Gå til innhold

220V / 50Hz - hadde vi valgt det samme i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvorfor IT nett? TN nett er da både bedre og sikrere.

 

I tillegg ville ikke eg sagt at vi har 2 og 3 fase basert på 230. Blir mer korrekt å si at de er basert på 400v, da 230 3 fase er sjeldent. Men det flise spikk ;)

 

Edit: den store svakheten til IT nettet er jo den dets styrke. Disnoigteren. Problemet i Norge er jo at denne ofte er røket.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Nå er de slik at det er lettere transformeren om AC fremfor DC.

 

Med like strøm må man dele opp innkommende strøm i 2 eller flere kretser for å få det til å fungere.

 

 

Bruker man vekselstrøm så må holder det med en transformator.

Da holder det med like mange tilkoblinger på begge sidene

 

Så det kan virke som flere av dere har så liten peiling på dette at dere ikke helt forstår utfordringene.

( jeg har tatt grunnkurs i dette )

 

Uansett så må alt av utstyr man har i huset bygges om.

designet må også endres slik at man unngår kortslutninger og slikt .

 

vekselstrøm har den fordelen at det er ikke forskjell på pluss og minus ( under normale forhold )

 

 

skulle man likevel finne på å endre dette så vil nok man måtte ha en overgangsfase som varer lenge

Lenke til kommentar

Ikke har peiling? Flere her inne har både fagbrev, ingeniør og andre tekniske utdannelser.

 

Grunnkurs? Killer argument.

 

Forøvrig: når du testet dette med spenningsfall, testet du kun med batteri? Testet du med samme spenning veksel og?

 

For det er jo snodig at dine resultater er litt motsatt av det som brukes....

 

Ikke forskjell på pluss og minus? Du burde vurdere neste kurs etter grunnkurset.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

På fly brukes det 115V AC strøm med 400Hz. Den høye frekvensen brukes (hvis jeg husker riktig, jeg er ikke avioniker) for å kunne ha mindre tverrsnitt på ledningene, men alikevel overføre like mye effekt for å spare vekt.

 

Batterispenningen er forøvrig på 28V DC. Mange bruker to NiCd batterier med en krets som bruker bare ett om gangen og lader det andre helt ut, for å unngå memory effekt, før det lades opp igjen.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Den høye frekvensen brukes (hvis jeg husker riktig, jeg er ikke avioniker) for å kunne ha mindre tverrsnitt på ledningene, men alikevel overføre like mye effekt for å spare vekt.

Det er nok ikke riktig. Fordelen med 400 Hz er at motorer og transformatorer er mye mer effektive.

En av ulempene er faktisk at ledningene overfører mindre effekt, pga reaktive effekter. DC er mest effektivt.

Kilder finnes enkelt ved å Google (http://www.aerospaceweb.org/question/electronics/q0219.shtml)

Lenke til kommentar

Ahh, der kan du se, er visst en stund siden jeg hadde om dette på skolen. :)

 

Søkte opp selv og fant ut at bl. a. generatorene er mindre og lettere samt at en DC generator krever mye mer vedlikehold:

There are numerous reasons that aren't particular to aviation. Transmission over further distances with smaller wire gauge since the neutral wire for single phase doesn't have to return to the generator (Imagine transmitting across power lines for this example, or sticking a key into a wall socket), unlike the positive pole of a DC circuit which carries electrons back to a battery for instance.

The major problem with DC motors is the need for brushes and commutators, which require much more maintenance than a comparable AC motor.

 

http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/429/

Lenke til kommentar

Så det kan virke som flere av dere har så liten peiling på dette at dere ikke helt forstår utfordringene.

( jeg har tatt grunnkurs i dette )

 

 

Sier mannen som utifra overføringstap fra ett batteri konkluderte med at DC har større tap?

 

AtW

jeg opplevde det slik.

 

hvis man skal omgjøre likespenning til et annet nivå så må man enten ha en fordelings krets ( nå har ejg ikke regnet så mye på det ) men begge kresen bør da belastes likt selv om man bare bruker den en spenningen. noe som kan være lit komplisert å få til selv om kresen er enkel.

 

Eller at man først må gjøre det om til vekselspenning, trosformene om spenningen ved hjelp av en transformator og så likerette den nye spenningen .noe som medfører en større krets.

 

For øvrig en likestrøms motor er sterkere en en som går på vekselstrøm.

Her blir likestrømme mere effektiv

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål.

Nå som "alt" kan gjøres med halvledere, er det fortsatt grunn til å bruke vekselstrøm?

Grunnen til at vi har vekselstrøm er vel kun at man kan bruke transformatorer..?

En annen grunn kan jo være at likestrøm opprettholder en lysbue mye bedre og dermed er mer brannfarlig og eksplosjonsfarlig og sikringer og brytere blir dyrere. Men jeg tror ikke dette argumentet egentlig veier noe særlig tungt.

 

En stor fordel med likestrøm er jo at det ikke stopper hjertet ditt på langt nær like enkelt som tillsvarende vekselspenning. Av likestrøm med litt høyere spenninger får man stort sett "bare" brannskader (innvendig og utvendig) og nerveskader og ikke noe særlig fare for hjertestans.

 

Og med dagens switchmode strømforsyninger så er det ikke noe problem å effektivt "transformere" likespenning opp og ned etter behov uten noe stort tap eller store konverteringsaparater.

 

Hvis huset fikk likestrøm i kontaktene, hvordan ville man koblet det?

Minus til jord, som på bilen?

Eller bare pluss og minus som et lommelyktsbatteri, og ingen jord?

Man ville vel bare fargekodet kablene og hatt en kabel til pluss og en til minus akkurat som på allt likestrømsutstyr vi har i dag. Huset har ikke noe ledende chassis som bilen og man kan dermed ikke velge en slik løsning. Også kunne man jo ha hatt en "likeretterbro" i alt av utstyr slik at det ikke var noe fare for å plugge inn ting med feil polaritet. Disse likeretterbroene er uansett veldig billige så det ville ikke vært noe problem å ha det i all forbruker elektronikk, De er jo der uansett i dag fordi vi bruker vekselstrøm.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis huset fikk likestrøm i kontaktene, hvordan ville man koblet det?

Minus til jord, som på bilen?

Eller bare pluss og minus som et lommelyktsbatteri, og ingen jord?

Med mindre huset var laget i metall eller et annet ledende materiale, så må man gjøre som i biler med plastkarosseri, legge opp et eget minusnett, eller en parallell minusledning.

Lenke til kommentar
Og hvorfor IT nett? TN nett er da både bedre og sikrere.

Ups. Jeg mente TN. Det gikk nok en gang surr i de ulike betegnelsene. (Kunne de ikke kalt det noe som er lettere å huske)

 

I tillegg ville ikke eg sagt at vi har 2 og 3 fase basert på 230. Blir mer korrekt å si at de er basert på 400v, da 230 3 fase er sjeldent. Men det flise spikk ;)

Ja, det var derfor jeg skrev "basert på 230V" i stedet for 230V.

 

Hvorfor blande inn vekselstrøm i det hele tatt når man har likestrøm både i første og siste ledd?

Fordi veksel og likestrøm har ulike fordeler. Det er et behov for begge deler, men å ha begge deler på samme spenningsnivå blir nok litt smør på flesk. Derfor velger jeg litt ulikt på ulike spenninger. 500V kan egne seg spesielt bra for motorer og en ganske stor andel av verdens strømforbruk går til motorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vekselstrøm har og har hatt et par fordeler som har gjort det til den foretrukne varianten. Først og fremst har endring av spenningsnivå vært soleklart enklest og rimeligst på vekselstrøm. Tidligere måtte man ha roterende maskiner for å gå opp og ned i spenningsnivå på likestrøm på en noenlunde effektiv måte. I tillegg har kortslutningsmotoren som er ekstremt billig og lett å vedlikeholde vært en kjempefordel for industrien. Likestrømsmotoren har den fordelen at den er enklere å regulere, men maskinene er mer kompliserte, dyrere og mer jobb å vedlikeholde.

 

Det at vi har 230V i dag er for øvrig et resultat av at det er fasespenningen til et 400 V system (400 delt på roten av tre). Det vil si at man distribuerer energi til forbrukere i tre faser á 400 V, og da blir enfasespenningen 230V. Tidligere var det vanlig med 220-240V i ulike land (i Europa), men det ble for ca 20 år siden standardisert til 230 V +/- 6%.

 

Jeg ser at noen her et sted brukte begrepet tofase, det er er helt feil. Enfase (og trefase) er korrekt.

Endret av orjanr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos vedlikehold av DC-motorer så har det tradisjonelt skyldtes slitasje av børstene og karbonstøv på grunn av det. Det er flere tiår siden børsteløse DC-motorer begynte å dukke opp. Jeg er litt usikker på dagens markedsandeler, men tipper de børsteløse variantene dominerer DC motor-markedet.

 

Orjanr: Har det ikke vært 230V +/- 10% i "evigheter" og nylig (2010?) endret til 230V +6%/-4%?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da har diskusjonen rundt totalrenovering av strømnettet pågått over to sider. Kanskje på tide å ta det i en egen tråd? :)

Da har diskusjonen rundt totalrenovering av strømnettet pågått over to sider. Kanskje på tide å ta det i en egen tråd? :)

ening . for det er tydelig at ikke alle forstår helt hvordan det fungerer

 

Å regulere spenningen på AC er lettere en ved DC . det vil også føre til mindre belastning på kretsene

hvis dere ønsker det så kan jeg lage en tegning og lir mer detaljert forklaring

Lenke til kommentar

hvis dere ønsker det så kan jeg lage en tegning og lir mer detaljert forklaring

Det hadde vært veldig interressant.

 

Skill ut dette og la Elgen forklare hvordan dette henger sammen.

 

jeg trenger ikke å si så mye , tegningen forklarer det meste

 

For å endre likestrøm / spenning så er det 3 muligheter.

enten en spenningsdeler . u0 kommer inn og man kan ta ut u1 og u2 men kretsen bli skjeft belastet

eller må konvertere det til vekselspenning , transformere det ned eller opp og så konvertere det tilbake til likespenning

det finnes også en 3dje metode .

spenning-dobler som gir liten effekt men er brukt for å få høyspenning på de gamle tv rørene.

post-56194-0-13929200-1344283507_thumb.png

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...