onelove Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hei. Min Ext HDD på 250 Gb slo seg nettopp av og vil ikke virke mere. Har prøvd å koble den direkte til HK osv men den vil ikke lage en eneste lyd så jeg regner den som død. MEN jeg MÅ ha noen dokumenter og div fra den. Så jeg lurer på noen som har forslag til et recovery firma jeg kan sende den til. Tusen takk for alle svar på forhånd PS: Denne disken var min backup disk så bare kom med bedre backup forslag vis dere vil. Lenke til kommentar
onelove Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) IBAS DE skal jo ha 8000 kr for rep av disk Ingen som har billigere priser da? Endret 6. august 2012 av onelove Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) http://www.ibas.no/n...22-08-2007.html Prisen på gjenvinning av USB eller minnebrikker er 590,- og for harddisk 1290,-. Klinikkene vil håndtere slettede filer, korrupte filsystemer eller andre hendelige uhell med påfølgende tap av data. Har ikke prøvd dette selv. Endret 6. august 2012 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
phlake Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Om det er mekanisk feil, f.eks at lesehodet har kommet borti platen, kan du prøve å legge harddisken i plast og slenge i fryseren et par timer. Temperaturen vil få delene til å trekke seg sammen og KANSKJE gi liv til den en kort periode. Dette fungerte hos meg, da min eksterndisk døde for noen år siden. Den funka et par timer etter frysingen, nok til at jeg fikk hentet ut det jeg ønsket. Ellers har man Ahlberg, som er IBAS konkurrent i Norge. Billigere alternativ, svensk firma med gren her til lands. Lenke til kommentar
johome Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Elkjøp har også lav pris på recovery. _____ Prøv å sjekke om hdd'en dukker opp i diskbehandling. Ville aldri ha lagret viktige data utelukkende på en ekstern hdd. Det er regnet for å være notorisk ustabil ... Har helt sluttet med ekstern hdd. Lenke til kommentar
stoelen Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Sjekk om innboforsikringen din dekker dette. Min forsikring dekker "Rekonstruksjon av manuskrifter m.v., gjenanskaffelse av data" for opp til 50.000,- kr Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det holder ikke med kun 1 kopi av filer du mener det er kritisk at du ikke må miste. 3 kopier bør holde og du må alltid ha 1 kopi lokalisert et annet sted enn der du bor. Nettlagringstjenester som f.eks Jotta er et greit sted å lagre offsitedata på. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Var ett sitat her på forumet for lenge siden som jeg synes er verdt å bringe opp for fremtiden. Det å lagre noe kun på en ekstern og kalle det backup er IKKE backup, det er bare dumt. Med andre ord har du ikke hatt backup, så nå må du bite i det sure eplet og spandere pengene på ett recovery firma denne gangen om dataene er verdt det og håpe at disken ikke er såpass død at de ikke får til noe. Så neste gang får du lagre flere kopier på forskjellige steder eller disker, ikke ha alle eggene i en kurv, for disse kurvene (harddiskene) kan si takk og farvel når som helst, om 5 sekunder eller 5 år. 1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Yup, stort sett alle disker tar kvelden før eller siden. Helst før. Skikkelige mannfolk tar aldri backup men gråter ofte. Endret 8. august 2012 av vidarkri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå