slowmoris Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Har et skjermkort fra AMD RADEON som ikke funker. Kortet er bare 4-5 dager gammelt. Hovedkort er ASUS M4A89GTD PRO/USB3 http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A89GTD_PROUSB3/ cpu har jeg ikke skjekket ennå. er ikke min pc. Men.. jeg har en venn som hadde 5770 i ca. 1 år.. det ble defekt og det var tydligvis ikke no garanti på det. ( Kjøpt fra utlandet ) Han kjøpte et nytt kort ( Radeon HD 6870 powercolor) og det har funket flott i 4 dager.. etterhvert som dagen kom ble det farger på skjermen etterhvert svart skjerm når man skulle starte maskinen. Dette har jeg gjort: Testet med at annet skjermkort og fikk bilde, testet skjermut gang bak på hovedkort dvi ( ikke svar ) testet forskjelige dvi porter og HDMI port på skjermkort ( ikke noe svar ) tatt ut rambrikker, ( ikke svar ) Har til og med testet 2 skjermkort og får svar på de... Gikk inn i BIOS og så om strømforsyningen ga riktig volt til pci e porten ( ok ) Så.. Hva kan dette være? Hvorfor? Jeg mener det er hovedkort som er kinda defekt siden den har øddlagt 2 skjermkort nå. Akkurat nå har jeg et ganske gammelkort som står inne.. den skal stå inni i pc-en 6 dager får og se hva som skjer med kortet. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Spinner vifta på skjermkortet rundt når du starter opp maskinen, eller er det helt defekt? Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 6. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Vifta spinner ja. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Høres rart ut. Busstypen på skjermkortet er PCI-E 2.1, og på hovedkortet er det 2.0, men det skal ikke ha noe å si. Hvis ingen her med litt mer erfaring enn meg kommer med en løsning, så anbefaler jeg å ta kontakt med kundeservice og få et nytt kort. Sånt må gå på garanti. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Som regel er det faktisk psu'en som tar livet av skjermkort og andre elementer i pc'en, en sjelden gang kan det være pga en dårlig kontakt eller noe, da bør man kunne se det på det eldre skjermkortet at det er svidd. Undersøk skjermkortet grundig og se om du ser noen svimerker. Hvilken strømforsyning er det snakk om? Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 6. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Det gammle skjermkortet er nok borte nå. Men strømforsyningen er en corsair HX 750 W har samme sjæl hjemme med 7950.. funker fint det. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Det gammle skjermkortet er nok borte nå. Men strømforsyningen er en corsair HX 750 W har samme sjæl hjemme med 7950.. funker fint det. Har hatt 2x defekte HX 650 fra corsair her , så jeg vil absolutt ikke påstå at "merkenavn X " er ufeilbart , Corsair har hatt en del småproblemer med 750 også , i alle fall i følge feedback på Newegg : http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16817139010 , uansett greit å ha i bakhodet om flere slike problemer oppstår og komponenter tar kvelden. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 6. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 shit. Kanskje et dårlig kjøp da? Min strømforsyning er ikke mer en 6-7 mnd gammel. og skjermkortet er vel det samme. Men tror du det er strømforsyningen som er problemet eller hovedkortet? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Det er umulig å si med mindre du får testet grundig eller kan belaste psu eksternt samtidlig som du måler ripple / avvik på spenningene. Jeg vil ikke påstå at 750 er et dårlig kjøp , men som med alle Psu'er så finnes det alltid problematiske "batcher" , har du hatt tegn på ustabilitet er det lurt å ha dette i bakhodet og kanskje prøve med en annen psu som du vet er stabil for å feilsøke ordentlig. Svært mange problemer som man kan tro er pga hovedkort eller andre komponenter kan faktisk være forårsaket av psu'en , man må derfor være bombesikker på at den psu'en man tester med er 100% stabil og funksjonell. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Hva med å teste med en annen PSU og sjekke om det fungerer? Hvis ikke, flytt alt over til et annet hovedkort og prøv det. Antar at det er PSU-en, og da skal du nok få det på garanti. Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 6. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Men si jeg tester med en annen psu... tror du/dere at skjermkortet vil gi fra seg bilde da? vifta spinner jo.. men ikke no bilde. det som også er rart er at når jeg ikke har i noe skjermkort så vil ikke intigrert skjerm ut gang bak funke heller Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. august 2012 Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Test heller skjermkortet i en annen pc med en annen psu! Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 6. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2012 Ja, har faktisk gjort det og.. glemte og skrive det. Har testet skjermkortet i en annen pc med 350 w fra cheiftec og jeg har testet med en annen strømforsyning 600w cheiftec der og. ikke noe svar. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Da havner nok skjermkortet hos el-retur antar jeg , spesielt om det kan lett påpekes at det har blitt svidd en eller annen plass (noe jeg antar). Hovedkortet skal jo også ha et integrert skjermkort , om du ikke får det til å fungere (må enables i bios) så er trolig også hk defekt. Det kan jo selvsagt være en feilkobling som dreper komponentene her, ble alle spacerne på hovedkortet montert riktig? En for mye kan lage trøbbel... Edit : Uansett ta kontakt med forhandleren hvor du kjøpte skjermkortet og start en retur prosses med dem. Endret 7. august 2012 av Malvado Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 ''ble alle spacerne på hovedkortet montert riktig?'' Og det vil si? har testet integrert skjermkort på hk og det funker ikke nei. jeg mener at skjermkort er defekt.. samtidig et eller annet på hk er det og.. kanskje pci-e sporet som gir feil strøm der eller no. så vi må nok sende inn både skjermkort og hk tror jeg. Lenke til kommentar
probin Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Virker som broren min har samme problemet som deg. skjedde for 4 eller 5 dager siden. Hva skjer på PC-en din når du fjerner driveren? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 Spacers er skruene som monteres på kabinettet for å forhindre elektrisk kortsluttning. DVS : Bilder Lenke til kommentar
slowmoris Skrevet 7. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 ''Virker som broren min har samme problemet som deg. skjedde for 4 eller 5 dager siden. Hva skjer på PC-en din når du fjerner driveren?'' Altså... jeg får ikke bilde på skjermkort eller hovedkort.. da må jeg isåfall gå inn på pc-en med et annet skjermkort og teste.. kan sikkert gjøre det og se hva som skjer. ''Spacers er skruene som monteres på kabinettet for å forhindre elektrisk kortsluttning. DVS : Bilder'' okei.. ja det burde jeg ha vist da Men ja.. de sitter som de skal.. alle er på plass.. skrudde opp hovedkortet nå og skjekket det... og testet skjermkortet på nytt.. ikke noe svar. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 7. august 2012 Rapporter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Ville også prøvd en reset av BIOS. Kan gjøres med jumper på HK,eller ta ut batteriet på HK.(les bruker manual) Får du bilde etter BIOS-reset må du huske å stille inn dato og klokkeslett på nytt i BIOS. Etter dette avinstallerer du driver til skjermkortet,last ned nyeste driver og installer. Får du ikke liv i kortet er det bare å sende det i retur. Endret 7. august 2012 av jetzbullet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå