dette er ikke matrialkvaliteter man når med resin helt enkelt, og inhomogene matrialer som disse fiberfyllte er utilgjengelig overhode. En del av disse delene er også såpass tykke at et resin print ville måtte hules ut og dreneres og så herdes fra innsiden for å unngå svekkelse over tid*

Overflatefinish er ikke en begrensing her. 😉

*) Printprosessen i en resinprinter fullherder ikke matrialet, man må rense det og så fullherde det etter printing, men om lyskilden din ikke når hele volumet av printet kan man få uherdet resin i kjernen av tykke deler. Dette avgasser over tid og kan få delene til å sprekke.

Om dette er mulig eller ikke med resin printer aner jeg ikke. Uansett ikke noe jeg kommer til å printe. Det jeg printer er små praktiske ting i hverdagen og ikke girkasser og motorer som tar langt mer tid, spesielt hvis man inkluderer design og tegning også. En ting er å bruke en kveld eller en liten helg, men å bruke dagevis på prosjekter er ikke noe JEG har tid til vertfall :) 

Men artig å se andre lager slikt selvsagt. Så lenge man slipper selv :) 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har noen en trang til å hinte til at FDM-printing ikke ser bra ut hele tiden? Det går jo ikke ei side i denne tråden før samme personen sier det igjen og igjen. Alle har fått med seg at du liker resinprinting best nå. Man skulle tro etter tiden din i denne tråden at du har fått med deg hva som man kan forvente av forskjellene mellom FDM og resin nå?

Som nevnt har resin og FDM forskjellige kvaliteter og egenskaper. Jeg foretrekker egenskapene en resin printer gir, mens andre det motsatte. Det skaper debatt, og kanskje en del informasjon som personer i begge leire kan dra nytte av. :)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (52 minutter siden):

Har du veldig få vegger? Ser ut som et hull der du later til å ha hatt et problem med at PETG ble dradd med av dysa.
PETG kan være vanskelig og for meg ser det ut til at filamentet du bruker er i overkant fuktig. (Mye tråder).

Med PETG vil jeg også generellt anbefale å ha en dyse med slippbelegg. PETG er tregtflytende og liker å bli med dysen. Om du kan printe ABS er faktisk det ofte enklere, hvis ikke så må du gjerne ned med farten.

Takk for gode tips her, skal se på dette med flow of lese meg opp litt imorgen. Fenomenet oppsto på forskjellige steder på de testene jeg har kjørt.

ABS warper noe inni granskauen etter min erfaring, blir vikingskip - synes det er vanskelig å printe. Jeg lagde et kabinett til en Raspberry PI som ble bra, men stort sett stang ut med ABS.

Ja, det har lagd endel tråder, men den printer i oppvarmet kabinett og jeg bruker filament tørker. Problemet er at jeg har ikke varme i MMUen. Bruker 3 farger til denne printen. Har forsøkt å få god arbeidstemp i kabinett før jeg startet printing.

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, DrAlban3000 said:

Takk for gode tips her, skal se på dette med flow of lese meg opp litt imorgen. Fenomenet oppsto på forskjellige steder på de testene jeg har kjørt.

ABS warper noe inni granskauen etter min erfaring, blir vikingskip - synes det er vanskelig å printe. Jeg lagde et kabinett til en Raspberry PI som ble bra, men stort sett stang ut med ABS.

Ja, det har lagd endel tråder, men den printer i oppvarmet kabinett og jeg bruker filament tørker. Problemet er at jeg har ikke varme i MMUen. Bruker 3 farger til denne printen. Har forsøkt å få god arbeidstemp i kabinett før jeg startet printing.

 

Fiberfyllt ABS er et råtips. Fiberfyll stabiliserer og hindrer krymping.

Men ja du vil helst ha en innelukket printer som ihvertfall kan holde 40-50C, hvis ikke er nok PLA/PETG det beste.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Resin har vell egentlig ikke så mange andre egenskaper enn høyere oppløsning og kan printe flere små ting kjappere.

Kan man "bridging" med resin?

Print in place er ikke mulig.

Begrenset størrelse.

Kan ikke printe/lukke inn f.eks. magneter.

Det finnes flex resin. Vet ikke hvordan dette blir sammenlignet med flex og TPU.

Trur ikke det er mulig å smelte inn gjengeinnsats i resin.

 

Det er mulig å bruke mindre dyse og velge mindre layer height for å få bedre oppløsning på FDM. Men etter jeg byttet fra 0.4 til 0.6mm dyse og printer med 0.28mm layer height så har jeg ikke lyst å gå for mindre. Perfekt til bruksgjenstander. Sterkt blir det også.

 

 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Fiberfyllt ABS er et råtips. Fiberfyll stabiliserer og hindrer krymping.

Det var noe å ta med seg. Ligger høyt på lista, om jeg noen gang lager avtrekk til printeren i entreen. Hva er prisen på noe slikt? Og jeg antar at man printer ikke superrask Benchy med dette.

Bjerknez skrev (40 minutter siden):

Som nevnt har resin og FDM forskjellige kvaliteter og egenskaper. Jeg foretrekker egenskapene en resin printer gir, mens andre det motsatte. Det skaper debatt, og kanskje en del informasjon som personer i begge leire kan dra nytte av. :)

Sukk.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (5 minutter siden):

Resin har vell egentlig ikke så mange andre egenskaper enn høyere oppløsning og kan printe flere små ting kjappere.

Kan man "bridging" med resin?

Print in place er ikke mulig.

Begrenset størrelse.

Kan ikke printe/lukke inn f.eks. magneter.

Det finnes flex resin. Vet ikke hvordan dette blir sammenlignet med flex og TPU.

Trur ikke det er mulig å smelte inn gjengeinnsats i resin.

 

Det er mulig å bruke mindre dyse og velge mindre layer height for å få bedre oppløsning på FDM. Men etter jeg byttet fra 0.4 til 0.6mm dyse og printer med 0.28mm layer height så har jeg ikke lyst å gå for mindre. Perfekt til bruksgjenstander. Sterkt blir det også.

 

 

Bridging er ikke mulig med resin nei. Derfor må man være flinkere med supports. 

størrelsen kommer ann på hvor stor printer man kjøper og hav man trenger. 

Man kan lukke inn magneter hvis man bruker fantasien. Man printer hull som magneten dyttes inn i, så heller man litt resin i hullet før herding og herder den. 

Smelte gjengeinsats går, men må gjøre før herding. Jeg har vertfall fått det til. 

Om det finnes fles resin vet jeg ikke. Uansett ikke interresant for min del. 
 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, toreae said:

Det var noe å ta med seg. Ligger høyt på lista, om jeg noen gang lager avtrekk til printeren i entreen. Hva er prisen på noe slikt? Og jeg antar at man printer ikke superrask Benchy med dette.

Bambu ABS-GF ligger på EUR25+MVA, farten er ikke gal, men ikke på samme nivå som ren ABS. ABS kan dog printe raskere enn PLA. Jeg printer ABS-GF med 16mm^3/s mot PLA på noe omkring 24. (Dette er på en e3d obXidian hotend for bambu x1)

ASA printer også enklere enn ren ABS. (Men unngå for all del bambu's ASA, den er håpløs)

Hvis du vil printe mer luktfrie matrialer så vurder PA-GF/PP-GF

Vær forsiktig med avtrekk, du vil ikke ha trekk i utgangspunktet, så avtrekket må gå på etter printet er ferdig.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Vær forsiktig med avtrekk, du vil ikke ha trekk i utgangspunktet, så avtrekket må gå på etter printet er ferdig.

Ja, det er nettopp det. Jeg har et lite hjørne i entreen. Og det er altid åpent mot stue og trapp til 2. etasje. Hjørnet er mot nord, det blåser mest fra sør, så det dannes natulig undertrykk på nordsiden. Men ofte stopper dette, og blir overtykk. Og det gjør det ikke enkelt om man ønsker et svakt stabilt avtrekk. Kanskje noe med et tynt rør ut.

Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Ja, det er nettopp det. Jeg har et lite hjørne i entreen. Og det er altid åpent mot stue og trapp til 2. etasje. Hjørnet er mot nord, det blåser mest fra sør, så det dannes natulig undertrykk på nordsiden. Men ofte stopper dette, og blir overtykk. Og det gjør det ikke enkelt om man ønsker et svakt stabilt avtrekk. Kanskje noe med et tynt rør ut.

Hva med å plassere printeren i et skap? Da blir du kvitt trekk og temperaturen blir jevnere. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Hva med å plassere printeren i et skap? Da blir du kvitt trekk og temperaturen blir jevnere. 

Trekk er ikke problem som sådan. Har ikke hatt problem med ytterdør og PETG engang. Problemet er eventuelt avtrekk av avgassing. Skap har jeg tenkt på. Det kan hjelpe mye på WAF også (tror jeg, "slippe å se rotet ditt").

Lenke til kommentar
toreae skrev (8 minutter siden):

Trekk er ikke problem som sådan. Har ikke hatt problem med ytterdør og PETG engang. Problemet er eventuelt avtrekk av avgassing. Skap har jeg tenkt på. Det kan hjelpe mye på WAF også (tror jeg, "slippe å se rotet ditt").

Skap kan i teorien gjøre det enklere å samle/kontrollere avgasser ja. Så lenge det ikke blir for mange synlige ventilasjonskanaler har det også potensial for å forbedre WAF-faktor(kjente igjen det med 'rot'..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Jeg har sett det du driver med, ser helt rått ut! Jeg tenker å fortsette med litt problemløsing for å få det så bra jeg får til. PLA blir ofte veldig bra.

Temperaturen jeg har kjørt på er 240 førstelag / 250 resten. Bordtemp 85/90. Herdet ståldyse.

Jeg tror ikke jeg har flow i kubikkmeter, men har "Extrusion multiplier" som er satt til standardverdi på 1. Den faktoren skal styre flow ifølge beskrivelsen.

Her er hastighetene, også standardverdier for filamentene jeg bruker til denne printen.

Etter litt prøving og feiling har vi satt z-lift til 0. Den drar altså dysa i Z0 når den flytter seg om jeg forstår det riktig. Kan den ha dratt ut litt filament, og dermed ikke hatt filament i dysa og dette skaper de hullene tro..
image.png.ea5a8d4eac9f3e6e03bffb595257b912.png

Her var det litt å ta tak i, men jeg tror det umiddelbare problemet er at du printer aaaaalt for fort. Jeg ville begynt med å halvere alle hastighetene og så justere derfra. Du bør ikke trenge å halvere hastigheter under 50mm/s men det er verd å prøve konseptet. 
JEG bruker samme temperatur på alle lag eller 10 grader varmere på første lag om jeg vil ha mer heft, ser ikke poeng i å ha 10 grader lavere temperatur på første lag, 240 grader (om indikert temperatur er korrekt) burde funke på PETG med fornuftige hastigheter, 250 er kanskje nødvendig når du drar på farta. Kabinett reduserer warping, høy romtemperatur gjør langt på vei det samme om du ikke har kabinett. Om du kan slippe unna med 0 i Z lift kan du selvfølgelig prøve det, men jeg tror litt Z lift er tryggere, mindre sjans for å slå løs noe fra bed. 

Lenke til kommentar
Leo_ skrev (8 timer siden):

Her var det litt å ta tak i, men jeg tror det umiddelbare problemet er at du printer aaaaalt for fort. Jeg ville begynt med å halvere alle hastighetene og så justere derfra. Du bør ikke trenge å halvere hastigheter under 50mm/s men det er verd å prøve konseptet. 
JEG bruker samme temperatur på alle lag eller 10 grader varmere på første lag om jeg vil ha mer heft, ser ikke poeng i å ha 10 grader lavere temperatur på første lag, 240 grader (om indikert temperatur er korrekt) burde funke på PETG med fornuftige hastigheter, 250 er kanskje nødvendig når du drar på farta. Kabinett reduserer warping, høy romtemperatur gjør langt på vei det samme om du ikke har kabinett. Om du kan slippe unna med 0 i Z lift kan du selvfølgelig prøve det, men jeg tror litt Z lift er tryggere, mindre sjans for å slå løs noe fra bed. 

Supert, takk.

Mange gode råd her nå som jeg kan undersøke - digg!

Jeg synes lagshøyden er litt stor, så den reduserer jeg noe. Jeg forklarte feil, det er selvfølgelig varmere på førstelaget slik som er standardverdiene også.

Så skal jeg se på flowinstillinger. Har litt andre smådeler jeg kan forsøke meg frem på, lage en profil som er god.

Forsøker å sette en liten lift igjen igjen der.

Litt prøving og læring så lar jeg en ny del gå inatt. Tar ca 13 timer å printe den delen jeg har bilde av, pga tekst og logo blir det endel filamentbytter.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...