Calippus Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Hei dere Ønsker i korte trekk å få vite ifra dere om hva slags grunnlag for en liten anmeldelse av saken jeg har. Saken er som følger; jeg har nettopp flyttet ut av en (luguber) hybel iTrondheim, og innpå ordnede forhold i studentby. Depositumet mitt måtte bli innbetalt kæsj før innflytting til tildligere huseier. Disse pengene har han disponert. Dette depositumet krangler vi nå om - og det er flere forhold, bl.a sprakk et lite vindu (som dep. måtte dekke) og en tredjedel av en husleie måtte dekkes. Men hva skal jeg gjøre med restpengene, kan jeg/ hvordan kan jeg kreve å få dem tilbakebetalt?? Videre ang. meldinger; jeg har flyttet ut 01.aug, men et par småting står igjen i mitt rom (1 jakke + noen poser). Jeg har flere ganger siste dagene fått slibrige sms-meldinger om erstatningskrav for at jeg ikke tok ut alt 01.aug - og det står blant annet "vi kan vel sikkert møtes hos Namsretten" eller "har tatt bilder av hybelen, greit å ha som erstatningsbevis..." Dette har pågått en stund i tillegg til lappe-meldinger på min dør der jeg bodde før. Flere av disse lappene har jeg spart, og har også spart sms-meldingene før en eventuell diskusjon med husleietvisutvalg og politi. Til info; jeg rydder ut resten ferdig mandag kveld, så får jeg se hva jeg skal gjøre. OG: jeg har svart ham på sms(informativt - ikke trusselaktig!) at han ligger tynt an i forhold til depositum etter å ha fått vite ting av husleietvist-utvalg. Så dermed; Kan jeg, og Bør jeg anmelde dette?? *Edit; altså _lapper_ har pågått *Lenge*. Først og fremst på døra mi, men også tlf. Så dette er det siste i rekken. Jeg er særdeles lei...Grunnlag for politianmeldelse? Endret 6. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hva er det som du mener er "slibrig"? Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Hva er det som du mener er "slibrig"? Hva som menes? Er vel rimelig innlysende.. kan gi deg noen eksempler a) jeg spør i sms om vi kan ta en diskusjon ang depositumet; svar: "Du får det ikke, og jeg er ikke typen til å kødde med" b) Fått sms; "Vi kan godt møtes i namsretten ang depositumet" eller evt "tar du ikke ut alt snart vil jeg kaste det ut" c) siste sms: "tatt bilder av hybelen nå, fintå ha når du får tilsendt erstatningskrav.." TRakassering via sms eller ikke? Endret 6. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 slibrig slibrig a2 (trol fra lty slibberich, av slipper 'glatt, slibrig') 1 glatt, sleip 2 uanstendig, griset s-e vitser / s- snakk 5 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) slibrig slibrig a2 (trol fra lty slibberich, av slipper 'glatt, slibrig') 1 glatt, sleip 2 uanstendig, griset s-e vitser / s- snakk Greit OK. Kall det gjerne irriterende / stygge / -meldinger/trusler. Jeg vil vite hva jeg kan gjøre i saken!! Drit i ordvalget mitt Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Kanskje det er nettopp din hast og dine ordvalg som har brakt deg i den situasjonen du har kommet i - ikke vet jeg ... Meldingene oppfatter jeg som helt vanlige ord som lett irriterte mennesker ofte bruker - så etter min mening tror jeg ikke de kan danne grunnlag for noe spesielt. Min anbefaling er å "bite i det litt sure eplet", og heller ta dette med som en nyttig erfaring. Lykke til! Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Du har ingenting å anmelde for her. Hvis du skal kreve tilbake pengene rettslig må du ha et tvangskraftig krav, og så fikser namsmannen resten. Sikkert greit for begge parter å starte i husleietvistutvalget. 1 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Det nærmeste vil være straffelovens bestemmelser om plagsom og trakasserende oppførsel, men innholdet av SMS'ene slik de er sitert i tråden når ikke opp til det nivået. Så lenge det holdes i en rimelig saklig tone er det ikke grunnlag for påtale. 2 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Vel, det fortsetter på akkurat nå med meldinger - og jeg har allerede bedt om et stopp til vedkommende. Nyeste er at vedkommende krever ekstra 700kr ,- for en 4dages-periode, for at jeg har hatt det siste at tingene i rommet. Jakke , noen sokker + 4stk poser. Rommet har vært åpent til visninger denne tiden. Meldingsbølger har lignende skjedd flere ganger tidligere, dette er vel "siste runde"... Så? Ps; han har fremdeles en del av mitt depositum hos seg(som måtte bli innbetalt i kontanter og gitt direkte til huseieres konto før innflytting) Endret 6. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hvorfor har disse tingene stått igjen, og hvorfor gjør de det fortsatt? 