Gå til innhold

Canon EOS 600D eller 650D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Designen og forma er akkurat det same trur eg, men Canon 650D har nyare DIGIC prosessor (DIGIC 5), touch screen, høgare ISO, 5 FPS mot 3.7 FPS og er betre på nokre andre områder (særleg film med kontinuerlig fokus). Men den koster også 2-3000 kr meir.

 

Objektiva er viktigare for bilda enn kameraet, så der er det kanskje noko å tenke på om du vil berre kjøpe hus, for å så kjøpe betre linse.

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Det fornuftige er vel å kjøpe 600D med Tamron 17-50mm f/2.8. Eller bedre, med EF-S 17-55 f/2.8 IS USM.

 

Men, så er det alltid et men. 650D er betydelig oppgradert fra 600D. Du får full støtte for STM teknologien, som gir fordeler ved filming. Mtp. stillbilder har fasedeteksjonssensoren i 650D fått 9 punkts AF hvor alle er kryssensitive, i likhet med 60D. Den nye hybrid AF løsning skal også kunne gi mer presis fokus. Som nevt får du også 5 bps i burst mode, siste generasjon Digic prosessor som gir bedre ytelse i Jpeg. Sensoren er ny og gir ifølge TechRadar.com sin test bedre dynamisk omfang enn den gamle 18mpx sensoren i 600D, om du bruker RAW.

Lenke til kommentar

Det ble 650D på meg, bestilte i dag :dribble: - fullstendig i transe som jeg gjerne er når jeg kommer i shoppe-modus. Har knipset i mange år med med mitt trofaste Lumix DMC FZ50 som har vært mitt første og eneste digitalkamera. Følte at tida var inne for speilrefleks (heter det det nå til dags?) og snuste på de forskjellige modellene til Nikon og Canon i dette prissegmentet. Hadde egentlig tenkt mest på 600D da denne synes å være den mest populære modellen nå, men ombestemte meg etter å ha lest mer om 650D. En del dyrere akkurat nå men den åpenbart forbedrede autofokusen samt brukervennligheten med touch-screen vippet meg over.

 

Hadde tenkt å nøye meg med (relativt) rimelig optikk i første omgang, men kom etter litt studier fram til at jeg ville gå opp ett hakk. Fant ut at jeg ville gå for USM optikk for å nyttigjøre meg den forbedrete autofokusen samt få bedre optikk enn entry-level (og mitt gamle kamera) så jeg endte opp med EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM og EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Pakka ble som dere kanskje skjønner en smule dyrere enn et Elkjøp-tilbud, men gjett om jeg gleder meg som en unge til jul.

 

Håper jeg ikke har handla helt i ørska :hm:

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke har handla helt i ørska :hm:

 

Helt grei pakke har selv 15-85 IS og er det objektivet jeg bruker mest, men er video/filming viktig burde du vurdere et STM objektiv siden de er mer rettet for autofokus under filming.

Video er lite viktig, så USM passet meg bedre. At jeg ikke legger vekt på filming tar jo litt av grunnlaget for å velge 650D bort ettersom dette er det mange mener er styrken med dette kameraet. 60D kunne vært et alternativ i denne prisklassen, men jeg ville ha en ny modell. Vippbar LCD er jeg også veldig vant med fra Lumix'en, og dessuten skal forbedringen av AF visstnok være vel så merkbar på stillbilder sies det. Ja, også berøringsskjerm da. Med litt innkjøring har jeg veldig tro på at det skal effektivisere bruken.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...