Gå til innhold

Er minnebrikkene defekte?

bojalborg

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny PC for snart 2 uker siden, og siden da har jeg fått 5 BSOD's. De 4 første gangene sto det "Memory Management", og den siste gangen sto det "IRQL not less or equal". BSOD'ene kommer etter flere timer med bruk. Har jeg defekte minnebrikker? Jeg har ett sett med Kingston DDR3 HyperX 2133MHz 16GB. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749648.

Endret av bojalborg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i det hele tatt mulig å sette de inn feil vei?

De kjører på 2133MHz

Asus P8Z77-V Pro

Intel i7 3770K

ASUS GTX 680 DirectCU II Top

Samsung SSD 830 (x2) i RAID0.

Er det noe jeg har glemt å neve da?

Har funnet noen minnetester, men de krever at jeg brenner de på en cd plate.

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulig å sette de inn feil vei?

De kjører på 2133MHz

Asus P8Z77-V Pro

Intel i7 3770K

ASUS GTX 680 DirectCU II Top

Samsung SSD 830 (x2) i RAID0.

Er det noe jeg har glemt å neve da?

Har funnet noen minnetester, men de krever at jeg brenner de på en cd plate.

Prøv memtest :)

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Memory-Tweak/MemTest.shtml

Endret av moby_duck
Lenke til kommentar

Den testen var forøvrig den eneste jeg fant som ikke krevde at jeg brente den på en CD plate.

Men jeg får det ikke til å funke. Jeg får opp denne meldingen, og skjønner ikke hvordan jeg skal få det til..

Edit: Fant ut av det!

post-277935-0-52169500-1344276719_thumb.png

Endret av bojalborg
Lenke til kommentar

Hvis hastighet står på auto i BIOS kan man prøve å sette ned manuelt å se om det funker. Kjør Windows sin MEMtest ved å skrive "mem" i start menyen, Memtest86 eller den over ^.

Du får feilmeldingen siden programmet kan ikke allokere ~16GB på en gang, derfor må du kjøre flere programmer for å teste, si at du bruker 20% RAM idle så må du kjøre 6 programmer som tester 2GB hver f.eks. Du får ikke testet all RAMen på en gang though siden Windows bruker som sagt en del idle. Prøv heller Memtest86 som du booter opp eller Windows sin som tester når du rebooter hvis du er lat.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Du burde kjøre en og en brikke av gangen og bruke Memtest86+ MERK pluss tegnet, det er VELDIG viktig for støtte av nyere hardware.

Her får du fullverdig test uten at Windows kan stikke kjepper i hjulene for deg, så får du teste en og en brikke av gangen, du skal ha 0 feil, finner du feil så har du mulige årsaker.

Feil med minnebrikken, eller feil innstillinger.

Lenke til kommentar

Kjører Memtest86+ nå, og ser at i testen står det at minnebrikkene kjører på 2144 Mhz, selvom jeg har satt de til 2133 i BIOS, kan dette skape problemene jeg har?

Når jeg kjørte memtest86+ med alle brikkene fant den 2 feil..

Edit: Minnebrikke 2 og 4 fungerer som de skal.

Edit2: Nå kjørte jeg samme testen med minnebrikke 1 og 3, og den fant ingen feil.. Men hvorfor finner den da feil når alle brikkene er satt i?

Endret av bojalborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...