2 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 6. august 2012 Forfatter Del Skrevet 6. august 2012 (endret) Hvorfor har disse tingene stått igjen, og hvorfor gjør de det fortsatt? De står ikke ifra ikveld av igjen. De stod igjen fordi jeg ikke fikk dem med meg under utflyttingen, skylder på plassmangel og tid, og da jeg samtidig jobba denne perioden. Huseier har ikke hatt visninger i bokollektivet før idag. OG: en annen leieboer som har flytta ut samtidig med meg har ikke fått tilsvarende gjøn - denne leieboeren bodde regelrett til 04.august selv om kontrakten gikk ut for oss begge 31.juli. Dette er primært pga krangelen om depositumet Endret 6. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Du vet at husleieloven sier at du skal ha flyttet ut og vasket ned og overlatt husrommet i sin helhet til utleier innen utløp av oppsigelsestid? Og, argument om at "han kjørte for fort uten straff, så da burde jeg ikke få bot!" fungerer jævlig dårlig... Jeg sier dette bare for å påpeke at ting ikke nødvendigvis bare er utleier som gjør noe galt her. Unnskyldningene dine får bare være, hva har de med saken å gjøre? 6 Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Du vet at husleieloven sier at du skal ha flyttet ut og vasket ned og overlatt husrommet i sin helhet til utleier innen utløp av oppsigelsestid? Og, argument om at "han kjørte for fort uten straff, så da burde jeg ikke få bot!" fungerer jævlig dårlig... Jeg sier dette bare for å påpeke at ting ikke nødvendigvis bare er utleier som gjør noe galt her. Unnskyldningene dine får bare være, hva har de med saken å gjøre? Ja, jeg har flyttet ut allerede 01.aug. Rommet var åpent og klart for visning. Gjentar igjen; jakke og poser stod igjen i rommet mitt. De står ikke igjen per 06.august. Etter en prat med lokale Jushjelp har jeg fått vite at huseier står syltynt i forhold til depositumet(som er meg fratatt/stjelt) En annen ting jeg virkelig ikke forstår er hvordan det er heeelt O.K. å sende provokasjoner over sms gjentatte ganger uten at det får følger?!! Eller er det "jus-ekspertene" her i tråden som _vet_ dette, siden det virker som man kan bruke hvilket som helst språk og tone over sms -uten konsekvenser. Hvis dét jeg skrev i nest siste setning er riktig, ja da skal jeg faen meg vise hushaien noen tenner. Flott, og da kan jeg regelrett sende over irriterende køddemeldinger. Gleder meg! Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Meldingene oppfatter jeg som helt vanlige ord som lett irriterte mennesker ofte bruker - så etter min mening tror jeg ikke de kan danne grunnlag for noe spesielt. Min anbefaling er å "bite i det litt sure eplet", og heller ta dette med som en nyttig erfaring. Lykke til! SÅ bra! Da vil jeg starte med køddetelefoner av folk jeg kjenner mot tidligere huseier. Øhhh, eller, gjelder bare loven han? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Hvis du oppfatter de meldingene der som provoserende eller truende, så er du hårsår på grensen til det kliniske Alternativt leter du etter enda flere ting å ta ham på, eller unnskyldning for å ta igjen på egen hånd virker det jo som i dine siste innlegg her. Det virker ikke som om huseier har helt rent mel i posen angående depositumet ditt, men ta ham på det og ikke prøv å lek fornærmet - du har jo vitterligen ikke gjort helt som du skulle du heller. Står det igjen en jakke og noen poser etter datoen du skulle ha vært flyttet ut, så har du faktisk ikke etterlevd kontrakten. Lykke til med å få tilbake depositumet, og for guds skyld ikke sabotér for deg selv. 4 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Kunne ikke sagt det bedre selv, henrikwl. Ingen av meldingene vi har blitt presentert oss for til nå er i nærheten av straffbare. Dårlig forretningsskikk, kanskje, og ganske barnslig, men å anmelde? Det er betydelig mer barnslig. Når du har inngått en frivillig kontrakt med noen så kan du ikke be dem om å ikke sende deg meldinger. Gjør opp for deg, så kan du snakke om trakkassering dersom han aldri gir seg. Nå prøver jo huseier bare å få gjort opp. 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Nyeste er at vedkommende krever ekstra 700kr ,- for en 4dages-periode, for at jeg har hatt det siste at tingene i rommet. Jakke , noen sokker + 4stk poser. Rommet har vært åpent til visninger denne tiden. Dersom du sa opp fra og med 1. august, burde du ha ryddet bort alle dine ting, vasket og levert tilbake nøkkel og gjerne holdt et utflyttingsmøte/inspeksjon sammen med utleier slik at det ikke var tvil om at du hadde forlatt boligen, og at den var klar for at ny leier kunne flytte inn 1. august. At den er tilgjengelig for visning er ikke nok. Følgelig kan utleier ha et berettiget krav på disse 700 kronene, plus 1/3 ubetalt leie som du nevner tidligere + vinduet, uansett om han er en drittsekk eller grei kar. Blir det noe igjen av depositumet da? Les husleielovens kapittel 10 om tilbakelevering av av husrommet ved leieforholdets opphør. Her ser du at du er pliktig (i rimelig grad) til å stille boligen til disposisjon for visning før du flytter ut, at utleier kan kreve deg for leie fram til du faktisk har stilt boligen til utleiers disposisjon, og at han at han skal ta vare på etterlatt løsøre for din regning. Så rådet er: Rydd, reingjør og lever tilbake nøkkel hvis du fortsatt har snarest, og håp at han ikke krever deg for mer penger enn det du har betalt som "depositum". 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Har du sendt krav om å få tilbakebetalt depositum? For siden depositumet er ulovlig innbetalt, så kan du kreve å få dette tilbake uavhengig av utleiers krav, og kreve forsinkelsesrenter fra forfall. Utleier kan selvfølgelig trekke fra de krav han har mot deg, sett at disse er korrekte. Det vil si den husleien du ikke har betalt, husleie fram til og med den dagen du ryddet ut og rimelige utgifter for å dekke utskiftning/reparasjon av vinduet. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Ja, jeg har flyttet ut allerede 01.aug. Rommet var åpent og klart for visning. Gjentar igjen; jakke og poser stod igjen i rommet mitt. De står ikke igjen per 06.august. Altså, du hadde ikke flyttet ut. Etter en prat med lokale Jushjelp har jeg fått vite at huseier står syltynt i forhold til depositumet(som er meg fratatt/stjelt) Fordi han har brutt reglene for hvordan depositum skal behandles. At du leier hos en som krever depositum kontant sier egentlig mer om deg enn huseier. En annen ting jeg virkelig ikke forstår er hvordan det er heeelt O.K. å sende provokasjoner over sms gjentatte ganger uten at det får følger?!!Eller er det "jus-ekspertene" her i tråden som _vet_ dette, siden det virker som man kan bruke hvilket som helst språk og tone over sms -uten konsekvenser. Det du har fått fra han, er på ingen måte værre enn det du skriver her på forumet: "Jeg vil vite hva jeg kan gjøre i saken!! Drit i ordvalget mitt" "Du får det ikke, og jeg er ikke typen til å kødde med" Han sier du ikke får det, og advarer deg mot å finne på noe faenskap. "Vi kan godt møtes i namsretten ang depositumet" Han sier du må ta det til retten om du mener du har rett. "tar du ikke ut alt snart vil jeg kaste det ut" Du har fremdeles dritt liggende å slenge i huset etter at kontrakten er ferdig. Ditt problem, og han har rett å kaste det ut. "tatt bilder av hybelen nå, fintå ha når du får tilsendt erstatningskrav.." Helt saklig opplysning om at han har tatt bilder av de skadene han har påpekt. Lenke til kommentar
Calippus Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg ser selvfølgelig at det er/var forferdelig utaktisk av meg å ikke dra ut all dritt innen 01.august. Som kompensasjon får huseier en halv ukes-leie tilsendt av meg. Gjentar at alt er tatt ut 06. og jeg har gjennomgått hybelen og huset på nytt, samt tibakelevert nøkkel. NB; de eksemplene av meldinger jeg har fått er egentlig et utkast bare av lignende han har sendt hele juli-august og ikke minst i lappe-form da jeg bodde der. Hadde noen av dere vært i samme sted så hadde jeg bannet på at begeret hadde rent over for noen. -Så jeg trenger ikke å komme med flere eksempler. Dette med true med namsrett har han gjort flere ganger før. Igjen, etter snakk med Jushjelp/husleietvistutvalg vet jeg at det ikke er noe grunnlag for det, kun bull fra en gammal fyr. _________ Zepticon; Fordi han har brutt reglene for hvordan depositum skal behandles. At du leier hos en som krever depositum kontant sier egentlig mer om deg enn huseier. Du kan egentlig kun holde kjeft. Du vet absolutt ingenting, tenker jeg, rundt hvordan boligmarkedet i Trondheim er mellom juli-august. Forsåvidt det dummeste jeg har hørt i tråden til nå. Mangler du bolig, tar du det du får - og jeg ble påtvunget å gi depositumet kæsj til gamlingen.- vi to satt og skrev kontrakten (som var en vanlig standardkontrakt), der det står svart på hvitt at dep. skal settes på nøytral konto, der banken ordner. Han pent og pyntelig klussa over dette og sa "ja men, du får jo itj så my i rente, tryggar at pængan e hos mæ" Endret 7. august 2012 av Calippus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå