Tmz Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hei, jeg tenkte å begynne på fagskole nå og planen var og bli elektroingeniør etterhvert, men ser nå at lønna ser veldig dårlig ut så vil gjerne se ann hvilke muligheter jeg har. Gidder ikke starte på 4 års ekstra utdannelse for å tjene knapt over 500 000 når jeg nesten kan tjene det samme som elektrikker idag. Noen tips? Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Lønn bør ikke være din motivasjon, og husk at det er startlønn som ofte er listet opp uten tilleg, ikke bare det men den lønnen som er listet sansyneligvis er gjennomsnittslønn i samme stilling rundt om i landet. spørsmålet ditt bør vel kansje stilles til deg selv, skal jeg gå 4 år for å få den jobben/utdannelsen jeg har lyst på? og husk muligheter åpner seg veldig med utdannelse Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Hvis en ser litt frem i tid vil elkraft bli stor rift om. Hva er snittalderen på den gjengen? 55+ ish... En fordel med å bli ing istedenfor trikker er at ryggen holder. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Man må ikke jobbe med en typisk ingeniørjobb selv om man studerer det. Det er veldig mange veier som åpnes med en slik utdanning. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Serviceingeniør. - 700-1500k, alt etter hvor mye du gidder. - Jobbrotasjon med typisk 4-4 - Du får se verden (og en drøss flyplasser) - Du vokser faglig - Du blir uhyre ettertraktet etterhvert (faglig that is, hva jentene måtte mene er meg uvedkommende) 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Elkraft og automasjon er jo allerede veldig etterspurt, har hørt det direkte fra både Siemens, ABB og andre firma. Jeg går elektronikkingeniør, og vet om flere fra kullet over som har fått seg jobb som automatikere nå. My point: Som nevnt over, så åpner du flere dører ved å ta en slik utdannelse. For meg er det en stor forskjell på å motere stikkkontakter og å designe kretser til sensorer og subsea-robotstyringer. Jeg er villig til å gå 3-5 år høyere utdanning selvom lønna er ganske lik. Men har lest i Nito at mange ingeniører får ufattelig mye tillegg på overtid og reisejobber. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Hei! Du må egentlig tenke over ambisjons- og interessenivået ditt for å vurdere dette valget. Med et fagbrev vil man for all del kunne få mange fine jobber men man har begrenset med karrieremuligheter. Lønnsmessig vil man kunne oppnå lønning fra 400 000 - 1000 000 kroner, men det vil koste deg mye fritidsmessig da de store lønningene ikke baserer seg på grunnlønn - men heller et utrolig antall overtidstimer og tillegg. Studet på fagskolen gir deg et mer praktisk rettet syn med mulighetene for mellomleder, skiftleder, planleggerjobber etc. I denne utdannelsen går man ikke dypt matematisk. Ønsker du å gå dypere innen matematikk og fysikk så bør du gå videre på en bachelorutdannelse. Her vil du vel i teorien få flere muligheter innen jobb og karriere. Med fagskolen og bachelor vil du ikke nødvendigvis ha så vanvittig god startlønn - men igjen - en arbeidsgiver vet ikke hvordan du fungerer i arbeidslivet. Man har derfor som regel større lønnsvekst i disse stillingene. Lenke til kommentar
-=CH=- Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Bare sånn at alle her forstår ingeniør tittelen er ikke en beskyttet tittel, jeg kan selvutnevne meg til ingeniør uten utdannelse, men jeg har ikke papirer på at jeg har gått skolen, og de fleste ingeniører som fantes for 10 år siden hadde ikke utdannelsen, kansje derfor også snittlønnen er lav. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 11. august 2012 Del Skrevet 11. august 2012 Bare sånn at alle her forstår ingeniør tittelen er ikke en beskyttet tittel, jeg kan selvutnevne meg til ingeniør uten utdannelse, men jeg har ikke papirer på at jeg har gått skolen, og de fleste ingeniører som fantes for 10 år siden hadde ikke utdannelsen, kansje derfor også snittlønnen er lav. Ingen i bransjen som sier høgskoleingeniør.... Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 Tittelen jeg får når jeg er ferdig med mine 2 år på fagskole er "fagskoleingeniør". Som ifølge våre lærere vil stille oss på samme nivå lønnsmessig som vanlige ingeniører, og i enkelte tilfeller også mer attraktive pga alle som har denne utdanningen har fagbrev og praktisk erfaring. Jeg har allerede bestemt meg for å gå fagskolen, så det er ikke noe spørsmål engang, tenkte litt på hva jeg kan gjøre videre etterpå, etter endt 2 år har jeg alle fagene bortsett fra norsk som kreves for studiekompetanse som gjør at jeg kan søke meg inn på høyskole. Må vel også ha matte og fysikk for ingeniør ihvertfall.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Kortaste veg til mest pengar er nok offshore eller offshoreindustrien. Der kan du tene millionen med kun fagbrev som elektrikar. Det er riktig nok veldig avhengig av kva jobb du får, kva firma, kva installasjon/skip, kor mykje du vil jobbe ekstra osv. Innanfor same bransje vil og ein ingeniør kunne tene bra. Eg trur ikkje du vil stille likt med ein ingeniør om du har fagskule. I enkelte bransjar kanskje, men ikkje over alt. Kjem du i dei mest attraktive bedriftene er det fort veldig mange som til og med har master. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Kortaste veg til mest pengar er nok offshore eller offshoreindustrien. Der kan du tene millionen med kun fagbrev som elektrikar. Det er riktig nok veldig avhengig av kva jobb du får, kva firma, kva installasjon/skip, kor mykje du vil jobbe ekstra osv. Innanfor same bransje vil og ein ingeniør kunne tene bra. Eg trur ikkje du vil stille likt med ein ingeniør om du har fagskule. I enkelte bransjar kanskje, men ikkje over alt. Kjem du i dei mest attraktive bedriftene er det fort veldig mange som til og med har master. Med fagbrev kun som elektriker stiller du deg ganske langt ned i køen offshore, men med fagbrev som skipselektriker også så kan du få en del bra jobber med BRA lønn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå