Borger___ Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Har en ekstern WD disk i format NTFS og vil gjerne skrive (flytte filer til) på denne, men dette går ikke på min Mac. Noen måte å fikse dette på som ikke innebærer sletting av alt innhold? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hei. Mange Linux distroer støtter NTFS ganske greit. DU kunne jo ha kjørt en Linux live-cd og bruk denne for å kopiere filer. Bare pass på at distroen også støtter filsystemet til apple (husker ikke hva det heter, da). Lenke til kommentar
BSHo Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Det enkleste er nok installasjon av Paragon NTFS for Mac (http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/). Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hvilken versjon av Mac OS har maskinen din? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 Har verisjon 10.7.4. Er det ikke mulighet å konfigurere disken til Mac Os extended uten å slette innhold? Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Er på (veldig!) tynn is når det gjelder Mac men det er normalt ikke mulig å konvertere et filsystem til et annet og beholde dataene (dvs fra NTFS til HFS Plus, sometimes called Mac OS Extended), det er rett og slett for store forskjeller mellom filsystemene. Paragon som BSHo nevner kan nok være et godt valg. Googlet litt og ser at det bl. a. finnes YouTube-videoer om emnet. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Tuxera NTFS har jeg veldig gode erfaringer med. Paragon har jeg ikke prøvd, men jeg regner med at det er samme greia. Lenke til kommentar
tobler0ne Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Du må enten ta en backup av innholdet på harddisken din, formatere den og så overføre, eller laste ned en NTFS driver til OS X. Husk at dersom du ønsker å bruke HFS+ kan du ikke lese disken på Windows. Siden det er flere som har Windows synes jeg personlig det er en smartere løsning å innstallere en driver på OS X enn en driver på Windows hver gang, dersom du har tenkt å bruke den på tvers av systemer da selvsagt. Du kan eventuelt formatere i exFAT som støttes av både OS X og Windows, men exFAT egener seg best til minnekort osv, og er generelt en dårlig løsning til større harddisker da det fragmenteres mye lettere enn HFS+ og NTFS. Personlig har jeg en NTFS disk siden jeg ønsker å ha mulighet til å bruke den på tvers mellom venner og familie, og dersom Macen skulle streike vil det være enklere å få tak i en Windows-maskin enn en Mac for å lese av backupen min. Du har Tuxera, Paragon og NTFS-3G, der sistenevnte er gratis. Prøvde selv NTFS-3G først, men oppdaget at, ettersom den ikke tukler direkte med OS X, men bruker MacFUSE som et mellomledd, var generelt mye tregere til å overføre og ikke veldig optimal. Bestemte meg for å gå med Paragon og den fungerer som en drøm. Oppnår like raske skrive og lesehastigeter som jeg får når jeg skriver til filsystemer som støttes av OS X. Koster riktig nok en liten sum, men hører det er mulig å laste ned trial-versjonen og skaffe en ser1al key fra f.eks. piratbukta *hinthint*. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Må dette paragon programmet innstalleres på selve hardisken da eller? Enkelt å innstallere? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 6. september 2012 Forfatter Del Skrevet 6. september 2012 Må dette paragon programmet innstalleres på selve hardisken da eller? Enkelt å innstallere? Litt grønn her ja... :/ Hadde ikke værden vært enklere uten formater, med en universal disk som funket på alt!? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Noen oppskrift på hvordan jeg formaterer fra Mac Os extended til Exfat? Lenke til kommentar
process Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Må dette paragon programmet innstalleres på selve hardisken da eller? Enkelt å innstallere? Litt grønn her ja... :/ Hadde ikke værden vært enklere uten formater, med en universal disk som funket på alt!? Nei, dette installeres på Mac'en din. Selvfølgelig hadde det vært bedre om alt fungerte med alt, men det er nå flere aktører på markedet Lenke til kommentar
Spaceman20 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Åpne Diskverktøy (under Verktøy-mappa selvsagt) og velg disken fra listen til venstre og velg slett. Så velger du exFat under Format og trykker slett. Endret 22. oktober 2012 av Spaceman20 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 13. november 2012 Forfatter Del Skrevet 13. november 2012 Åpne Diskverktøy (under Verktøy-mappa selvsagt) og velg disken fra listen til venstre og velg slett. Så velger du exFat under Format og trykker slett. Gjorde dette, og det gikk greit (på maccen). Men når jeg satt den inn i Windowsmaskin (lenovo) så kom det melding om at det måtte formateres. Jeg formaterte også her til Exfat. Så omdøpte jeg navnet fra "flyttbardisk" til usb. Det som da skjedde var at når jeg putta penna tilbake i maccen var det plutselig 2 enheter "minnepenn" (opprinnelige navnet) og "usb" (nydøpt navn da jeg formaterte på windowsmaskinen). På windows maskinen vises kun 1 enhet ("usb") og den er bare på 200MB , mens penna er på 32 GB, hva har skjedd her og hva kan gjøres? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå