Populært innlegg Merko Skrevet 6. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 6. august 2012 (endret) ## denne posten ble sist oppdatert av ilpostino i juni 2023 for å gi bedre informasjon til n00bs som er innom tråden ## Ettersom 3D printing har blitt såpass populært, er det på tide med en liten tråd for oss her inne. En tråd for de som enten har en 3D-printer, eller er veldig nysgjerrig på hvordan de fungerer. Denne videoen forteller om de forskjellige teknogiene om finnes for 3D-printere. Du kan enten lage modeller selv eller skrive ut modeller som andre har skrevet. Nedenfor er lister for både nettsteder hvor du kan få tak i 3D modeller og programmer for modellering av modeller. Når du har fått tak i en modell elelr laget en selv må du slice modellen og gjøre den klar for skriveren. Program for dette er også listet nedenfor. Vil du ha mulighet til å følge med på 3D skriveren din via webkamera, sende utskrifter rett til skriveren mv bør du sjekke ut OctoPront. Den programvaren krever en RasBerry PI og du bør ha en av de nyeste modellene for at alt skal fungere sømløst. Har du ikke kjennskap til RasBerry kan tråden "Nybegynner - hvilken Raspberry pi bør jeg velge?" være grei å besøke. Prissøk på Raspberry PI finner du her. Materiale en skriver med heter filament. Det finnes litt forskjellige typer filament, som har litt forskjellige egenskaper. Jeg synes denne artikkelen beskriver forskjellene på en god måte. Forskjellig filament kan kreve litt forskjellige temperaturer, forskjellige nozzler fra skriveren, så du bør sjekke hva slags filament skriveren din støtter før du kjøper ny type filament. Nettsteder for gratis eller betalbare 3D-modeller CubeHero Cubify Cults3D Fabster MyMiniFactory Redpah Solidoodles Thingiverse YouMagine Populære verktøy for 3D modellering Her er en sammenligning av flere gratis programmer for å tegne 3D på YouTube. Ellers er en liste med populære programmer i listen nedenfor. 123App (123Catch \ 123Design \ 123Make \ 123Creature) AutoDesk (AutoCAD \ 3DS Max \ Maya) Blender FreeCad Fusion 360 OpenSCAD Rhino3D Sketchup (nettleser-basert og lisensierte versjoner til nettbrett og datamaskiner) Tinkercad (Nettleser-bassert) Etterbehandling av 3D modeller PrusaSlicer Ultramaker Cura Butikker som selger 3D skrivere og utstyr for dette 3dnett.no. Norsk nettbutikk som holder til i Oslo. 3dprima.com. Selger filament og annet utstyr. 3dvest.no. Norsk nettbutikk som holder til utenfor Bergen. elefun.no. Norsk nettside som selger 3D-skrivere, filaments og annet utsrtyr til 3D-skrivere. eSun Marble er et filament som kan ha en kul effekt men merkt går også for å være bra. Elkjøp.no selged 3D-skrivere fra elefun. Det er et påslag hos Elkjøp og billigere å kjøpe direkte fra Elefun. cddon.com selger også 3D-skrivere. Gode kanaler på YouTube om 3D-printing Maker's Muse. Mange tester og turorials for 3D skrivere. Har du noen spørsmål, eller vil tilføye noe i denne første posten, så gjerne spør her i tråden. Hei. Har nettopp gått til innkjøp av en 3D printer. Noen andre her på forumet som driver på med slikt? Utrolig hvor mye kult man kan lage. Selv har jeg kjøpt en av de billige variantene som spytter ut plastikk fremfor pulver (noe de i 100-tusen klassen gjør). Er litt fasinert over hvor mye moro man kan lage med en slik sak. Diverse saker jeg selv har printet for en tid tilbake. Også veldig kult at man kan printe ut bolter med muttere. Er utrolig mye artig man kan lage! Håper jeg ikke er den eneste her inne? ? Edit: Legger ut noen bilder i Spoiler for de av dere som vil se.. Én nyttig ting for en gangs skyld.. Tok målene av en Vinkel sak, så printet jeg ut 4 nye.. Alltid moro med kjetting.. "Blekkpatronene" Endret 15. juni 2023 av ilpostino 27 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 hva koster det for en slik printer? kan du prøve å laste opp bildet på nytt slik at vi kan se det? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Print ut en pupp og post bilde, så kjøper jeg på dagen... Sykt kult, merkelig at det går an. 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 30. september 2012 Forfatter Del Skrevet 30. september 2012 (endret) hva koster det for en slik printer? kan du prøve å laste opp bildet på nytt slik at vi kan se det? Beklager for sent svar.. Trodde ikke det kom noen svar her.. Printeren kommer fra $499. $550 om du vil ha litt ekstrautstyr (anbefales). Etter frakt og toll\mva osv så kommer den på rundt 4000kr +- her til lands. Print ut en pupp og post bilde, så kjøper jeg på dagen... Sykt kult, merkelig at det går an. haha Edit: La til flere bilder i førsteposten. Endret 30. september 2012 av Merko. Lenke til kommentar
linnshop.no Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 hva koster det for en slik printer? kan du prøve å laste opp bildet på nytt slik at vi kan se det? Beklager for sent svar.. Trodde ikke det kom noen svar her.. Printeren kommer fra $499. $550 om du vil ha litt ekstrautstyr (anbefales). Etter frakt og toll\mva osv så kommer den på rundt 4000kr +- her til lands. Print ut en pupp og post bilde, så kjøper jeg på dagen... Sykt kult, merkelig at det går an. haha Edit: La til flere bilder i førsteposten. Hvor har du kjøpt printeren? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) Hvor har du kjøpt printeren? Hei. Kjøpte den her: http://store.solidoo...t&product_id=56 PS: De har 3 versjoner. Base Model $499: Pro Model $599: Expert Model $699: Anbefaler den til $599. Da blir plattingen du printer på varm (noe som gjør at det du printer sitter bedre fast) Edit: De har før øyblikket litt lang leveringstid pga stor pågang. "When listed as "In-Stock", your printer will ship in approximately 8-10 weeks" Endret 2. oktober 2012 av Merko. Lenke til kommentar
linnshop.no Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Takk for svaret :-) Dette kan være interesant for min biz. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Hvor har du kjøpt printeren? Hei. Kjøpte den her: http://store.solidoo...t&product_id=56 PS: De har 3 versjoner. Base Model $499: Pro Model $599: Expert Model $699: Anbefaler den til $599. Da blir plattingen du printer på varm (noe som gjør at det du printer sitter bedre fast) Edit: De har før øyblikket litt lang leveringstid pga stor pågang. "When listed as "In-Stock", your printer will ship in approximately 8-10 weeks" Hvor mye betalte du i frakt? 0g eventuelle andre kostnader? Lenke til kommentar
technicality Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Får du tak i "blekket" her hjemme og ? eller må du bestille fra de ? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Hvor mye betalte du i frakt? 0g eventuelle andre kostnader? $81 Får du tak i "blekket" her hjemme og ? eller må du bestille fra de ? Du kan kjøpe fra www.robonor.no - Men anbefales ikke da det koster 360kr++, så er det 100kr+ i frakt.. Blir fort veldig dyrt. Utorlig mange nettsteder i utlandet som selger for rundt $30~40 en plass. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Det med 3D printing virker ganske så spennende; så en stilig 3D printer under utvikling på kickstarter.com http://www.kickstarter.com/projects/formlabs/form-1-an-affordable-professional-3d-printer?ref=popular Jeg kommer definitivt til å anskaffe meg en 3D printer på sikt, ingen tvil om det. Jeg sitter litt på gjerdet enda i og med at det fremdeles er litt høyt priset Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) UGLE!!! Utrolig kult btw, må virkelig gå til avskaffelse av en slik printer! Endret 2. oktober 2012 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) hehe. veldig moro ja. For min del var det absolutt verdt pengene. www.thingiverse.com har tusenvis av 3d modeller som andre har laget til 3d printere, som du selv kan laste ned (gratis) og printe ut. Noe jeg gjorde med den ugla. Ellers kan du bruke de aller fleste kjente 3d programmer (3dsmax, maya, auto cad, Google sketchup osv). Selv bruker jeg Google Sketchup, mtp jeg kan let plotte in mål\dimensjoner osv. Men de som er flink i Cad programmer må jo dette være en drøm Dere kan jo alltids stikke innom #Reprap.no på Freenode (IRC) (http://webchat.freenode.net), 10-20stk som snakker om 3d printer osv ofte der :-) Det med 3D printing virker ganske så spennende; så en stilig 3D printer under utvikling på kickstarter.com http://www.kickstart...ter?ref=popular Jeg kommer definitivt til å anskaffe meg en 3D printer på sikt, ingen tvil om det. Jeg sitter litt på gjerdet enda i og med at det fremdeles er litt høyt priset Jepp, sett på den selv. Ser veldig interessant ut. Men i den prisklassen ($2500-$3000), så går man over til semi-proff klassen vil jeg si. Men ser ut som en god printer som viser detaljer godt.. Kunn prisen som stopper meg hehe. Endret 2. oktober 2012 av Merko. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Sikkert eit dumt spørsmål men, kordan er kvaliteten på gjenstandane som du printer ut? Som f.eks vinkelane som du printa ut, er dei mykje svakare enn orginalen? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 Sikkert eit dumt spørsmål men, kordan er kvaliteten på gjenstandane som du printer ut? Som f.eks vinkelane som du printa ut, er dei mykje svakare enn orginalen? Jeg har ikke målt styrken på dem. Men det som printes ut føles utrolig solid. Det er samme plastikk som LEGO er laget av (ABS Plastikk). så det blir veldig hardt og solid. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Herregud - tar du bestillinger på ting? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 prøv å lage lego klosser! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Herregud - tar du bestillinger på ting? Hehe, nei igrunnen ikke Noe spesielt du tenker på? prøv å lage lego klosser! Hehe, flere som allerede har gjort det. http://www.thingiverse.com/thing:9713 http://www.thingiverse.com/thing:28240 http://www.thingiverse.com/thing:5699 Når slike printere blir ''all mans eie'', så vil nok mange bare printe ut en kloss om de mangler en.. Piratkopiering på høyt nytt nivå det der.. =p Endret 3. oktober 2012 av Merko. 9 Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Jeg har også en nå! Vi burde lage en tråd, kun for Solidoodle! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. november 2012 Forfatter Del Skrevet 1. november 2012 Jeg har også en nå! Vi burde lage en tråd, kun for Solidoodle! Hehe ja, bare synd at det er mest sannsynlig kunn vi 2 som har en.. www.soliforum.net om du ikke er der fra før iallefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå