Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg skal vise frem og beskrive mitt opplegg for 3D.printeren. Kanskje noen nyttige innspill i begge retninger.

Eier siden 2016 en Wanhao duplicator men ikke med fargeskjerm.

Satt den inn i et 50 cm benkeskap montert i et reol og støttet på arbeidsbenken i gutterommet. Fra tidligere tider da IKEA laget 50 cm skap hadde jeg en passende speildør liggende og byttet speilet med en acrylplate.

Bakveggen er litt åpen nederst for innføring av strømkabel, men kan stenges svært tett med skumplast. En 50 mm datavifte helt i toppen blåser ut gjennom et rør som slutter i .... samme rom 🙄. En røykvarsler henger i skaptaket. Skapet er jo gjort så tett som med rimelighet mulig.

image.thumb.png.7cba10fc204e43161a82ca85a6748602.png

Maskinen trenger ikke hele høyden så derfor er det satt inn en hylle oppe og bare i bakre del. På hylla ligger skjøteledningskontaktene og filamentruller som jeg lagrer i småkake-blikkbokser. Disse skal visst være svært tette. Under hylla henger en liten LED-rørlampe.

Maskinen står på skapbunnen over et hull. Mellomrommet mellom skapbunnen og apparatbunnen er tettet med skumplast. Poenget med opplegget er at viften som suger luften ut fra skapet suger inn luft fra under skapet og gjennom apparatets indre. Det er noe rart med at apparatet offisielt skal tåle 30 grader driftstemperatur men varmer opp en plate rett over elektronikkassen til 50 eller 60 grader. En termometer med ekstern sensor nede i boksen måler normalt litt under 30 grader.

Det finnes også et kulelagret filamentrulloppheng under taket, men på bildet henger bare en løs kveil med filament der. (Etter den ufrivillige pausen på ca 2 år som jeg skrev i tråden mange sider tidligere var det en del brudd i filamentet på den aktuelle rullen og jeg kunne bare redde noen løse kveil som brukes opp nå.)

På taket til skapet er det plass til en stor filamentrull roterende lagret liggende på et 3D-printet kulelager. Tett tildekket med en gjennomsiktig kakeklokke og med et lite hull gjennom skaptaket også under kakeklokka kan maskinen i prinsippet hente filament fra den store rullen.

image.thumb.png.a7db0d4bf567dc060e6fb5579e3dd93a.png

 

 

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en Ender 3 hjemme, printet ut noe i går.
Printen kom ut som den pleier, men når den var ferdig så krasjet hodet inn i printen og forsøkte etterpå å rømme ut fra printeren mot venstre. Den har aldri gjort noe slikt før. Den drev på noen minutter før jeg hørte det.

Var heldigvis hjemme så jeg fikk slått den av før printerhodet klarte å rømme eller printen ble ødelagt, men hva kan være galt?

Lenke til kommentar

En eller annen heftig ekstern elektromagnetisk forstyrrelse ville jeg tro. Har opplevd sånt 1-2 ganger siden 2016.

den 'morsomste' var at den plutselig midt i jobben begynte å printe noen cm forskjøvet til siden. Da hadde den nok fått ødelagt hodeposisjonsinformasjonen.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Nei, fant ut hva det var..
Jeg hadde lagt inn koden for auto bed-level i slutten av filen, ikke i starten.
Så antagelig drev den å målte bed`en 🤣

Ut fra hva jeg forstår, skal den være på "home" når den starter å levler, noe den ikke var, gjetter den henter referansepunktene relativt til home, og defor ville den måle utenfor print-platen.
 

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk. Ser bra ut i sliceren. Får ikke skrevet ut på et par dager da printeren er stuet unna på grunn av jul.. 🎅

 

Kanskje jeg kombinerer med et annet prosjekt. Jeg har hatt printeren på hjemmekontoret. Det lager litt rot og støy og dessuten er det muligens litt avgasser jeg kanskje ikke vil ha på hjemmekontoret. Jeg spekulerer på å sette den opp i kjelleren(har allerede 'satt av plass' da jeg byttet et stikk fra 2 til 4 uttak) og sette opp fjernstyring med octoprint og en gammel laptop. Eller så bare flytter jeg den tilbake på hjemmekontoret og flytter den ned når octoprint(eller hva det blir) er ferdig satt opp. :) 

 

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Tok en titt i sliceren jeg og. Ser mye  trekanter der. Jeg har kun brukt standard kvalitet på eksporteringen, så om kvaliteten på stp-ene er bedre, så kan det kanskje bli bedre på stl-ene.
For øvrig må det brukes en del support på de der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, trikola said:

Finnes det egentlig noen i Norge (fortrinnsvis) som man kan sende en STL-fil til og de printer ut i metall?

Til overkommelige priser for privatpersoner.

Fant https://xometry.eu/no/metall-3d-printing-dmls/ selv etter noe mer seriøs søking🙄.

Noen med erfaring her?

Har laget noen festebraketter til håndkletørker og de deformeres etter en ikke så lang stund.

Plastoriginalene holdt i mange år men plast og varme går ikke godt sammen på sikt.

Lenke til kommentar
5 hours ago, toreae said:

Kanskje lettere å få printet ut i en type plast som tåler høy varme?

Finnes flere alternativer. Den delen som ga etter kunne egentlig også lages på klassisk vis av en rustfri rørbit. Eller kanskje lage noe å sette inn i holderen til å støtte plasten. Tenkte bare å se hva som er mulig i dag.

Dagens PLA er ikke problemet med temperatur, men med deformasjon, originaldelen fikk etter mange år sprekker uten særlig deformasjon - antageligvis en litt mer gjennomtenkt konstruksjon enn min. 🙄.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå kommet meg litt inn i resin print verden og fått litt mer kjøtt på beina rundt 3D printing og ikke minst 3D tegning. Jeg virderer derfor og utvide med en filament printer. 

Med resin printer blir resultatet vakkert og det er veldig lite vedlikehold. Npr man først kommer inn i det er det stort sett bare å trykke "start". Det er også veldig få begevegelige deler. 

MEN... jeg vurderer å teste ut filament printer verdenen også. Det er jo ikke alltid jeg trenger et veldig smooth resultat. En filament printer har jo tyngdekraften som sin fordel og gjør at enkelte prints blir enklere å designe. 

Men jeg har noen krav til en filament printer:

- Maks størrelsen på prints er underordnet. Men rundt 20x20x20 cm. Eller større er ok. Men andre egenskaper er viktigere. 
- Den må være enkel å komme i gang med og ha god kvalitet samt autoleveling. Jeg vil ha minst mulig hassle med printeren. 
- Pris er ikke grusomt viktig, men får jeg en til under 5.000 er jo det en bonus. 
- Jeg vil ikke ha en printer som jeg må oppgradere med tanke på deler etter den første uken. 
- Hvis printeren er en innebygget modell med dør etc. er dette en liten bonus, men ikke noe stort must. 
- Jeg vil også ha en printer som printer som er rask og som printer med liten lagtykkelse  (penest mulig resultat)

Det aller viktigste er at den funker rett ut av boksen og at deler og motor samt dyser er av god kvalitet. Autolevel plate er et must. 

Jeg har ikke satt meg inn i hvilke filmanet som funker, men jeg vil ikke bruke det billigste sprø greine som knekker når man ser på det. Jeg vil ha noe som er LITT fleksibelt og robust. Hvilke filament bør jeg da gå for?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Autolevel

Noe må ha gått meg hus forbi når alle er så opptatt av levelinnstilling. Jeg gjorde det på min etter monteringen men deretter ytterst sjelden kun etter mekaniske endringer. Har justeringsskruer i hvert hjørne.

Har laget et design som lager en liten firekant - 20x20 mm i hvert hjørne med 0.1 høyde (som er min vanlige laghøyde) og når den er ferdig printet inspiserer jeg disse 4 og justerer platen i de hjørnene som virker feil. Og slik blir printeren stående uforandret normalt i laaang tid.

Og OM den er litt feil (under 0.1 mm) så er den jo riktig etter at det første lag er lagt ned på glassplaten. Noen ganger skriver jeg med 0.05 men har ennå ikke lagt merke til noen problemer.

Har jeg gått glipp av noe?

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Noe må ha gått meg hus forbi når alle er så opptatt av levelinnstilling. Jeg gjorde det på min etter monteringen men deretter ytterst sjelden kun etter mekaniske endringer. Har justeringsskruer i hvet hjørne.

Har laget et design som lager en liten firekant - 20x20 mm i hvert hjørne med 0.1 høyde (som er min vanlige laghøyde) og når den er ferdig printet inspiserer jeg disse 4 og justerer platen i de hjørnene som virker feil. Og slik blir printeren stående uforandret normalt i laaang tid.

Og OM den er litt feil (under 0.1 mm) så er den jo riktig etter at det første lag er lagt ned på glassplaten. Noen ganger skriver jeg med 0.05 men har ennå ikke lagt merke til noen problemer.

Har jeg gått glipp av noe?

Om du har gått glipp av noe vet jeg ikke. Men saken er at jeg vil bruke tiden på og printe, ikke å justere den. Jeg vil ha et perfekt resultat hver gang. 

Det er sikkert ikke noe problem å justere den manuelt og den varer sikkert lenge uten å måtte juster igjen, men poenget er at jeg ønsker å slippe dette. En ting mindre å tenke på. 

Jeg ønsker å gjøre 3D printing absolutt enklest mulig for meg selv. Jeg er ikke interresert i å bruke tiden på oppgraderinger og justeringer. Jeg vil vie tiden min til 3D tegning og ikke mekaniske justeringer. Dessuten har vel dem fleste printere med respekt for seg selv autolevel i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...