Gå til innhold

Forskjellige farger på samme jpg fil?

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert ikke et ukjent fenomen, men i dag oppdaget jeg at et bilde ikke vises likt i tre forskjellige program. I vedlegget vises MS Paint, Windows bildefremviser og Adobe Lightroom. Jeg tok en screenshot og lagret denne i JPG så derav de dårlige fargene i vedlegget, men det viser ganske godt den store forskjellen.

Hvordan skal man forholde seg til dette? Jeg ønsker jo selvfølgelig at bildet jeg redigerer i lightroom skal forbli slik når jeg eksporterer det og deler det med andre.

Det er samme eksporterte jpg fil som vises i alle vinduene i screenshot. I lightroom så ser jeg nesten ikke forskjell når jeg sammenligner jpg og raw (jpg er noe mørkere, men ikke på langt nært så mye som forskjellen er mellom programmene). Instillingene var JPEG, sRGB og quality på 100 og ingen resize.

post-175783-0-01076800-1344285580_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sannsynligvis satt en feil fargeprofil i Color Management i Windows. Muligens bruker du en profil beregnet på printere. Prøv å fjern alle profiler i Color Management og la Windows velge en automatisk.

Tenker du på fargeprofil til skjermen? Der har jeg valgt inn Dell 2408 6500k fargeprofil til skjermen min.

Lenke til kommentar

Ja, og dette er ikke en sRGB profil. Fjern denne og sett sRGB på skjermen. Windows vil da ta over styringen og velge sRGB.

Etter det jeg kan se er fargene de samme i Lightroom og Windows Bildefremviser, og forskjellige i MS Paint. Grunnen til det er at MS Paint ikke bruker fargeprofiler mens Lightroom og Bildefremviser gjør det.

Lenke til kommentar

Det er et velkjent "kaos" hvor mange ting spiller inn som små biter i suppen. Som noen nevner her er det noe du kan gjøre for å få en tilnærmet likhet (på din pc), men en enkel universell løsning finnes neppe.

I tillegg kommer problemene med å få printeren til å gi samme fargene som du ønsker etter det du ser i programmet du skriver ut ifra, noe som ikke er en selvfølge. Og videre, når du publiserer på nettet har du mistet kontrollen og styringen for hvordan programvaren der viser frem bildene og hvordan de forskjellige browserne viser bildene med kanskje forskjellig oppsatte brukeprofiler. Jpg-komprimeringsfaktoren/valg/type vil og kunne spille inn og gjøre kaoset enda større.

Men som sagt kan du redusere forskjellene noe på din pc, det du ser, hva resultat andre vil få når de ser på dine bilder på f.eks nettet eller ved tilsendt fil, har du ingen mulighet til å påvirke.

Tor

Lenke til kommentar

Løsningen på kaoset er å bruke sRGB hele veien. I dette tilfellet har TS en fil som er sRGB og har satt fargeprofil i Windows til D6500. Lightroom og Bildeviser leser fargeprofilen og korrigerer output til skjerm. MS Paint bryr seg ikke om fargeprofilen og viser bare filen som den er, siden filen er sRGB og fargeprofilen i Windows er satt til D6500 blir det mismatch og feil farger.

Alle som vil lære mer om fargeprofiler bør sjekke denne websiden som inneholder noen gode eksempler (NB! Bruk Firefox eller Safari!): http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html#

Lenke til kommentar

Løsningen på kaoset er å bruke sRGB hele veien.

For meg virker det fornuftig å bruke profilen TS allerede har forutsatt at det er en god profil for skjermen. Det gir god utnyttelse av skjermen, men vil gi problemer som TS beskriver ved bruk av programmer som ikke tar hensyn til profiler. Hvis det ikke er akseptabelt er jeg enig med Mr. Mustard at det kan være en fordel å kjøre sRGB hele veien, men da er det viktig å bruke en sRGB profil/modus for den aktuelle skjermen.

NB! Bruk Firefox eller Safari

IE9 (og høyere) støtter også fargeprofiler.

Lenke til kommentar

IE9 (og høyere) støtter også fargeprofiler.

Nei dessverre, IE9 støtter bare fargeprofiler halvveis. IE9 leser profilen på bildet men den konverterer det alltid til sRGB. Hvis du har satt opp skjermen til noe annet enn sRGB blir resultatet alltid feil med IE9.

Endret av Mr. Mustard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...