Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips til å sove godt

Hexafix

Anbefalte innlegg

Det er mange som sliter med å sove av ulike årsaker. Jeg er en av dem og ettersom tiden har gått så har jeg også fått flere metoder som hjelper meg å ta kvelden. Vil dele mine tips med andre som sliter og jeg tenker at andre kan bidra med enda mer.

Skru på ovnen for fullt og kjenn varmen. Varme får kroppen til å slappe av og man blir trett. Det kan også hjelpe mot stive muskler, ledd og magesmerter som igjen kan dempe stresshumør.

Ta en kopp med nypete. Dette er en helsefremmende te som får kroppen til å slappe av.

Jeg kan også bruke kaffe. Da jeg drikker lite kaffe fra før så er det slik at når jeg drikker en kopp med kaffe så blir jeg mer energisk i ca 30-50 minutter og når vikrningen av kaffen har gått ut etter den tiden så blir jeg veldig trøtt.

Riktig metthetsfølelse er vikitg så da er riktig kosthold en av grunnsteinene til god søvnrytme og god mage.

Riktig musikk kan hjelpe. Noe musikk gjør deg energisk men noe musikk gjør deg avslappet og det er det man vil være før man sover.

Riktig humør er viktig. Ikke for glad og ikke for sur men mest mulig nøytralt humør. Det er også viktig for konsentrasjonsevner. For det er viktig å konse 110%. Ikke 50%.

Fysisk aktivitet til riktig tid er viktig for å bli mest mulig sliten til man skal sove.

Alt henger sammen som tannhjul og jo tettere alt henger sammen jo bedre vil man fungere på alle måter. Alle har potensiale til å fungere bedre så man kan utvikle seg mer effektivt gjennom livet.

Forøvrig så er hjernen det beste verktøyet man har. En kropp uten hjerne vil heller ikke ha følelser, ikke være tilstede og da er man på en måte død. En kan klare seg uten arm og bein men uten hjerne så får man heller ikke brukt kroppen. Jo bedre hjerne og kropp henger sammen jo bedre vil ma kjenne verden og det åpner muligheter til å kontrollere enda mer. Det er veldig mange feilkoblinger og halvkoblinger rundt om kring. Det er lett å merke når man er klar over det. Det er så ufattelig mye en hjerne kan brukes til. Mye mer enn bare å tenke, ta egne valg og reflektere. The mighty power of human brain!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gjør noe annet i soverommet enn sove/sex

Stå opp tidlig

Gjør noe fysisk i løpet av dagen (jogg en halv time om ettermiddag/kvelden)

Ta et varmt bad

IKKE gjør noe anstrengende den siste timen før du legger deg (tv-titting, spille tv-spill, stresse)

Fokuser på å puste rolig og dypt når du har lagt deg

(I verste fall stå opp igjen og dra løken - funker knall)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke gjør noe annet i soverommet enn sove/sex

Stå opp tidlig

Gjør noe fysisk i løpet av dagen (jogg en halv time om ettermiddag/kvelden)

Ta et varmt bad

IKKE gjør noe anstrengende den siste timen før du legger deg (tv-titting, spille tv-spill, stresse)

Fokuser på å puste rolig og dypt når du har lagt deg

(I verste fall stå opp igjen og dra løken - funker knall)

Jeg vil helst ha seriøse forslag. Dette bør det være 16 år for lese eller kanskje 18 år. Det er heller ikke alle som kan ha sex fordi dem mangler partner. Det er heller ikke som kan tilfredstille seg seg seksuelt for å ta hensyn fordi folk sover eller at noen kan høre det.

Jeg klarer ikke å sove før jeg er sliten på alle måter. Så dersom jeg fokuserer på noe så vil ikke jeg avslutte for å sove. Da får jeg ikke sove godt uansett. Da er det bedre å bruke tida man fokuserer best. og sove når man blir sliten til å sove godt. Derfor sliter jeg med å holde rutiner og det er ingen som forstår meg. :C JEg vil heller få mest mulig ut av tida enn å tilpasse meg etter noe som er lite givende. Å HERREGUUUUD OMG!!!! OMG! ÅHHH......

Det er heller ikke alle som har mer enn et rom i huset slik som meg. Så da må jeg gjøre alt på et rom. Så da kan ikke jeg sove på et annet rom. Jeg kunne jo sovet ute men det gidder jeg ikke når jeg kan sove inne.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Det var vel mest det at soverommet kun skulle være for sex/soving. ikke at du konstant skulle ha sex der!

Og ehh, om du ikke kan fappe utenom at noen hører deg, så ville jeg anbefalt en pute... ;P

æsj... ingen som bruker puta til å fappe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trodde ikke jeg lydene dine kom derifra!

Og, det var litt humoristisk ment, sånn egentlig. Litt humor skader ikke, tror jeg.

Neida men det er ikke alltid humor passer like godt. Humor er viktig men dette er en informasjonstråd så da trenger man ikke humor eller å gjøre seg mer morsom eller spennende. Det er altså innholdet som teller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry hvis ikke innlegget bildet mitt var voksent nok for deg og din sans for humor, Siden du ikke kommenterte et stort fap, fap, fap-bilde så ser jeg jo enkelt hvor humoren din er plassert: litt under 16 år..

Jeg kan ikke skru opp ovnen fordi jeg blir fort varm. Kan finne på å sove med åpent vindu midtvinters.

Jeg liker ikke nypete eller annen te i særlig stor grad.

Spiser jeg før jeg sover jobber magen min med maten og gir meg mildest talt aktive drømmer.

Hører jeg på musikk så fokuserer jeg på det og klarer ikke å sovne før det blir stille.

Jeg er enig i at å være i et godt humør er viktig for nattesøvnen. Jeg var i godt humør inntil jeg så svaret ditt på innlegget mitt - nå får jeg ikke sove..

Vi kan ikke alle være enige, og innlegget mitt var bare ment som et bidrag til det jeg trodde var en positiv tråd til hjelp for andre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Sorry hvis ikke innlegget bildet mitt var voksent nok for deg og din sans for humor, Siden du ikke kommenterte et stort fap, fap, fap-bilde så ser jeg jo enkelt hvor humoren din er plassert: litt under 16 år..

Jeg kan ikke skru opp ovnen fordi jeg blir fort varm. Kan finne på å sove med åpent vindu midtvinters.

Jeg liker ikke nypete eller annen te i særlig stor grad.

Spiser jeg før jeg sover jobber magen min med maten og gir meg mildest talt aktive drømmer.

Hører jeg på musikk så fokuserer jeg på det og klarer ikke å sovne før det blir stille.

Jeg er enig i at å være i et godt humør er viktig for nattesøvnen. Jeg var i godt humør inntil jeg så svaret ditt på innlegget mitt - nå får jeg ikke sove..

Vi kan ikke alle være enige, og innlegget mitt var bare ment som et bidrag til det jeg trodde var en positiv tråd til hjelp for andre.

Alder og humor har lite med hverandre å gjøre etter man har blitt voksen.

Jeg har aldri påstått at godt humør er viktig for nattesøvnen så jeg skjønner ikke hvordan du kan være enig i noe jeg aldri har påstått.

Stakkars deg som ikke får sove. Jeg sov natt til i dag etter 3 dager uten søvn i det hele tatt og før det så var det en dårlig natt med søvn og før det så var det 2 dager uten søvn så jeg syns jo veldig synd på deg siden du ikke får sove etter å ha lest innlegget.

Selvfølgelig er dette en positiv tråd men du bruker utrykk som "nappe løken".

Om du er sulten på humor så gå til lekeplassen eller finn det et annet sted. Ikke bland humor inn i noe som skal være informerende.

Lenke til kommentar

Du skriver selv at humør er viktig for nattesøvnen i førstetråden sånn til info, for så å motsi det i innlegget ditt over her. Skal du være informerende så er det greit at du holder deg litt konsekvent til temaet og ikke motsier deg selv og bare roter rundt i en egenprodusert, litterær floke uten rom for tilbakemeldinger fra andre brukere på forumet. Fint om denne tråden bare forsvinner i likhet med dine neste OP'er hvis dette er alt du kan bidra med, for det var ikke mye informativt, gitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du skriver selv at humør er viktig for nattesøvnen i førstetråden sånn til info, for så å motsi det i innlegget ditt over her. Skal du være informerende så er det greit at du holder deg litt konsekvent til temaet og ikke motsier deg selv og bare roter rundt i en egenprodusert, litterær floke uten rom for tilbakemeldinger fra andre brukere på forumet. Fint om denne tråden bare forsvinner i likhet med dine neste OP'er hvis dette er alt du kan bidra med, for det var ikke mye informativt, gitt.

JA, jeg skriver at humør er viktig og det er viktig for veldig mange psykiske sammenhenger men jeg sier ikke at GODT humør som skal til.

Kan du ikke lese?

Jeg synes fappeinnlegget var klokt. Det hjelper virkelig å ha hatt en orgasme før man slapper av.

Dette sier mye om din fortsatt lave alder
Lenke til kommentar

Emm jeg er ikke spartapus, eller hva du nå mente. Er litt usikker på hva hensikten med tråden din er, og hvor du vil med dette. Sov dritgodt i natt, sover godt hver natt, men sånn er det jo: snille barn sover best, idioter gremmes over andres lykke..

Endret av Bjellesau
Lenke til kommentar

Det trenger da ikke være useriøst bare fordi det handler om å stryke laksen. Det er et helt streit tips, skjønner ikke hva du tar sånn på vei for.

Uansett - jeg fikk av mine besteforeldre en liten flaske lavendelolje til bursdagen. Skulle visstnok hjelpe med en dråpe på hodeputen før sengetid. Kan kanskje høres ut som noe kongelig engletøys, men mitt inntrykk så langt er at det funker. Trenger ikke være noe hokuspokus eller placebo med det, kanskje det at man fokuserer på aromaen hindrer en i å gjøre ting som vanligvis hindrer en i å sovne.

Lenke til kommentar

PS

Det er ikke flaut å søke hjelp.

Jeg har lest en del av innleggene dine og jeg synes det er merkelig at du ikke setter søvnproblemene dine i sammenheng med hvordan du ellers føler deg utstøtt av samfunnet og at du ikke takler miljøet rundt deg.

Jeg skal ta steget selv nå snart og be om å få snakke med en psykolog for å få luftet tankene mine med en som ikke er i min direkte nærhet.

Det kan ikke gjøre ting verre, eller?

Beste tanker sendes din vei.

Lenke til kommentar

Lær deg å mediter. Sovner som en stein når man er ferdig.

Hvis ikke er Glenfiddich en mulig løsning.

*

Nappe løken er da et helt ok utrykk. Hva annet skulle han skrevet? Onanerere? Fysjameg

Hva annet han skulle ha skrevet?

Ikke vet jeg men det det finnes også utrykk som "seksuell aktivitet" og "hyrdestund" om du ikke har hørt om det fra før?

Slik at det ikke høres ut som om det er en gjeng med folk fra ungdomskolen som har en tilfeldig diskusjon. Når man bruker slike utrykk som "dra løken" så er det mindre seriøst og det er mange som vil tenke at her står det ikke så mye fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...