AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Vil ført beklage at jeg jeg ikke ønsker å stå fram med bruker, da en evnt gjenkjenning av meg kan føre til problemer. Min mor har vært alvorlig syk over en lang periode. Hun har bodd på sykehjhem, flere år, og ikke vært mulig å kommunisere med. I samband med en er arvesak og en erklæring om frafall arv har hennes underskrift dukket opp. Min mor gikk bort en kort stund etter erklæringen ble signert, og dermed blir hennes dødsbo begunstiget. Det vil si at min far mottar disse midlenene gjennom hennes dødsbo. Jeg har stor tvil om at denne underskriften kommer fra henne. Derimot mistenker jeg min far å ha laget en etterligning av hennes signatur. Er dette lovlig? Min mor og far var gift. Han har holdt av en vesentlig del ar arven til min nå avdøde mor, og delt ut "smuler" til oss som mottar frafalt arv. Vi som er mottar frafalt arv er livsarvinger. Anonym poster: 1fc9bcb3aae83140bfe46d30e46a2f26 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. august 2012 Del Skrevet 6. august 2012 Å utgi bindende erklæringer i en annen persons navn er ikke lovlig. Strafferettslig sett er det dokumentfalsk, sivilrettslig gjør det dokumentet til en nullitet. Dersom foreldrene dine var gift, og de kun hadde felles barn (ingen særkullsarvinger på noen kant) er det imidlertid slik at faren din vanligvis vil kunne rå over din mors dødsbo uten å dele med dere fordi han har rett til å sitte i uskifte. Når det gjelder frafall av arv: Jeg regner med du mener avslag på fallen arv (arveloven pgf 74). Dette innebærer at arven skal hoppe over din mor i sin helhet, altså at midlene ikke skal innom hennes dødsbo. Hvis moren din har mottatt arv og bestemt seg for å gi den videre til dere, så er ikke det frafall/avslag - da mottar hun midlene, og bestemmer hva hun skal gjøre med dem på fritt grunnlag. Følgen av dette er bl.a. at faren din gjør som han vil med de samme midlene når han tar over boet uskiftet, så lenge han behandler arvingene likt og ikke ødsler bort boet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå