Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klokke som snakker til eldre dame?

lukyhansen

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser etter ei klokke som "snakker" det vil si den sier hvor mye klokka er.

Har prøvd å google det, men fant ikke mye der.

Vet at man kan få det via hørselsforbundet ved å ta kontakt med kommunen, har prøvd å få ordna det på den måten, men det går veldig tregt. Vet ikke hvor lenge bestemoren min har igjen og vil gjerne at hun skal få tak i klokka så fort som mulig.

Hun ser dårlig, så hun kan dessverre ikke lengre se hvor mye en vanlig klokke er.

Hun er veldig opptatt av hvor mye klokka er og spør oss andre ofte om det.

Tenkte at det kunne være enklere for hun hvis hun hadde en slik klokke.

Klokka må være på norsk.

På forhånd takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei.

Ser etter ei klokke som "snakker" det vil si den sier hvor mye klokka er.

Har prøvd å google det, men fant ikke mye der.

Vet at man kan få det via hørselsforbundet ved å ta kontakt med kommunen, har prøvd å få ordna det på den måten, men det går veldig tregt. Vet ikke hvor lenge bestemoren min har igjen og vil gjerne at hun skal få tak i klokka så fort som mulig.

Hun ser dårlig, så hun kan dessverre ikke lengre se hvor mye en vanlig klokke er.

Hun er veldig opptatt av hvor mye klokka er og spør oss andre ofte om det.

Tenkte at det kunne være enklere for hun hvis hun hadde en slik klokke.

Klokka må være på norsk.

På forhånd takk.

Ja, norsktalende klokker selger de på adaptor.

Jeg anbefaler denne damen å ta kontakt med Norges Blindeforbund og be om å komme på rehabiliteringskurs. Det er en kursrekke bestående av fire kurs, hvor ett varer i fire dager og tre varer i tolv dager. Her vil hun få innføring i tekniske hjelpemidler i dagligliv og kjøkkenet, praktiske tips til å mestre hverdagen, opplæring i mobilitet (dvs. bruk av stokk, lære seg å bruke hørsel mer aktivt, lære seg å bruke synsresten på en annen måte, lære seg å bruke føttene mer hensiktmessig), datatekniske hjelpemidler for svaksynte med tale og forstørrelse og for blinde med tale og punktskrift, innføring i punktskrift, formingsaktiviteter hvis hun ønsker å jenoppta f.eks. håndarbeid som synshemmet osv. Hun vil også få en utredning hos optiker, øyelege og synspedagog.

Men det viktigste på disse kursene er å møte andre mennesker i samme situasjon. Det å kunne høre andre dele sine erfaringer og kunne gjenkjenne de med sine egne. Det å oppdage at man er ikke så rar som man hadde fryktet, for reaksjonene er jo helt normale. Det å se at noen ser dårligere enn meg... Noen ser bedre...

PS! Jeg jobber selv på disse kursene som blind assistent og underviser i punktskrift, data og tekniske hjelpemidler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...