Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Har du sendt krav om å få tilbakebetalt depositum? For siden depositumet er ulovlig innbetalt, så kan du kreve å få dette tilbake uavhengig av utleiers krav, og kreve forsinkelsesrenter fra forfall. Utleier kan selvfølgelig trekke fra de krav han har mot deg, sett at disse er korrekte. Det vil si den husleien du ikke har betalt, husleie fram til og med den dagen du ryddet ut og rimelige utgifter for å dekke utskiftning/reparasjon av vinduet. Joda, vinduet er "dekket" av "depositumet". Det som er det lille problemet her i saken er at huseier klarte faen meg å få inn en håndverker, eller la meg si "håndverker" klokka 22:30 til å begynne med repareringen. Dette er/var et trangt lite bokollektiv, og du kan tro det forstyrret. Greia var at jeg fikk en LAPP på døra av huseier med prisen på reparasjonen og vinduet, som var 1500.-. Hvordan dette står i forhold til vanlige håndverker-priser vet jeg ikke, har desverre ikke fått rompa i gir for å sjekke dette. Veldig mye humbug, generelt... (..)Humbug også rundt ekstrakostnader, som f.eks betale bruk av vaskemaskin, med mer - uten at det står i kontrakt. _______ Depositumet: Hvordan anbefaler dere at jeg skal gå fram med dette? Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Først retter du et skriftlig krav. Hjelper ikke det så må du opprette en sak med namsretten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Du kommer og spør om hjelp, da anbefaler jeg at du skjerper tonen din ganske kraftig. Sånn som du holder på nå, Calippus, så er det ingen overhodet som ser noen grunn til å bidra. Å be folk om å holde kjeft er uakseptabelt. Hvorfor mener jusshjelpa at han ikke har grunnlag for å gå til retten? Det har han åpenbart - han har et erstatningskrav på deg for ubetalt leie og ødelagt vindu. Utleier skal åpenbart ikke ha en halv ukesleie, men 6 dagers leie, som er mer. Men jeg vil anbefale deg å ikke sende ham pengene - han har jo allerede det ulovlige depositumet ditt, hvorfor gi han mer penger og gjøre saken enda vanskeligere? Uansett. Legg fra deg den sårede stoltheten din eller hva i all verden det er som gjør at du er så sint på huseier. Drit i meldingene han har sendt deg, og forsøk å håndtere dette på en profesjonell måte. Det innebærer at du sender han et krav om å betale depositumet til deg, hvor han kan trekke fra den ubetalte leien samt et beløp for vinduet (her bør du spesifisere et beløp du mener er rimelig, eller på annen måte få fram at han ikke kan trekke hva som helst for det). Det er dette som er saken her, meldingene er det rett og slett ingen grunn til å lage så stor sak av som du gjør. Til neste gang noen krever kontant depositum/depositum på egen konto: Husleieloven er ufravikelig, men det er det enkelte huseiere som ikke bryr seg så mye om. Det jeg anbefaler å gjøre er å betale til konto (om du betaler kontant, få for guds skyld en signert kvittering), og så opprette depositumkonto for egen regning. Så setter du inn husleien på denne kontoen fram til den er fyllt opp med riktig beløp. Så trekker du kostnadene dine fra første husleiebetaling (etter at du har fyllt opp depositumbeløpet), og vips så har du korrekt depositum. Dette informerer du selvfølgelig huseier om en stund etter at du har flyttet inn. 5 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Zepticon; Fordi han har brutt reglene for hvordan depositum skal behandles. At du leier hos en som krever depositum kontant sier egentlig mer om deg enn huseier. Du kan egentlig kun holde kjeft. Du vet absolutt ingenting, tenker jeg, rundt hvordan boligmarkedet i Trondheim er mellom juli-august. Forsåvidt det dummeste jeg har hørt i tråden til nå. Mangler du bolig, tar du det du får - og jeg ble påtvunget å gi depositumet kæsj til gamlingen.- vi to satt og skrev kontrakten (som var en vanlig standardkontrakt), der det står svart på hvitt at dep. skal settes på nøytral konto, der banken ordner. Han pent og pyntelig klussa over dette og sa "ja men, du får jo itj så my i rente, tryggar at pængan e hos mæ" Du kan egentlig holde kjeft, fordi jeg vet UTMERKET godt hvordan boligmarkedet er i Trondheim i juli og august. Har nemlig bodd i byen i 7 år, og studert i 6 av dem. Men det er ingen unskyldning for at du ikke passer på å hevde dine rettigheter. Det er nettopp slike som deg som gjør at disse folka kan drive på slik. for om alle krevde at reglene ble fulgt, så hadde de måtte følge reglene uansett. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg ser selvfølgelig at det er/var forferdelig utaktisk av meg å ikke dra ut all dritt innen 01.august. Som kompensasjon får huseier en halv ukes-leie tilsendt av meg. Gjentar at alt er tatt ut 06. og jeg har gjennomgått hybelen og huset på nytt, samt tibakelevert nøkkel. Er det du som har "bestemmt" denne kompensasjonen? Dersom du har kontraktfestet at du skal være ute innen den første, og du fremdeles ikke har flyttet før den 6. så kan han kreve deg for evt omkostninger som følge av dette. Si at han har leid inn snekker og maler for å bytte vinduet og ordne hybelen før de neste flytter inn. Du skaø være ute den 1. og snekker/maler kommer den 3. De finner da greiene dine fremdeles på hybelen, og må dra hjem. Du er da erstatningspliktig for utleiers utlegg i forhold til ditt kontraktbrudd. Så du kan ikke bare uten vidre anta at vanlig leie for disse dagene er nok. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Depositumet: Hvordan anbefaler dere at jeg skal gå fram med dette? Han skal dokumentere alle utlegg som han har hatt i forbindelse med utbedringen av skadene. Om han har hentet inn Pjotr fra polen og betalt han svart så har han dritt seg ut. Utgiftene skal dokumenteres med noe mer enn en lapp. Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Zepticon; Fordi han har brutt reglene for hvordan depositum skal behandles. At du leier hos en som krever depositum kontant sier egentlig mer om deg enn huseier. Du kan egentlig kun holde kjeft. Du vet absolutt ingenting, tenker jeg, rundt hvordan boligmarkedet i Trondheim er mellom juli-august. Forsåvidt det dummeste jeg har hørt i tråden til nå. Mangler du bolig, tar du det du får - og jeg ble påtvunget å gi depositumet kæsj til gamlingen.- vi to satt og skrev kontrakten (som var en vanlig standardkontrakt), der det står svart på hvitt at dep. skal settes på nøytral konto, der banken ordner. Han pent og pyntelig klussa over dette og sa "ja men, du får jo itj så my i rente, tryggar at pængan e hos mæ" Du kan egentlig holde kjeft, fordi jeg vet UTMERKET godt hvordan boligmarkedet er i Trondheim i juli og august. Har nemlig bodd i byen i 7 år, og studert i 6 av dem. Men det er ingen unskyldning for at du ikke passer på å hevde dine rettigheter. Det er nettopp slike som deg som gjør at disse folka kan drive på slik. for om alle krevde at reglene ble fulgt, så hadde de måtte følge reglene uansett. Vel, Beklager seriøst den skarpe tonen. Ut ifra det du skrev, virka det som om du plottet ned noe (random) for å gi meg et skikkelig eksempel, uten at du visste om boligmangelen og presset som er i de månedene. Jeg kunne ikke ha valgt annerledes. Andre som bodde der også har innbetalt depositumet kontant, men disse har holdt kjeft rundt det siden de er forsiktige mennesker. Så der har huseier vær meget selektiv mt.p hvilke leieboere han ville ha - ofte var det ikke norske studenter, men heller utenlandske og studenterr litt opp i åra. Jeg forstår når du skriver at jeg burde passe mine rettigheter, og at det indirekte er oss som gir dep. kæsj som gir grobunn for slike hushaier. Men jeg mener det er helt feil, jeg var i en pressa situasjon der jeg måtte ha tak over hodet, prisen var billig, så jjeg tok kontrakten. ______ Edit; det er enklere å hevde rettigheter samt velge og vrake mellom bosteder når du har tid på deg ^^. Planlegger du nytt sted å bo ifra la oss si fra mars-april får du det betydelig enklere. Det gjorde jeg dette året og ordnet meg nytt sted med langt bedre forhold.. Derfor også har vedkommende huseier kun hatt visninger og kontrakt-start i august, da presset er på sitt største, der folk er desperate ______ @ Herr Brun; takk for bra svar :=) Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Jeg forstår når du skriver at jeg burde passe mine rettigheter, og at det indirekte er oss som gir dep. kæsj som gir grobunn for slike hushaier. Men jeg mener det er helt feil, jeg var i en pressa situasjon der jeg måtte ha tak over hodet, prisen var billig, så jjeg tok kontrakten. Hva var prisen per måned, og hvor mye var depositum? Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Hva var prisen per måned, og hvor mye var depositum? Prisen per måned var latterlig lav, 2850 inkl strøm, få boliger som hadde dette, dep 2x det Dog månedlige ekstrakostnader ala vaskemaskin, + noe kostnader ved bruk av vann som han finurlig regnet det ut. Uspesifisert, stod ikke i kontrakt. Ofte lurte man seg unna. Type f.eks, putte på 25kr i en boks før man vaska klær... Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hva var prisen per måned, og hvor mye var depositum? Prisen per måned var latterlig lav, 2850 inkl strøm, få boliger som hadde dette, dep 2x det Dog månedlige ekstrakostnader ala vaskemaskin, + noe kostnader ved bruk av vann som han finurlig regnet det ut. Uspesifisert, stod ikke i kontrakt. Ofte lurte man seg unna. Type f.eks, putte på 25kr i en boks før man vaska klær... Vell, da har du hatt en "effektiv" leie på 3325 dersom du sitter igjen uten depositum. Noe som forsåvid ikke er noen upris egentlig. Selvfølgelig sett bort fra de åpenbare juridiske sidene av saken. Og det var jo noe jeg selv vurderte når jeg flyttet første gangen, og utleier krevde leie en måned på forskudd (for å omgå depositumskravene i husleieloven), om dette var penger jeg hadde råd å tape om det kom til det. Selvfølgelig ville jeg laget bråk, men om man ikke kom noen vei, så er det ikke en kritisk mengde penger man har tapt. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 "Du får det ikke, og jeg er ikke typen til å kødde med" Han sier du ikke får det, og advarer deg mot å finne på noe faenskap. "tar du ikke ut alt snart vil jeg kaste det ut" Du har fremdeles dritt liggende å slenge i huset etter at kontrakten er ferdig. Ditt problem, og han har rett å kaste det ut. § 10-4. Etterlatt løsøre Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette. Er ikke enig med deg at han har lov å kaste det ut. (Med mindre det er skrot.) Og ang. trusler: En melding som er egnet til å skape frykt er å anse som en trussel. Det er noe tvilsomt om denne er egnet til å skape frykt, men er likevel noe i grenseland for hva en bør skrive når noen ber om å få tilbake depositumet sitt. Jeg har selv opplevd at meldinger av typen; "hvis du ikke lager problemer for meg lager ikke jeg problemer for deg," er blitt ansett som en trussel av tidligere huseier. (Noe det etter hvert kunne tolkes som da han ikke hadde gyldig dep. konto og vi sluttet å betale leie de 3 siste månedene. Ulovlig depositum ansåg vi som forskudd på leie. Huseier kom ingen vei) 1 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Ålreit, så det dere prøver å si indirekte her, er at jeg godt kan være frekk i mine meldinger tilbake igjen? Prøver å vise husieren han slett ikke har frie tøyler Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Ålreit, så det dere prøver å si indirekte her, er at jeg godt kan være frekk i mine meldinger tilbake igjen? Prøver å vise husieren han slett ikke har frie tøyler Nei, ikke gå i den fella. Være saklig hele tiden, ikke la han hisse deg opp. Du stiller mye mye bedre i en evt sak dersom du har opptrått saklig til tross for hans usakligheter, om det er noen. 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hei dere Ønsker i korte trekk å få vite ifra dere om hva slags grunnlag for en liten anmeldelse av saken jeg har. Saken er som følger; jeg har nettopp flyttet ut av en (luguber) hybel iTrondheim, og innpå ordnede forhold i studentby. Depositumet mitt måtte bli innbetalt kæsj før innflytting til tildligere huseier. Disse pengene har han disponert. Dette depositumet krangler vi nå om - og det er flere forhold, bl.a sprakk et lite vindu (som dep. måtte dekke) og en tredjedel av en husleie måtte dekkes. Men hva skal jeg gjøre med restpengene, kan jeg/ hvordan kan jeg kreve å få dem tilbakebetalt?? Videre ang. meldinger; jeg har flyttet ut 01.aug, men et par småting står igjen i mitt rom (1 jakke + noen poser). Jeg har flere ganger siste dagene fått slibrige sms-meldinger om erstatningskrav for at jeg ikke tok ut alt 01.aug - og det står blant annet "vi kan vel sikkert møtes hos Namsretten" eller "har tatt bilder av hybelen, greit å ha som erstatningsbevis..." Dette har pågått en stund i tillegg til lappe-meldinger på min dør der jeg bodde før. Flere av disse lappene har jeg spart, og har også spart sms-meldingene før en eventuell diskusjon med husleietvisutvalg og politi. Til info; jeg rydder ut resten ferdig mandag kveld, så får jeg se hva jeg skal gjøre. OG: jeg har svart ham på sms(informativt - ikke trusselaktig!) at han ligger tynt an i forhold til depositum etter å ha fått vite ting av husleietvist-utvalg. Så dermed; Kan jeg, og Bør jeg anmelde dette?? *Edit; altså _lapper_ har pågått *Lenge*. Først og fremst på døra mi, men også tlf. Så dette er det siste i rekken. Jeg er særdeles lei...Grunnlag for politianmeldelse? Rette innstans her er Namsmannen..og ikke alle disse her på forumet som har forskjellig svar etter som det passer dem;) 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Selvfølgelig kan du det. Å være frekk har som oftest ingen direkte rettslige følger, det er sjeldent ulovlig. Men det er som oftest veldig dumt. 1 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Takker forsåvidt for gode svar fra folk her. I tillegg kom jeg på noe Zepticon nevnte ang håndverkerarbeidet på vinduet... Så jeg må nesten skyte inn et relevant spørsmål.. Denne håndverkeren som kom angående vinduet tre-fire ganger i det bofelleskapet (vårt), og alle var mer eller mindre seint på kvelden. Alt ifra 18:30-tiden til 23:00-tiden En gang skulle noe fikses på min radiator og huseier presterte søren meg å få inn håndverker kl22:40 bankende på min dør. Det var flaut/kleint, og jeg bortforklarte situasjonen med at jeg skulle ut en tur, slik at det ikke passet der & da. Så, er det ensbetydende med at det er svart når håndverker'n kommer såpass seint?? Er vel ingen "normale"/legale som tar seg oppdrag så seint på kvelden vel? (ps: jeg er n00b på dét feltet, så vis varsomhet ) Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Så, er det ensbetydende med at det er svart når håndverker'n kommer såpass seint?? Ikke nødvendigvis. Det er ikke helt vanlig, det skal jeg innrømme. 1 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 (endret) Så, er det ensbetydende med at det er svart når håndverker'n kommer såpass seint?? Ikke nødvendigvis. Det er ikke helt vanlig, det skal jeg innrømme. Fordi han nevnte, etter at rep. av baderomsvinduet var gjort og dekket av dep. - at "du skal være glad det ikke er moms på dette, da hadde det vært enda dyrere". Meg: En stund siden dette, men jeg husker godt diskusjonen i etterkant. vinduet sprakk etter at det ble forsøkt åpnet. vi er nemlig pålagt å åpne for å lufte.. Endret 8. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Så, er det ensbetydende med at det er svart når håndverker'n kommer såpass seint?? Ikke nødvendigvis. Det er ikke helt vanlig, det skal jeg innrømme. Fordi han nevnte, etter at rep. av baderomsvinduet var gjort og dekket av dep. - at "du skal være glad det ikke er moms på dette, da hadde det vært enda dyrere". Meg: En stund siden dette, men jeg husker godt diskusjonen i etterkant. vinduet sprakk etter at det ble forsøkt åpnet. vi er nemlig pålagt å åpne for å lufte.. Svart arbeid, som er ulovlig. Huseier kan ikke dokumentere utgiftene, og heller ikke ta depositum. Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Så, er det ensbetydende med at det er svart når håndverker'n kommer såpass seint?? Ikke nødvendigvis. Det er ikke helt vanlig, det skal jeg innrømme. Fordi han nevnte, etter at rep. av baderomsvinduet var gjort og dekket av dep. - at "du skal være glad det ikke er moms på dette, da hadde det vært enda dyrere". Meg: En stund siden dette, men jeg husker godt diskusjonen i etterkant. vinduet sprakk etter at det ble forsøkt åpnet. vi er nemlig pålagt å åpne for å lufte.. Svart arbeid, som er ulovlig. Huseier kan ikke dokumentere utgiftene, og heller ikke ta depositum. Takker for ninja-kjapt svar! Heh.., var detta jeg mistenkte lenge. "Kvitteringen" har jeg fått på en lapp, størrelsen A5, med litt kjeft i og også en pris på ganske nøyaktig 1500,-. Hvordan man kom fram til _den prisen_ e rart, for det burde heller stått 1449kr, evt 1565kr, evt noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå