Calippus Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 ps, håndskreven kvittering. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Takker for ninja-kjapt svar! Heh.., var detta jeg mistenkte lenge. "Kvitteringen" har jeg fått på en lapp, størrelsen A5, med litt kjeft i og også en pris på ganske nøyaktig 1500,-. Hvordan man kom fram til _den prisen_ e rart, for det burde heller stått 1449kr, evt 1565kr, evt noe annet. Manglende mva/moms på 25%, samt at mottaker ikke betaler skatt på 30-40% er jo det som går under svart arbeid. Nå er ikke jeg jurist, men jeg kan ikke se at huseier skal kunne komme unna med å kreve deg for udokumenterbare utgifter i en depositumstvist. Be om kopi av faktura for arbeidet ps, håndskreven kvittering. Håndskreven kvittering er greit det, men det må være fra håndtverkeren som utførte arbeidet, spesifisere timepris/timer eller jobbeskrivelse. 1 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 huset er også bare delvis bebodd av huseier. innom av og til "når det er nødvendig". Var sikkert familiehus tidligere, nå 5sokkelhybler + enda en i loftet. Det er vel endel skatt å spare på dette, da vedkommende delvis bor men samtidig leier ut (til mange stykker) mt.p det zepticon nevnte ang. skatt m. mer Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Håndskreven kvittering er greit det, men det må være fra håndtverkeren som utførte arbeidet, spesifisere timepris/timer eller jobbeskrivelse. Lappen hadde kun hånverkens underskrift på. resten tekst fra huseier. timepris, mengde utført arbeid, annet oppdrags-spesifikt stod ikke. Endret 8. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 huset er også bare delvis bebodd av huseier. innom av og til "når det er nødvendig". Var sikkert familiehus tidligere, nå 5sokkelhybler + enda en i loftet. Det er vel endel skatt å spare på dette, da vedkommende delvis bor men samtidig leier ut (til mange stykker) mt.p det zepticon nevnte ang. skatt m. mer 6 hybler på 2850 per stykk er 17100 per måned. Den delen huseier bor i må være verdt 17 100kr per måned å leie ut for at huseier skal få skattefritak. Noe jeg sterkt tviler på Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Oki, skal ikke nevne så mye rundt skattefritak, skal væreforsiktig med å hevde formye, men kun jeg har hørt fra mine (tilsvarende kritiske) naboer,at når vedkommende bor der så kan man unngå mye skatt. Men jeg er n00b på dette området. Endret 8. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Oki, skal ikke nevne så mye rundt skattefritak, skal væreforsiktig med å hevde formye, men kun jeg har hørt fra mine (tilsvarende kritiske) naboer,at når vedkommende bor der så kan man unngå mye skatt. Men jeg er n00b på dette området. Reglene er at man kan leie ut haklvparten av en bolig skattefritt, så lenge man bor i den selv. Halvparten regnes da ut fra hvor mye man tjener på leien. Altså, så må den delen han benytter i huset være verdt over 17100kr i måneden på leiemarkedet for at han skal få skattefritak. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 9. august 2012 Del Skrevet 9. august 2012 Hvorvidt en hushai (som han blir referert som flere ganger) som leier ut så billig at man ikke kan si nei betaler skatt av leieinntektene eller ikke er totalt irelevant for denne saken. Det er videre meget mulig at betalingen for vindusreparasjonen havner i kategorien for "hvite småjobber til under 4000,-", og således ikke er rapporteringspliktig, og at huseier dermed har en god sak ift å kreve dette dekket uavkortet. For øvrig, om du er like velformulert overfor huseier som du har vært i denne tråden skjønner jeg godt at det kan bli litt problemer med kommunikasjonen. 1 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 @ Whist1er; Jo, du sier der noe riktig. Bør ikke involvere skatt noe særlig her, så ja det er orsåvidt irrelevant. Billig sier du? -Hadde du visst standarden på utstyret og hyblene bokollektivet på 5 levde i så hadde du kanskje ikke sagt billig. Bruker ordet hushai, da vi har hatt en god del suspekte/fæle episoder som ikke er nevnt i tråden. Og ja, har vært godt frustrert når jeg i begynnelsen skrev tråden, så kan godt hende jeg har driti meg bittelitt ut noen steder. Dét innrømmerer jeg. For øvrig, om du er like velformulert overfor huseier som du har vært i denne tråden skjønner jeg godt at det kan bli litt problemer med kommunikasjonen. Huh? Bør man ikke skrive forståelig i et offentlig forum? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå