Gå til innhold

Test: ACS T1 Live!

Anbefalte innlegg

syntes dette høres litt drøyt ut - noen som vet hva som er innmaten i silikonstøpen, altså de elektroniske komponentene? Finnes det en tilsvarende ørepropp, men som ikke er formstøpt. I så fall så burde ikke denne formstøpte saken koste noe spesielt mer enn 500-700 kroner mer.

Det er ikke akkurat uvanlig med formstøpte plugger i forbindelse med andre produkter, og den store bonusen ligger jo i komfort! Noe som ikke er til å kimse av.

Men det er vel ikke akkurat noe vits dersom man kjører Ipod, med kleine Mp3 filer.

Mine siste "ørepropper" var Shure 535 og Grado GR10, og begge vurderes (stort sett) som svært gode propper. Prismessig ligger disse på 4.500-5.500 og legger du til kostnadene for formstøp så er du sånn noenlunde oppe i det testede parets pris. Som omtrent er prisen på svært gode hodetelefoner. Som slike monitorer må sammenlignes med. Vedlagte video viser arbeidsprosessen for ett UE 10.

Lydmessig er mine CIEMs (Custom In Ear Monitor) langt bedre enn ovennevnte propper. Kan faktisk ikke sammenlignes. I tillegg kommer bonusen i form av skreddersøm og komfort; CIEMs sitter som "støpt" uansett bevegelse og/eller anstrengelse, selvfølgelig under forutsetning av gode avtrykk.

Jeg vil også påstå at du selv med iPod og kleine mp3 filer hører betydelig forskjell. Forskjellen blir selvfølgelig større dersom du bruker en kilde med bedre DAC, legger til bedre AMP og bruker høyere filkvalitet, men forskjellen er likevel stor med en iPhone og CIEMs. Svært stor i mine ører. Kan faktisk ikke sammenlignes. Ville vært interessant å få fjarles eller artikkelforfatterens innspill her...

En spiller med bedre DAC er for eksempel RWA iMod, hvor man setter inn en god Wolfson DAC chip og så kobler forbi alle lyd forurensende komponenter i en iPod classic. Signalet kjøres i mitt tilfelle så inn i en god AMP hvorpå jeg får portabel Hi-Fi kvalitet. Har i tillegg en Silver Poison sølvkabel fra Toxic som går fra AMP til mine Heir 8.A og som bidrar til å løfte lydbildet ytterligere gitt disse monitorenes opprinnelige kvaliteter.

Alternativt kan man anskaffe en iBasso DX100 eller Hifiman 801 (901) som har både god DAC og AMP. Disse er imidlertid uaktuelle for meg pga batterikapasitet, håpløst UI og fordi jeg har all musikk og spillelister på iTunes og ikke gidder å lage dette på nytt i et system som har så dårlig kompatibilitet med eksisterende systemer.

Any questions?

Hvordan lages CIEMs hos Ultimate Ears? http://www.youtube.com/watch?v=JWdwikZoXzA&feature=youtube_gdata_player

Endret av Stool Sample
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man kan ta lydkvaliteten i dette sjiktet for gitt er jeg er mest interessert i:

• Går det an å bytte ledninger?
  • Hvor robuste er proppene mot svette?

Jeg bruker slike propper mest når jeg trener. det vil si at de må sitte som støpt (hehe) og ikke la seg knekke av salt vann (svette). Hadde noen powerbeats og ga opp de etter å ha byttet 3 ganger i løpet av ett år.

Lenke til kommentar

Hvis man kan ta lydkvaliteten i dette sjiktet for gitt er jeg er mest interessert i:

• Går det an å bytte ledninger?
  • Hvor robuste er proppene mot svette?

Jeg bruker slike propper mest når jeg trener. det vil si at de må sitte som støpt (hehe) og ikke la seg knekke av salt vann (svette). Hadde noen powerbeats og ga opp de etter å ha byttet 3 ganger i løpet av ett år.

Kjøpte selv med 2 ekstra ledninger til UE 18 Pro for å slippe å vente på ny dersom kabelen (mot formodning) skulle gå i stykker. I tillegg til Magnus 1 Upgrade kabelen til Heir 8. A har jeg også en sølvkabel fra Toxic Cables som ytterligere utvider lydbildet, så ja, kablene kan definitivt skiftes. En liten plugg oppe, litt foran som bare trekkes ut eller trykkes inn etter behov. (Se vedlagte bilde)

Hard akryl plast affiseres så vidt jeg vet ikke av svette eller litt kropps veske, men når det er sagt, du må påregne noe "bøss" i åpningen i tuppene etter bruk. Nokså naturlig ettersom de sitter et stykke inne i ørene. Følger renseutstyr med som med fordel kan brukes ett par ganger i uken. Utfør gjerne renseoperasjonen i et annet rom enn der dama sitter… :wee:

For mennesker med unormalt stor produksjon av ørevoks vil jeg ikke anbefale CIEMs. Da bør man se etter andre løsninger...

Med en god "fit" på avstøpningen din vil monitorene sitte som «støpt» og yte veldig bra. Med en litt mindre god "fit", så vil du ikke få et optimalt resultat, så avstøpningen er viktig for optimalt resultat. Merker noen ganger etter en intensiv trening med "full spiker" at jeg kan få et slags vakuum i øret og hvor monitorene på en måte "suges" litt lenger inn.

post-47107-0-85829200-1344806889_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom du ønsker med mic til telefon vil jeg anbefale deg Starkey HF-2, og som i så måte er et interessant utgangspunkt.

Ville ellers tatt en titt over på Heir Audio sine 4. A som får svært god omtale flere steder. Noe i overkant av det skisserte budsjettet, men definitivt verdt pengene.

Hei Audio har - i mine øyne - produsert de flottest monitorene jeg har i dag (8.A), og lydmessig er de uovertrufne. I særklasse bra, i mine øyne / ører. Bilde vedlagt

http://www.mobilen.n...key-hf-2/107680

http://www.heiraudio.com/index.html

post-47107-0-31350200-1347630266_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Trenger ikke mic, det skal kun være til musikk bruk. Heier virker jo å være bra, men Starkey har den fordelen at man kan besøke dem i Oslo og få støpt det på dagen.

Fant en over sikt her: http://www.head-fi.o...o-added-9-13-12

Men ser ut som alle dem er litt over min prisklasse :)

Du får nok ikke støpt dem på dagen, men de tar avstøpning og sender denne til produksjon. Så får du tilsendt eller kan hente monitorene noen uker senere. Sikkert mulig å spørre om "haste" ordre dersom de (mot formodning) skulle ha litt lite å gjøre...

Starkey HF-2 er som sagt bra og spesielt interessant dersom man ønsker mic, men skal monitorene kun brukes til musikk ville jeg nok forsøkt å spare opp mellomlegget til Heir 4.A. Starkey kan fortsatt gjennomføre avstøpningen for deg.

Average_joe er en særdeles kunnskapsrik fyr, og har gitt undertegnede (og mange andre) gode råd på veien. Project86 og Kunlun foretar også svært gode "reviews" på samme forum, og har i likhet med average_joe mange følgere.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...