Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Golf vr6 2,8L

Anbefalte innlegg

Hei! Akkurat kjøpt en Golf vr6 2,8L hos min Bror. Den har gått 230 000km, men fungerer bra. Den har stått ganske lenge med vann i (noe leker) så vann kommer inn. Vannet er fjernet og alt er vell som det skal på den fronten, men igår skulle jeg teste anlegget. Suben fungerte ikke og jeg satt meg atme spilleren får å se på innstillingene, plutselig begynte det å ryke fra nødblinkknappen som er montert oppå rattet(se vedlegg). Hva kan være grunnen til dette?

Kriggz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortslutning... enkelt og greit. Beklager, men den bilen der høres ut som en tikkende brann-bombe. Fukt og elektrisitet fungerer dårlig sammen og denne bilen kan ha kontakter som er full av irr eller kondens etter å ha stått med vannlekkasje inn i bilen. Når ting begynner å gnistre eller ryke, så er det alvorlige feil ute og går og da kan det fort oppstå brann.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Kortslutning... enkelt og greit. Beklager, men den bilen der høres ut som en tikkende brann-bombe. Fukt og elektrisitet fungerer dårlig sammen og denne bilen kan ha kontakter som er full av irr eller kondens etter å ha stått med vannlekkasje inn i bilen. Når ting begynner å gnistre eller ryke, så er det alvorlige feil ute og går og da kan det fort oppstå brann.

Hehe, "fint" svar . Mulig det du sier er korrekt, men vil tro årsaken er at det leker gjennom frontruten.. Problemet kan ikke være at det har kommet litt vann inn på kontakten og når jeg da har antent den har det oppstått Røyk :)?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg ga deg det "fine" svaret for å få alvoret inn i bildet. Jeg har både sett en bilbrann utvikle seg og sett hva som er igjen av biler som har vært utsatt for det.

Det som gjør at jeg blir skeptisk er at du nettopp har overtatt bilen og du vet lite om den. Du aner ikke omfanget av skadene som vannet har gjort og når ting begynner å ryke, så bør du få kartlagt hvor vannet kommer inn og hva det har påvirket i det elektriske anlegget. Kontakten til nødblink-bryteren på rattet ligger bak et synlig deksel på rattstammen og er derfor neppe kilden til problemet. Vann-lekkasjer fra ruter, takluker e.l. smyger seg ofte ned bak dashbordet og inn i sikringsbokser og releer. Du kan likevel skru av dekselet på rattstammen og inspisere kontakten, men denne kontakten aktiviserer bare et rele. Er det kortslutning i releet pga vann eller fuktighet, så vil strømmen kortslutte opp i bryteren og det går varme i tynne ledninger som ikke er beregnet for mye belastning. Det er derfor her brann vil kunne oppstå.

Jeg ville tatt meg en titt på sikringsboksen og bak CD-spilleren, samt tatt ut releer og sett om det er fuktighet i dem. Det er en del jobb, men tro meg, i dette tilfellet kan det fort bli en god invistering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...