Bjerknez Skrevet 1. august Del Skrevet 1. august Olsenhower skrev (41 minutter siden): Veldig greit med 3d-printer når en har brettspill som hobby, f.eks lage inlays etc. Er nok en del på Finn som selger slikt (har ikke sjekket), så hvis en ikke kommer på fornuftige ting å lage til hjemmet, så kan en tjene litt penger på den måten. Ja, det er mye man kan bruke en 3D printer til, helt klart. Å tjene penger på 3D prints er ikke noe som trigger meg. Den skal kun brukes til egne prosjekter. det som er fint med den nye printeren, er at når jeg har gjort den klar, så kan jeg når som helst sitte på kontoret og tegne noe og sende det rett til printeren i kjelleren via wifi og samtidig følge med på video etc. Eneste bakdelen er at jeg må bruke Chitubox og ikke Lychee som jeg var vant til. Chitubox virker mindre "polert" enn Lychee, men det handler vel bare om å lære noe nytt Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Ser bra ut det der. Monterte nettopp Laseren. Må sette meg inn i masse nye greier og jeg må ordne ventilasjon. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Kult. Blir artig å se hva nyttig man kan bruke en slik laser til. Kom gjerne med noen ideer Lenke til kommentar
tingo Skrevet 3. august Del Skrevet 3. august 23 hours ago, Kenhten said: Må sette meg inn i masse nye greier og jeg må ordne ventilasjon. Og skjerming. Husk at uønsket refleksjon av laserstrålen også kan skade feks. øyne... 2 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 3. august Del Skrevet 3. august (endret) Skal ikke ha den inne. Skal få plassert den i uteboden med kamera montert over. Blir å koble til en miniPC som styres remote. Gidder ikke å være i nærheten, det stinker så jævli. Måtte kansellere honeycomb greia til laseren, var en måneds leveringstid. Vurderer om jeg kan lage en med diverse deler fra biltema 🤔 Grillnetting og aluminiumsplate. Air assist pumpe, ser at akvariepumper kan brukes. Koster 50USD + moms. Begge disse hjelper til ved kutting av kryssfiner emner. Edit: Fått ordnet et lite hjørne i uteboden der ski, spade, snøskuffe, ved osv er plassert. Må ordne vifte til utlufting, en dør, kameraovervåking, lys og stativ til PC. Pluss litt mer usolering. Fikk endelig bruk for den 120x80cm kryssfiner platen jeg har spart på i flere år. Holder på å graverende 40x40cm rutenett nå. Endret 4. august av Kenhten 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. august Del Skrevet 7. august Testet for første gang å tegne en mutter og en gjengestang for å teste hva slags offset etc. som trengs for gjengene. Jeg må si jeg ble ganske imponert av det første forsøket, om jeg får si det selv. Det er alltid morsomt å se resultatene en resin printer gir. 2 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Er det noen her med filament printer som har testet og printe gjenger i mindre størrelse? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Bjerknez skrev (2 timer siden): Er det noen her med filament printer som har testet og printe gjenger i mindre størrelse? Gjenger og gjenger fru Blom... Alle mine få forsøk ble ubrukelige. Men jeg laget en gang en 'mutter' som jeg kunne skru på en korrugert sugeslange. Men da trikset jeg med en spiralfjær som jeg kuttet fra innsiden av et rør. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august trikola skrev (1 minutt siden): Gjenger og gjenger fru Blom... Alle mine få forsøk ble ubrukelige. Men jeg laget en gang en 'mutter' som jeg kunne skru på en korrugert sugeslange. Men da trikset jeg med en spiralfjær som jeg kuttet fra innsiden av et rør. Okay. Har printet ut en M4 skrue med gjenger samt en mutter i går, men glemte å ta dem av plata før jeg dro på jobb i dag. Det eneste jeg vet er at dem henger på plata. Blir spennende å se resultatet når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Bjerknez skrev (3 timer siden): Okay. Har printet ut en M4 skrue med gjenger samt en mutter i går, men glemte å ta dem av plata før jeg dro på jobb i dag. Det eneste jeg vet er at dem henger på plata. Blir spennende å se resultatet når jeg kommer hjem Sjekket nå og printen kom i utgangspunktet ut perfekt. Gjengene var til stede og alt så bra ut, men jeg fikk ikke skrudd den inn i mutteren. Må sjekke tegningen senere i kveld å se om jeg har blingset med målene. Lenke til kommentar
MK3 Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Passer en M4 mutter på printet skrue og omvendt? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august MK3 skrev (18 minutter siden): Passer en M4 mutter på printet skrue og omvendt? Jeg har ingen M4 mutter så får ikke testet desverre å ei heller M4 skrue. Men jeg skal teste igjen å sjekke målene. Skal jo være plankekjøring dette egentlig... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 7 hours ago, Bjerknez said: Er det noen her med filament printer som har testet og printe gjenger i mindre størrelse? Å printe noe særlig mindre enn en M12 går stort sett dårlig. Til det er oppløsningen for lav. Den langt bedre løsningen er å bruke inserts. Med de får man solide innfestinger i alle størrelser. De settes inn i printede hull med en loddebolt på noen få sekunder. Det er imidlertid ikke anbefalt å belaste PLA over tid med bolter og lignende innfestinger siden akkurat den plasttypen kryper en del. ABS eller PC fungerer bedre for slike deler. Større gjenger, spesiellt om man kan designe inn litt mer stigning og litt mindre overheng går fint. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august sverreb skrev (1 minutt siden): Å printe noe særlig mindre enn en M12 går stort sett dårlig. Til det er oppløsningen for lav. Den langt bedre løsningen er å bruke inserts. Med de får man solide innfestinger i alle størrelser. De settes inn i printede hull med en loddebolt på noen få sekunder. Det er imidlertid ikke anbefalt å belaste PLA over tid med bolter og lignende innfestinger siden akkurat den plasttypen kryper en del. ABS eller PC fungerer bedre for slike deler. Større gjenger, spesiellt om man kan designe inn litt mer stigning og litt mindre overheng går fint. Med resin printer skal det gå fint å printe M4. Dessuten funker heat inserts med resin prints dårlig. Vertfall hvis man skal smelte dem på plass. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august sverreb skrev (10 minutter siden): Å printe noe særlig mindre enn en M12 går stort sett dårlig. Til det er oppløsningen for lav. Den langt bedre løsningen er å bruke inserts. Med de får man solide innfestinger i alle størrelser. De settes inn i printede hull med en loddebolt på noen få sekunder. Det er imidlertid ikke anbefalt å belaste PLA over tid med bolter og lignende innfestinger siden akkurat den plasttypen kryper en del. ABS eller PC fungerer bedre for slike deler. Større gjenger, spesiellt om man kan designe inn litt mer stigning og litt mindre overheng går fint. Man kan alltids bytte til dyse Ø 0,2 mm eller mindre. Men hvorfor? Jeg har lagd M5 vingemutter. Da brukte jeg bare passende hull, og brukte skruen som gjengetapp. Og brukt samme medtode i hull til M3 skruer. Og har lagd skrue og mutter M16, bare for testen sin skyld, og mutter til kabelnippler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 6 minutes ago, Bjerknez said: Med resin printer skal det gå fint å printe M4. Det gjør det nok, men jeg ville nok ikke belastet en slik gjenge mye. 7 minutes ago, Bjerknez said: Dessuten funker heat inserts med resin prints dårlig. Vertfall hvis man skal smelte dem på plass. Ja man må ha en termoplast for å bruke de. Et alternativ kan være å tappe et printet hull (gjerne med en formtap) eller bare bruke bolten som selvtappende skrue. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 2 minutes ago, toreae said: Man kan alltids bytte til dyse Ø 0,2 mm eller mindre. Men hvorfor? Jeg har lagd M5 vingemutter. Da brukte jeg bare passende hull, og brukte skruen som gjengetapp. Og brukt samme medtode i hull til M3 skruer. Og har lagd skrue og mutter M16, bare for testen sin skyld, og mutter til kabelnippler. Selv med 0.2 tror jeg neppe noe mindre enn M8 går bra, og da begynner vi snakke om tålmodighetsprøve. Jeg foretrekker inserts siden de tåler gjentatt montering og demontering noe det ofte blir litt av når man bygger noe. Det å bare integrere standard metallhardware på andre måter er jo ogå en veldig funksjonell designmetodikk. En skuffe full av skruer antar jeg de fleste her har 😉 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august sverreb skrev (4 minutter siden): Selv med 0.2 tror jeg neppe noe mindre enn M8 går bra, og da begynner vi snakke om tålmodighetsprøve. Jeg foretrekker inserts siden de tåler gjentatt montering og demontering noe det ofte blir litt av når man bygger noe. Det å bare integrere standard metallhardware på andre måter er jo ogå en veldig funksjonell designmetodikk. En skuffe full av skruer antar jeg de fleste her har 😉 Yepp. Det er selvfølgelig fint å vite at man kan, men. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Ett tips for å printe nylon med support: Hvis du har testet dette noen gang har du sikkert funnet ut at lagbindingen i nylon er enorm og support ikke slipper taket så lett. Noe som gjør at man enten trenger ekstra stor Z gap eller må bruke verktøy, begge deler gir slett overflatefinish. Med nylon kan man imidlertid bruke ASA som interfacematriale og sette Z avstand til 0. Nylon har akkurat nok heft til å printe over ASA men det slipper taket lett. Her er resultatet av et PA-CF print. Supportmatrialet ligger ved siden av. Det turkise er ASA Her er nærbilde av den støttede overflaten: Lenke til kommentar
toreae Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Hvor mye avgassing/lukt er det av nylon og ASA? Nylon er noe jeg har hatt lyst til å teste, men ikke giddet ennå pga avgassing og fukt. Nå har jeg lag meg en tørker, så da er det bare avgassingsproblemet igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå