Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av føflekker.

Anbefalte innlegg

Har fortiden lagt veldig merke til føflekkene på kroppen min. Har ganske mange små og noen store. Jeg forstår at det ikke er mulig å fjerne alle disse, men med tanke på at jeg ikke føler meg komfortabel med alle disse flekkene på kroppen, hvordan er det mulig å fjerne flest mulig? Jeg har spesielt en på kjeven som er veldig i veien når jeg skal barbere meg. Har hørt at det er lurt å fjerne føflekker som er i veien.

Kom gjerne meg personlige erfaringer også! Alt tas med stor takk! Anonym poster: 9f83b6a6050b0c721e5a59968af7e3fe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller fleste voksne mennesker har rundt 30 føflekker på kroppen.

Noen føflekker er mer utsatt for å utvikle hudkreft men det vil en evt. legesjekk kunne avdekke.

Og å få fjernet den på haka som sitter iveien bør ikke være noen stor sak.

Men som alltid, ta en tur til legen så ordner det seg nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre selv er å ta bilde av føflekker som skulle bekymre deg, og følge med på utviklingen over tid. Ellers kan legen, sammen med opptak av anamnese/familieanamnese, avgjøre om det er noen som bør fjernes. Det er uproblematisk å fjerne flere samtidig. Imidlertid vil de fleste allmennleger henvise til dermatolog for fjerning av føflekker i ansiktsområdet.

Lenke til kommentar

Hvis du har en føflekk i ansiktet som er uthevet fra huden,

går det an å få den fryst og skrapet bort hos legen.

Såvidt jeg forstår er det en enkel liten prosedyre.

I ansiktet vil man så å si alltid satse på en fullstendig kirurgisk fjerning.
Lenke til kommentar

Min far fikk ihvertfall skrapt bort to føflekker i ansiktet tidligere i år, og var veldig fornøyd. Men det kommer kanskje an på type flekk også?

Lenke til kommentar

Min far fikk ihvertfall skrapt bort to føflekker i ansiktet tidligere i år, og var veldig fornøyd. Men det kommer kanskje an på type flekk også?

Det avhenger av type, men de aller fleste føflekker i ansiktet vil ikke bli behandlet med frysing/curettage. I tillegg får man en bedre vevsprøve dersom man ønsker å sende inn til patohistologisk vurdering når man fjerner kirurgisk. Dette burde man alltid gjøre, bortsett fra i de tilfeller det synes klart å være snakk om føflekkvorter, som aldri er ondartede. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...